دستیابی به یک آرامش بعد از یک روز پرمشغله یکی از خواسته‌هایی است که محیط خانه می‌تواند برای افراد فراهم کند. یکی از ویژگی‌های اصلی برای دستیابی به یک آرامش نسبی در خانه، بهره مندی از سبک‌های دکوراسیون داخلی مناسب است که می‌تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد. حتی ممکن است برخی از خانواده‌ها به دلیل کوچک بودن خانه‌، نتوانند از فضای مورد نظر به خوبی استفاده کنند که دکوراسیون مناسب می‌تواند تمام دغدغه‌ها را از بین ببرد. طراحان، متناسب با نوع فضای داخلی خانه، سبک‌های مختلف دکوراسیون را به افراد معرفی می‌کنند.

ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به معرفی برخی از سبک‌های دکوراسیون داخلی می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید:

انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون داخلی مدرن

سبک دکوراسیون داخلی مدرن
دکوراسیون مدرن یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سبک‌های دکوراسیون به شمار می‌آید و بسیاری از افراد برای ایجاد فضایی کاربردی و دل نشین، به این سبک روی می‌آورند. سبک دکوراسیون داخلی مدرن با اوایل قرن ۲۰ میلادی با الهام از هنر مدرنیسم به وجود آمد و علیرغم به عنوان یکی از سبک‌های قدیمی محسوب می‌شود، اما همچنان مورد استقبال قرار دارد.

استفاده از خطوط‌های مشخص و صاف با حداقل‌ترین رنگ‌‎ها، یکی از دلایل اصلی بهره مندی از سبک مدرن به شمار می‌آید. همچنین در این سبک تمامی فضاهای موجود در منزل و یا محل کار به بهترین شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبک بیشتر برای آپارتمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر اساس طراحی فضای باز ساخته شده‌اند.

از جمله ویژگی‌های سبک دکوراسیون داخلی مدرن می‌توان به مواردی از جمله به کارگیری هنر با کمترین وسایل، نبود زرق و برق در دکوراسیون، تقارن اشکال و رنگ‌ها، عدم استفاده از رنگ‌های فرعی و استفاده درست از اشکال ساده برای ساخت مبلمان اشاره کرد. در این سبک همچنین آثار نقاشی‌های از جمله ابستره و مجسمه‌هایی با مفاهیم انتزاعی نقش ویژه‌ای دارد.

سبک دکوراسیون داخلی امروزی (معاصر)

سبک دکوراسیون داخلی امروزی (معاصر)
استفاده از خطوط نرم و منحنی یکی از نشانه‌های اصلی مقایسه سبک دکوراسیون داخلی امروزی با سبک دکوراسیون داخلی مدرن محسوب می‌شود. چرا که اغلب افراد به اشتباه این دو سبک را کاملا شبیه یکدیگر عنوان می‌کنند و یا سبک دکوراسیون امروزی را زیر مجموعه سبک مدرن می‌دانند. در حالی که برای طراحی سبک دکوراسیون مدرن، اشکال هندسی و خطوط شکسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا در سبک دکوراسیون امروزی و یا معاصر، رنگ‌های سفید، کرم و قهوه‌ای نقش زیادی به نسبت سایر رنگ‌ها دارند.

گاهی حتی دیده شده برخی از طراحان فقط از یک رنگ برای طراحی این دکوراسیون استفاده می‌کنند. در سبک دکوراسیون داخلی امروزی به ایجاد فضایی با حس صمیمیت، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی که در سبک دکوراسیون مدرن، بیشتر به ایجاد فضایی کاملا رسمی توجه می‌شود. طرح‌بندی‌های غیرمعمول، استفاده از بافت‌های طبیعی و پارچه، بهره مندی از نور، به کارگیری رنگ‌های خنثی و استفاده مناسب از  فلزات از جمله ویژگی‌های اصلی سبک دکوراسیون داخلی معاصر و یا امروزی به شمار می‌آید.

سبک دکوراسیون داخلی انتقالی (ترنزیشنال)

سبک دکوراسیون داخلی انتقالی (ترنزیشنال)
دکوراسیون داخلی انتقالی نوعی دیگر از سبک‌های دکوراسیون است که تلفیقی از سبک‌های مدرن و سنتنی به شمار می‌آید. برخی از افراد علاقه دارند که دکوراسیون مدرن و سنتی را در منزل خود ایجاد کنند که در این بین سبک دکوراسیون داخلی انتقالی برای رسیدن به خواسته‌هاشان بسیار همخوانی دارد. در این سبک پر طرفدار، ممکن است از مواد مختلفی از جمله شیشه و یا استیل در کنار مبلمان مجلل استفاده شود که شرایط را برای ایجاد فضایی خودمانی و صمیمی را فراهم می‌کند.

