تا به حالا درباره تست یا آزمون هالند چیزی شنیده‌اید؟ اسم آن به گوش‌تان خورده است؟ اگر اسم این تست را نشنیده‌اید و یا مشتاق به انجام آن هستید، در ادامه همراه ما باشید. درباره این تست، مبنای آن و کسی که آن را طراحی کرده است، اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده‌ایم.

رضایت شغلی یکی از آن دغدغه‌هایی است که این روزها به‌خاطر تلاش ما برای رفع محدودیت‌های معیشتی نادیده گرفته می‌شود. اغلبِ ما در پی اسن هستیم که فقط شغلی داشته باشیم که امرار معاش ما را میسر کند، اما به این موضوع توجه نداریم که اگر از شغل خود و محیط کاری که روزانه ۸ ساعت از اوقات‌مان را در آنجا می‌گذارنیم، رضایتی نداشته باشیم، در رنجی طولانی خواهیم بود و حتی امکان ارتقای شغلی و افزایش حقوق و مزایا نیز برای ما فراهم نمی‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود قبل از اقدام به انتخاب هر شغلی، کمی با خودمان روراست باشیم و به این فکر کنیم که علاقه‌مند به اشتغال در چه حوزه‌ای و انجام چه اموری هستیم. شاید دانستن این‌که ما چه شخصیت و روحیاتی داریم، آن‌قدرها هم کار راحتی نباشیم. بنابراین تست‌ها و آزمون‌های خودشناسی به کمک ما می‌آیند تا به شناخت درست‌تر و کامل‌تری از خودمان برسیم. ما در مقاله قبل درباره تست شخصیت شناسی MBTI صحبت کردیم و حالا قصد داریم به معرفی تست استعدادیابی هالند بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

معرفی آزمون هالند

آزمون هالند (Holland) با عنوان‌های دیگری نظیر رغبت‌سنج هالند، آزمون استعدادیابی هالند یا کدهای هالند نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که از عنوان این آزمون برمی‌آید، نام طراح این تست یعنی روان‌شناسی به نام جان ل. هالند روی آن گذاشته شده است. این آزمون در سال ۱۹۷۰ طراحی شد، اما تا امروز یکی از معتبرترین آزمون‌های شخصیت ‌شناسی در زمینه شغلی محسوب می‌شود و سازمان، افراد، شرکت‌ها و… زیادی از آن بهره می‌گیرند.

 

پیشینه آزمون هالند

جان هالند وقتی دریافت که عموم افراد بهترین عملکرد و رضایت درونی را در شغل‌هایی دارند که تماما مطابق روحیات‌ و توانمندی‌هایشان است، این تست را طراحی کرد که به کمک کارفرمایان و کارجویان بیاید. ناگفته نماند که این تست فقط برای افراد جویای شغل مناسب نیست و حتی می‌تواند به افراد در زمینه انتخاب رشته و تحصیل در حوزه‌های مختلف نیز کمک کند. تست شخصیت شناسی هالند قابل استفاده برای برای افراد بالای ۱۲ سال است که باید درباره انتخاب رشته و حوزه تحصیلی و همچنین شغل موردنظر خود تصمیمات جدی بگیرند. ناگفته نماند که این تست هالند دارای دو نسخه است: نسخه ویژه نوجوانان به‌منظور هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دبیرستان و کنکور و نسخه ویژه بزرگسالان به‌منظور استعدادیابی شغلی و انتخاب بهترین شغل.

با پایان این تست و مجموع امتیازات، امتیازات ما در هر شش تیپ شخصیت شغلی (طراحی‌شده توسط هالند) به دست می‌‌آید. عموما افراد ترکیبی از هر شش تیپ شخصیتی  هستند، ولی دو یا سه تیپ شخصیتی در آن‌ها نمود بیشتری دارد. انجام این تست به شما کمک می‌کند تا با شناخت کافی خود، بهترین شغل را انتخاب کنید. همین‌طور در جریان گذاشتن کارفرما یا مدیرتان از نتایج این تست، می‌تواند به او اطلاعات کافی درباره علایق و توانمندی‌های شما بدهد.

