شرکت ایران خودرو قیمت قطعی تارا اتوماتیک را که عرضه آن سال گذشته با موعد تحویل آبان ۱۴۰۰ آغاز شده بود، اعلام کرد.

تولید خودروی تارا به عنوان یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو رسما اواخر سال ۱۳۹۸ آغاز شد. اولین سری این خودرو که به صورت جعبه دنده ۵ سرعته دستی تولید شد، ابتدای سال ۱۴۰۰ تحویل متقاضیان شد. تارا بر پایه مفهوم یوز ایرانی به صورت مدرن و البته تهاجمی طراحی شده است و به عنوان یکی از بهترین دست آوردهای صنعت کشور طی چند سال اخیر در نسخه نخست مورد استقبال مشتریان قرار گرفت.

شرکت ایران خودرو به منظور توسعه این خودرو و افزایش تعداد متقاضیان، دست به تولید اتوماتیک تارا نمود که قرار است به زودی تحویل مشتریان شود. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری شرایط تحویل و مشخصات فنی تارا اتوماتیک را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

قیمت قطعی فروش تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک آذر ماه ۱۴۰۰ با مبلغ علی الحساب ۱۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تومان به صورت پیش فروش عرضه شد. هم اکنون این خودرو بر اساس اطلاعیه جدید شرکت ایران خودرو، ۴۱۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. بنابراین مشتریان برای تحویل خودرو باید ۲۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دیگر پرداخت کنند تا تسویه حساب صورت گیرد.

آخرین مهلت پرداخت الباقی خرید تارا اتوماتیک

مطابق با اطلاعیه این شرکت، فرایند آغاز تحویل خودرو از زمان پرداخت الباقی مبلغ خودرو صورت خواهد گرفت. مشتریان این خودرو فقط تا ۲۸ آذر ماه فرصت دارند نسبت به تسویه حساب اقدام کنند. لازم به ذکر است هنوز اطلاعیه ای مبنی بر مهلت پرداخت مابقی مبلغ این خودرو صادر نشده است. بنابراین به منظور عدم روبه رو شدن با مشکلات احتمالی در صورت امکان پیش از از روز اعلام شده، نسبت به تسویه حساب اقدام نمایید.

تارا اتوماتیک و کسب ۵ ستاره کیفی

تارا که پیش از این با نام “ایران خودرو K132” شناخته می شد به عنوان یک خودرو ملی محسوب می شود. بر اساس گزارش ارزشیابی کیفی خودرو در شهریور ماه ۱۴۰۰ که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شده است، تارا اتوماتیک با کسب ۵ ستاره کیفی قرار است در اختیار مشتریان قرار گیرد.

مشخصات فنی تارا اتوماتیک

این خودرو از موتور جدیدی با نام TU5P برخوردار است. این موتور به عنوان نسل جدید و ارتقا یافته TU5 است که تا حدودی منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود. این موتور در کشور همچنین از استانداردهای لازم محیط زیست برخوردار است. همچنین TU5P نسبت به TU5  از عملکرد بهتری در گشتاور و توان برخوردار است.

CVVT و یا زمان بندی مداوم متغیر سوپاپ یکی از تکنولوژی‌های جدیدی است که در این موتور به کار گرفته شده است. این تکنولوژی شرایط را در موتور خودرو ایجاد می‌کند تا در مصرف سوخت خودرو صرفه جویی صورت بگیرد. موتور به کار گرفته شده در تارا اتوماتیک با سیلندر و حجم ۱.۶ لیتری، از قدرتی معادل با ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر برخوردار است. رانندگان با تارا اتوماتیک به دلیل برخورداری از چنین موتوری می‌توانند حداکثر تا سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کنند. مصرف سوخت این خودرو به نسبت مدل دستی نیز کاهش پیدا کرده و به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر تقریبا ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

این خودرو به لحاظ استاندارد آلودگی، از یورو ۵ برخوردار می‌باشد. جعبه دنده به کار گرفته شده در تارا اتوماتیک از نوع ۶ سرعته می‌‎باشد. چنین جعبه دنده‌ای در مقایسه با نمونه‌های ۴ سرعته که روی محصولات ایران‌خودرو مورد استفاده قرار می گرفت از ضرائب متنوع‌تری برخوردار است.