در سبک دکوراسیون داخلی انتقالی، از رنگ‌های طبیعی و گرم از جمله کرم، بژ و خاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در سبک دکوراسیون ترنزیشنال و یا ترنزیشنال شاهد ویژگی‌های از جمله مبلمانی با خطوط صافف و منحنی، بهره‌مندی از طیف رنگی خنثی، استفاده از استیل، چوب، فلز، شیشه و پارچه و همچنین استفاده محدود از لوازم جانبی می‌باشیم.

سبک دکوراسیون داخلی میانه قرن

سبک دکوراسیون داخلی میانه قرن
پس از جنگ‌های جهانی اول و دوم بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۶۵ مردم برای یافتن سرپناهی مناسب، نیاز مردم به خصوص سربازان به خانه‌های پیش ساخته و مبلمانی برای تجهیز شدن دوچندان شد. حال برای اینکه ساکنان چنین خانه‌هایی برای دکوراسیون فضای داخلی، هزینه کمتری صرف کنند، روی به طراحی ساده، یکدست و یکپارچه و بهره از رنگ‌های طبیعی آورند که بعدها چنین سبکی به سبک دکوراسیون میانه قرن لقب گرفت.

یکی از ویژگی‌های اصلی این سبک از دکوراسیون، قدرت رنگ‌ها و استفاده از انواع چوب‌ها است که به زیبایی دکوراسیون بسیار کمک کرده است. علیرغم اینکه این سبک سال‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت اما هنوز طراحان نوآور در بخش‌هایی از خانه مانند آشپزخانه و یا نشیمن این طرح را پیاده‌سازی می‌کنند. در سبک دکوراسیون میانه قرن از خطوط مینیمالیستی و منحنی‌های عجیب و غریب استفاده می‌شود که به زیبایی طرح بسیار کمک می‌کند.

سبک دکوراسیون داخلی مینیمال

سبک دکوراسیون داخلی مینیمال
این سبک از دکوراسیون به عنوان سبک ساده شده دکوراسیون داخلی مدرن محسوب می‌شود. در سبک دکوراسیون مینیمال از مبلمان‌های بسیار ساده استفاده شده و به کارگیری رنگ‌ها به صورت گذرا است. خطوط این سبک، بسیار صاف است و به هیچ عنوان موردی که باعث شلوغی این سبک شود، دیده نمی‌شود.

به طوری کلی معماری مینیمالیستی بر محدودیت استفاده از عناصر برای دستیابی به بیشترین مزایا و فواید تکیه دارد. بنابراین در این سبک، فضای خالی ارج و قرب دارد و هر چیزی غیرضروری به طور کامل از فضای مورد نظر حذف می‌شود. همچنین سفید و سیاه، رنگ‌های مورد استفاده در سبک دکوراسیون مینیمال به شمار می‌آید و بیشترین طراحان، این دو رنگ برای طراحی انتخاب می‌‎کنند.

سبک دکوراسیون داخلی صنعتی

سبک دکوراسیون داخلی صنعتی
یکی دیگر از سبک‌های دکوراسیون داخلی که الهام گرفته از کارخانه‌ها و انبارها می‌باشد، سبک دکوراسیون داخلی صنعتی است. این سبک طی چند سال اخیر علاقمندان به طراحی‌های خاص به این سبک روی آورده‌اند. در سبک دکوراسیون داخلی صنعتی از بلوک‌ها، دیوارهای آجری و حتی  لوله‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این سبک، طراحان، تغییری در رنگ مواد اولیه ایجاد نمی‌کنند و اجازه می‌دهند به صورت طبیعی، لوازم مورد نیاز در سبک صنعتی بدون تغییر رنگ مورد استفاده قرار گیرد. این سبک زمانی به مرحله اجرا درآمد که در دهه آخر قرن گذشته در آمریکای شمالی، افراد، کارخانه‌ها و انبارهای قدیمی را به خانه های مسکونی تبدیل می‌کردند. این دسته از افراد علاقمند به سبک دکوراسیون صنعتی ترجیع می دادند دیوارها بدون هیچ تغییری به همان شکل قبلی خود باقی بمانند و حتی لوله‌ها نیز به عنوان بخشی از دکوراسیون دست نخورده باقی بماند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code