با این‌ که بازار مسکن مثل سابق بازار پررونقی نیست و به دلیل افزایش قیمت خرید خانه و هزینه رهن و اجاره خانه دچار رکود شده است، اما همچنان افراد زیادی هستند که قصد خرید خانه را دارند. جابه‌جایی و اجاره‌نشینی هم دغدغه همیشگی مستاجرانی است که هنوز رویای خانه‌دار شدن آن‌ها تحقق نیافته است. بنابراین خرید خانه یا اجاره خانه دغدغه‌ای همیشگی است. از این رو، بازدید از خانه به‌منظور خرید یا اجاره نیز امر مهمی تلقی می‌شود که قبل از هر گونه تصمیم یا امضای معامله و قراردادی باید به آن توجه کرد. ما در این مقاله به نکات مهمی که باید در زمان بازدید از خانه به آن‌ها توجه کنید، پرداخته‌ایم. این مطلب می‌تواند حکم چک لیستی را داشته باشد که به شما در هنگام بازدید خانه کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرید. با ما همراه باشید.

توجه به فضای بیرونی ساختمان در زمان بازدید خانه

عرض کوچه

بالاخره خانه‌ای را پیدا کردید که مطابق بودجه و سلیقه شماست، در زمان بازدید از خانه حتما به وضعیت کوچه توجه ویژه‌ای داشته باشید. در زمان بازدید حتما به عرض کوچه توجه کنید. عرض کوچه باید طوری باشد که در زمان اسباب‌کشی شما را به زحمت نندازد.

شرایط پارک کردن ماشین 

همچنین اگر خانه شما پارکینگ نداشته باشد، باید به وضعیت کوچه برای پارک ماشین خودتان و مهمانان هم توجه کنید. مسئله امنیت کوچه را هم باید در نظر بگیرید.

وضعیت کوچه

نظافت و تمیزی کوچه هم مهم است. به ساختمان‌های موجود در کوچه توجه ویژه‌ای کنید. وجود یک ساختمان اداری، مطب، رستوران، آرایشگاه و… می‌تواند باعث شلوغی کوچه شود و آسایش شما را خدشه‌دار کند.

همسایه‌ها

بارها شنیده‌ایم که داشتن یک همسایه خوب از داشتن یک خانه خوب هم مهم‌تر است. حتی اگر خودمان را فرد اهل معاشرتی ندانیم و بگوییم ما که با کسی کار نداریم و اهل رفت‌وآمد نیستیم، اما باز هم بخشی از آرامش ما در خانه جدید به همسایه‌ها بستگی دارد. بنابراین آگاه شدن از احوال همسایه‌ها، خلق‌وخوی آن‌ها، اعضای هر خانه و… مسئله مهمی است.

نحوه دسترسی

دسترسی به حمل و نقل عمومی: زندگی در شهرهای بزرگ و شلوغ مستلزم توجه به دسترسی وسایل حمل و نقل عمومی در زمان بازدید خانه است.  بنابراین باید به نزدیکی و دوری خانه از سیستم حمل و نقل عمومی نظیر ایستگاه متر، ایستگاه اتوبوس، تاکسی و… باشیم. علاوه بر دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی باید به دسترسی بزرگراه‌ها و شاهراه‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشت. اگر در خانه‌ای سکونت داشته باشیم که از خیابان‌های اصلی یا بزرگراه‌ها دور باشد، برای رفت‌وآمد به زحمت خواهیم افتاد. قرار نداشتن خانه در در طرح ترافیک یا طرح زوج و فرد نیز از نکات مهم دیگری است که باید به آن تئجه کرد.

دسترسی به امکانات رفاهی: دسترسی به امکانات رفاهی یکی دیگر از نکاتی است که هنگام بازدید خانه باید به آن توجه کرد. اگر فرزند مدرسه‌ای داریم، باید محل خانه ما به مدرسه موردنظر نزدیک باشد. همچنین نزدیکی به سایر امکانات رفاهی، نظیر مراکز آموزشی، مراکز درمانی، مراکز تفریحی، مراکز خرید و… نیز مهم است.

بررسی وضعیت عمومی ساختمان در زمان بازدید خانه

راه پله

عرض راه‌پله‌ها در زمان جابه‌جایی یا اسباب‌کشی اهمیت زیادی دارد. عرض راه‌پله باید به‌گونه‌ای باشد که لوازم به‌راحتی جابه‌جا شوند و آسیبی به دیوار و وسایل وارد نشود. در زمان بازدید خانه و بررسی وضعیت عمومی ساختمان دقت کنید که عرض راه‌پله‌ها ۹۰ سانتی‌متر باشد. همچنین به نظافت راه‌پله‌ها نیز توجه کنید. اگر در راه‌پله تزئیناتی مثل گلدان دیدید و هیچ کفش و لوازم اضافه‌ای وجود نداشت، این نشانه خوبی است.