انواع تیپ‌های شخصیتی در آزمون هالند:

در تست شخصیت‌شناسی هالند، شش تیپ شخصیتی وجود دارد که افراد براساس آن‌ها شناسایی می‌شوند. با توجه به این تیپ‌های شخصیتی، به هر فرد نیز شغل متناسبی توصیه می‌شود که مطابق با روحیات و خل‌وخوی او باشد. در ادامه این تیپ‌های شخصیتی آزمون هالند را ببینیم.

تیپ شخصیتی جستجوگر:

• فردی با ویژگی‌های خوددار، محتاط، تحلیلگر، نقاد، کنجکاو، مستقل، درون‌گرا، بد دقیق، منطقی، فروتن و کناره‌گیر؛
• طرفدار اصلاحات اساسی و تغییرات بنیادین
• دارای چهارچوب‌های تفکری و استدلالی
شغل مناسب برای تیپ شخصیتی جستجوگر: پزشک، جراح، شیمیدان، فیزیکدان، شغل‌های این‌چنینی

تیپ شخصیتی واقع‌گرا:

• شخصی با ویژگی‌های خوددار، دارای پشتکار و مصر، واقعیت‌بین، جدی و مصمم
• بدون انعطاف‌پذیری
• دارای قدرت بدنی و توانایی انجام کارهای یَدی
شغل مناسب برای تیپ شخصیتی واقع‌گرا: خلبان، مشاغلی در حوزه تعمیرات و تاسیسات، مهندس مکانیک، مهندس ماشین‌آلات سنگین

تیپ شخصیتی هنری:

• افرادی با درجه احساسی بالا، اهل خیال‌پردازی، آرمان‌گرا ، درو نگرا، مبتکر، ابرازگر، حساس، مبهم، غیرسنتی
• دارای مهارت در شناخت و ابراز خود
• عدم خودکنترل‌گری
شغل مناسب برای تیپ شخصیتی هنری: معماری، نویسندگی، بازیگری، طراح تبلیغات، فیلمنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس و… 

تیپ شخصیتی متعارف و سازمان‌یافته:

• داری نظم ذهنی، واقعیت‌بین، پیگیر، انعطاف‌ناپذیر، کارآمد، مطیع، بدون علاقه به خیال‌پردازی
• علاقه‌مند به امور جسمی و فعالیت فیزیکی
• علاقه‌مند به بررسی داده‌ها
شغل مناسب برای تیپ شخصیتی متعارف: حسابدار، مدیر امور داخلی، کارشناس امور اداری، کارشناس تحلیل داده و…

تیپ شخصیتی متهور:

• اهل ماجراجو و ریسک، بلندپرواز، برون‌گرا، هیجان‌طلب، معاشرتی، پرانرژی، آگاه به منابع مختلف، مشتاق همیشگی
• اهل معاشرت و تعامل با دیگران، توانمند در رهبری و مدیریت
• توانمند در متقاعد کردن دیگران
شغل مناسب برای تیپ شخصیتی متهور: بازاریاب، رهبری گروه، مدیریت سازمان و…

تیپ شخصیتی اجتماعی:

• افرادی مسئولیت‌پذیر، صمیمی، آرمانگرا، سخاوتمند، مهربان، همدل، خوش مشرب، مبادی آداب، اهل معاشرت، صبور، دارای روحیه همکاری، و اهل رفاقت و دوستی اند.
• اهل معاشرت با دیگران
• دارای مهارت های کلامی
شغل مناسب برای تیپ شخصیتی اجتماعی: آموزش، معلمی، استادی، جامعه‌شناس، روان‌شناس و… 

این‌که شما دارای چه تیپ شخصیتی هستید، از نتایج آزمون رغبت‌سنجی هالند مشخص می‌شود. بنابراین در اولین فرصت برای شناخت خود، اقدام به انجام این آزمون کنید. این آزمون به شما کمک خواهد کرد تا از این پس در تلاش برای پیدا کردن شغلی باشید که متناسب با روحیات و خلق‌وخوی شماست تا در آن به موفقیت برسد و پیشرفت‌ شغلی را تجربه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code