مشخصات ظاهری تارا اتوماتیک

این خودرو به عنوان نسخه ایران نیزه پژو ۳۰۱ با همان پلتفرم ولی با چهره‌ای نسبتا متفاوت شناخته می‌شود. البته مطرح شدن چنین موضوعی از سوی تولید کنندگان این خودرو واکشن‌های به همراه بوده است و آنها نسبت به این مسئله کاملا مخالف هستند. این خودرو نسبت به نسخه دستی، از چرخ‌های بزرگتری برخوردار است و این امر زیبایی خودرو را دوچندان کرده است.

بر خلاف دیگر محصولات ایران خودرو، ارتقاع صندوق عقب خودرو تارا بالا بوده که از نظر برخی از مشتریان نوعی یک عیب محسوب می‌شود. از نظر ظاهری، شاهد طراحی دلنشین در تارا اتوماتیک شاهد هستیم و تولید کنندکان این خودرو در خصوص ظاهر خودرو به نوعی نمره قبولی را دریافت کرده‌اند.

تجهیزات و امکانات تارا اتوماتیک

برخی از آپشن های به کار گرفته شده در تارا دستی و اتوماتیک کاملا مشابه یکدیگر است و هر دو خودرو از آنها برخوردار هستند. برخی از این تجهیزات شامل ترمزهای ۴ چرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی، فرمان برقی به همراه کلیدهای کنترلی، آینه‌ها و شیشه‌های برقی و سیستم پایش فشار باد تایرها است.

مه‌شکن‌های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل خودرو، کیسه هوا برای سرنشینان جلو و سیستم مالتی مدیا با ۴ عدد بلندگو و امکان میرورلینک از دیگر امکاناتی که در دو نسخه تارا (دستی و اتوماتیک) شاهد هستیم. اما تارا اتوماتیک از آپشن‌هایی برخوردار است که خودروی تارا دستی از آنها محروم است. رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، سنسورهای باران و نور، سانروف، سیستم استارت بدون کلید، ایربگ‌های جانبی، روکش‌های چرمی، دوربین دنده عقب و صندلی‌های جلو برقی از جمله امکانات این خودرو به شمار می‌آید.

ایمنی تارا اتوماتیک

این محصول با برخورداری از برخی سیستم‌های امنیتی به عنوان یکی از امن ترین خودروهای داخلی به شمار می‌آید. برخورداری از کنترل پایداری فعال الکترونیکی، ایربگ‌های جانبی، حفاظت از عابرین پیاده و بهره مندی از ورق های دو فازی یا Dual Phase خیال سرنشینان خودرو را تا حدودی فراهم آسوده می‌کند. این خودرو همچنین از سوی موسسه یورو انکپ (Euro-NCAP) در سال ۲۰۱۴ از ۵ ستاره ممکن، توانسته است ۳ ستاره را دریافت کند. استانداری که کاملا سختگیری بدست می‌آید اما برخلاف سایر خودروهای داخلی، یک خودروی کاملا ارزشمندی به شمار می‌آید.

رقیب تارا اتوماتیک

با توجه به تولید خودروی شاهین از محصولات جدید خودروسازی سایپا و برخورداری از امکانات ویژه، تارا اتوماتیک رقیب سرسختی را در بازار داخلی با این خودرو خواهد داشت. با توجه به ادعای تولید کنندگان این دو خودو، شاهد پلتفرم‌های پیشرفته‌ای در شاهین و تارا اتوماتیک برخوردار هستیم.

در قیاس این دو خودرو، تارا اتوماتیک به دلیل برخورداری از پیشرانه تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ، دردسر و استهلاک کمتری نسبت به خودروی شاهین دارد. محصول سایپا، از موتور ۸ سوپاپ توربوشارژر برخوردار است که در این زمینه در رقابت با تارا موفق عمل نکرده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code