عرض ورودی در ساختمان و در خانه

عرض ورودی در ساختمان و در خانه نیز طبق آنچه که در بالا گفتیم، بسیار مهم و موردتوجه است. در صورتی که اندازه عرض در خانه و ورودی استاندارد نباشد، ما در زمان اسباب‌کشی و جابه‌جایی لوازم بزرگی همچون یخچال ساید و… به دردسر می‌افتیم.

توجه به نحوه مدیریت ساختمان زمان بازدید خانه

در زمان بازدید خانه، آگاهی از نحوه مدیریت ساختمان، میزان شارژ، آشنایی با مدیر یا مدیران ساختمان یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید. آگاهی از نحوه مدیریت ساختمان تا حدودی نسبت به نظم ساختمان، نحوه مراوده همسایه‌ها با یکدیگر و مدیر ساختمان و… آشنا می‌شوید. همچنین دانستن مبلغ شارژ ماهانه نیز امر مهمی است. این مبلغ باید معقول باشد. نه آن‌قدر کم که کفاف خرج و مخارج ساختمان را ندهد، نه ان‌قدر زیاد که از عهده پرداخت آن برنیایید.

ایمنی ساختمان

در زمان بازدید خانه مورد پسندتان حتما به اسکلت ساختمان، نوع پنجره‌ها، سالم بودن کنتورها، سیم‌کشی‌ها، وضعیت لوله‌کشی آب، قاب پنجره‌ها، شکاف‌ها و تَرک‌ها موجود روی در و دیوار، رطوبت و وجود نم در سرویس‌های بهداشتی و… توجه کنید. ایمنی در برابر زلزله نیز اهمیت زیادی دارد. قبل از هرگونه معامله یا خریدی، حتما به این نکته نیز توجه کنید که منطقه‌ای که خانه مورد نظر در آن قرار دارد، روی گسل زلزله شهر نباشد.

پارکینگ

اگر خودروی شخصی دارید، توجه به پارکینگ یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. موقع بازدید از پارکینگ به دو نکته مهم توجه کنید: یکی این‌که پارکینگ ساختمان روباز است یا دارای سقف. نکته دوم این‌که شیب ورودی پارکینگ کم است یا زیاد.

 

بررسی فضای درونی در زمان بازدید خانه

آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین اجزای خانه است که هنگام بازدید منزل باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

اتصالات: در زمان بازدید از آشپزخانه حتما به اتصالات مربوط به سینک، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، اجاق گاز، پکیج یا آبگرمکن را به درستی بررسی کنید.

کابینت‌ها: وضعیت کابینت‌ها یکی دیگر از نکات مهمی است که در زمان بازدید از آشپزخانه باید به آن توجه کنید. در زمان بررسی کابینت‌ها، میزان نیاز خودتان به مکانی برای نگهداری از لوازم آشپزخانه را در نظر بگیرید. جنس کابینت‌ها و وجود هود نیز حائز اهمیت است.

توجه به سیستم گرمایشی و سرمایشی زمان بازدید خانه

نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی اهمیت زیادی دارد. برای برخی از افراد، هزینه برق مقوله مهمی است. از طرفی برخی از افراد نیز مایل نیستند که از لوازم گرمایشی گازی استفاده کنند. هنگام بازدید خانه به ترجیحات خودتان توجه کنید.

نورگیر بودن 

پژوهش‌های زیادی به تاثیر نور و آفتاب بر خلق و خوی افراد پرداخته است. بنابراین نمی‌توان کتمان کرد که نورگیری خانه نکته مهمی است و باید به آن توجه کرد. در زمان بازدید خانه، یک بار در صبج، یک بار هم در غروب، میزان نورگیری خانه را بررسی کنید. خانه‌های جنوبی و بعد هم خانه‌های شمالی بهترین نورگیری را دارند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به نکات مهمی که هنگام بازدید خانه باید به آن‌ها توجه کنید، اشاره کرده‌ایم. این فهرست می‌تواند کامل‌تر و جامع‌تر از موارد ذکرشده باشد. شما هم اگر هنگام بازدید منزل به نکات مهم دیگری توجه دارید، برای کامل شدن این نوشته، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code