خودروی دنا با بهره مندی از موتور EF7 و مصرف سوخت کمتر نسبت به برخی از محصولات ایران خودرو، گزینه مناسبی برای خریداران خودرو محسوب می‌شود.

خودروی دنا به عنوان سومین محصول ملی شرکت ایران خودرو سال ۱۳۹۳ وارد بازار ایران شد. هدف اصلی این شرکت در آغاز تولید این خودرو رقابت با سدان‌های تازه نفس چینی و افزایش تعداد متقاضیان با ارائه آپشن‌های متنوع بود. این خودرو علیرغم اینکه در اوایل سال‌های اولیه تولید مورد استقبال بسیاری از متقاضیان قرار گرفت اما در ادامه به توفیق آنچنانی دست پیدا نکرد. خودروسازان به منظور جلب نظر خریداران خودرو این خودرو، این محصول را در مدل‌های مختلف و با آپشن‌های گوناگون وارد چرخه خودروی کشور کرد.

پلاس توربو دنده‌ای، EF7، پلاس و پلاس توربو اتوماتیک از ۴ مدل تولیدی خودروی دنا طی چند سال اخیر بوده است. خودروی دنا همانند سمند و سورن روی پلتفرم پژو ۴۰۵ طراحی شده است و به لحاظ ابعاد تفاوت آنچنانی با خودروهای نامبرده شده ندارد. یکی از ایرادات اصلی وارد به این خودرو نقص‌های اسکلت‌ بندی است که در خودروی سمند نیز دیده می‌شود.

اگر شما جزو کسانی هستید که قصد خرید این خودرو را در بازار آزاد و یا از طریق ثبت نام در سایت شرکت خودروسازی ایران خودرو را دارید، این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری را تا پایان دنبال کنید.

مشخصات فنی دنا

موتور به کار گرفته شده در خودروی دنا از نوع EF7 (موتور ملی) است که این موتور حاصل همکاری F.E.V آلمان و شرکت ایپکو است. این موتور به دلیل برخورداری از ۴ سیلندر ۱۶۴۶ سی‌سی در مقایسه با دیگر موتورهای دیگر از جمله XY7 از مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد. دنا به کمک EF7، ۱۱۵ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید می کند. نیروی تولیدشده توسط این خودروی ملی به‌ وسیله یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا این سدان بتواند طی ۱۳٫۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

خودروی دنا با وزن ۱۲۵۸ کیلوگرم در مسافت های خارج از شهر طی ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند. یکی از نقاط قوت خودروی دنا می‌توان به ترمزهای دیسکی قدرتمند اشاره کرد. چنین امکانی به لطف استفاده از بوستر ترمز و سیستم‌هایی ABS و EB نسبت به سایر خودروهای هم رده خود در وضعیت مناسب‌تری قرار دارد.

اما در مقابل از نقاط ضعف این خودرو می‌توان به سیستم تعلیق و فنربندی خشک اشاره کرده که در طول مسیر ضربات زیادی را به کابین وارد می‌کند. با توجه به خشکی صندلی‌های این خودرو، این ضربات بسیار برای رانندگان و سایر سرنشینان آزار دهنده است. همچنین حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای این خودرو ۱۸۹ کیلومتر در ساعت است.

 امکانات رفاهی دنا

بنای تولید و عرضه خودرو دنا از همان سال‌های ابتدایی عرضه خودرویی با امکانات رفاهی نسبتا قابل قبول بود که تا حدودی در همان سال‌های ابتدایی توانست نظر خریداران را به خود جلب کند.

یکی از آپشن‌هایی که در ابتدای عرضه این خودرو، نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کرد، چراغ های آن بود. چراغ‌های LED جلو و عقب، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان، چراغ‌های سقفی جلو و عقب، چراغ داخل داشبورد و تنظیم زاویه نور چراغ‏های جلو از داخل از جمله تجهیزات مجهز خودرو دنا از ناحیه چراغ است. این خودرو همچنین از صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی مجهز به رهیاب نیز برخوردار است.

یکی از ویژگی‌های مهم خودروی دنا می‌توان به داشبورد کاملا اروگونی و بروز اشاره کرد که الهام گرفته از هیوندای سوناتا YF می‌باشد. سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، سیستم تهویه اتوماتیک، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل، چراغ نقشه‌خوان، ایموبیلایزر، هشداردهنده موانع عقب، کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده، ۲ کیسه هوا از دیگر امکانات رفاهی این خودرو محسوب می‌شود.

 

ایمنی دنا

بر اساس اطلاعیه سایت ایران خودرو خودروی دنا مطابق با استانداردهای ایمنی طراحی و تولید شده است اما برای اثبات این موضوع هیچ گونه مدرکی وجود ندارد. از جمله تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سیستم‌های ABS و EBD، کیسه‌ هوای راننده و سرنشین جلو و ستون فرمان جمع‌شونده اشاره کرد.

دنا معمولی در مقایسه با دیگر خودروهای تولید داخل از ایمنی بالاتر و امکانات به‌روزتری برخوردار است. به طور کلی دنا می‌تواند خودروی برون شهری و درون شهری مناسبی برای دو قشر جوانان و خانواده‌ها باشد.

قیمت خودروی دنا

  • قیمت دنا

بازار: ۳۴۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

کارخانه ای: ۱۷۲,۹۵۸,۰۰۰ تومان

  • قیمت دنا پلاس

بازار: ۳۸۶,۰۰۰,۰۰۰  تومان

کارخانه ای: ۱۹۱,۵۳۴,۰۰۰ تومان

  • قیمت دنا پلاس توربو

بازار: ۴۳۹,۰۰۰,۰۰۰  تومان

کارخانه ای: ۲۸۵,۳۹۹,۰۰۰ تومان

  • قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک

بازار: ۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰  تومان

کارخانه ای: ۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

در صورتی که قصد خرید این خودرو را دارید می‌توانید با ورود به سایت نیازمندی‌ها همشهری از جدیدترین آگهی‌های خرید خودرو در بازار مطلع شوید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code