بیمه مسئولیت عمومی تمامی خسارت‌های ناشی از آسیب‌های مختلف جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث را جبران می‌کند.

اشخاص مختلف ممکن است در اثر انجام فعالیت‌های گوناگون به سایر افراد و یا گروه خاصی صدمات جانی و یا مالی وارد کنند. بنابراین این دسته از افراد باید نسبت به حوادث رخ داده پاسخگو باشند و به نوعی مسئول شناخته می‌شوند. حال با توجه به اینکه ممکن است هزینه‌های ناشی از خسارات‌های احتمالی بسیار پرهزینه و یا سنگین باشد، بیمه مسئولیت عمومی تا حد قابل توجهی چنین هزینه‌هایی را جبران می‌کند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندیهای همشهری به طور کامل بیمه مسئولیت‌های عمومی را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بیمه مسئولیت عمومی چیست؟

خسارت‌های مالی و جانی ناشی از فعالیت‌های روزمره فرد و یا گروهی از افراد به اشخاص ثالث که عامل ایجاد زیان مسئول شناخته شوند، بیمه مسئولیت عمومی گفته می‌شود. شرکت‌های بیمه‌ای در شرایطی خسارت‌های مالی و جانی را جبران می‌کنند که عامل زیان در فعالیت مربوطه کاملا بی‌احتیاط و بی‌مبادله عمل کرده و یا مهارت کافی و لازم را نداشته باشد.

انواع بیمه مسئولیت عمومی

این دسته از بیمه‌های مسئولیت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که تحت پوشش هر یک از آنها به شرکت‌های بیمه‌ای بستگی دارد. در ادامه به بررسی تمامی بیمه‌های مسئولیت عمومی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

بیمه مسئولیت چیست و چه اهمیتی دارد؟

بیمه تمام خطر پیمانکاران

معمولا در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی در حال ساخت، ممکن است به دلیل حوادث غیر قابل پیش بینی خسارت های مالی و جسمانی متوجه پیمانکاران شود. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به راه‌ آهن، پروژه‌‌های زهکشی و آبیاری، مخازن آب، ساختمان‌‌های مسکونی، تونل‌ها، لوله‌ کشی فاضلاب، ساختمان‌های اداری و برج ها، موج‌ شکن‌‌ها، پل‌ها نام برد. در صورتی پیمانکاران تحت پوشش بیمه مسئولیت تمام خطر و یا C.A.R قرار گرفته باشند، در صورت وقوع حادثه می‌توانند خسارت‌های ناشی از حوادث مختلف را دریافت کنند.

بیمه مسئولیت جامع شهرداری

در صورت وقوع حوادث غیر قابل پیش بینی در پروژه‌های عمرانی و یا زیر بنایی تحت نظارت شهرداری‌ و برخوداری از بیمه مسئولیت جامع شهرداری، می‌توان خسارت‌های ناشی از حوادث جانی و مالی را دریافت کرد.

بیمه عملیات ساختمانی

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین بیمه‌های مسئولیت عمومی، بیمه عملیات ساختمانی است. در این دسته از بیمه‌ها، مسئولیت کارفرما و عوامل اجرایی به دلیل صدمات و زیان‌های مالی و جسمانی به طور مشترک تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. عملیات گودبرداری، تخریب، نصب اسکلت فلزی، پِی‌ کنی و دیگر فعالیت‌های عمرانی از جمله این خسارت‌ها است.

بیمه مسئولیت آتش سوزی

حوادث ناشی از آتش سوزی سبب خسارت‌های جانی و مالی می‌شود. بنابراین در صورتی که ملک مسکونی، اداری و یا کارخانه مورد نظر دچار حریق شود با برخورداری از بیمه آتش سوزی می‌توان خسارت وارد را دریافت کند. اما در صورتی که آتش سوزی به مجاورت محل وقوع سرایت کند، بیمه آتش سوزی دیگر خسارت وارد به شخص ثالث را پرداخت نخواهد کرد. در این بین بیمه مسئولیت آتش سوزی خسارت‌های مربوط به انفجار، آتش سوزی، ترکیدگی لوله‌های آب و همچنین ضایعات وارد به اشخاص ثالث را جبران می‌کند.

بیمه مسئولیت مجموعه‌های ورزشی

ممکن است ورزشکاران در زمان حضورشان در امکان ورزشی از جمله سالن‌های ورزشی، استخرها و باشگاه‌های بدنسازی به دلیل انجام تمرینات ورزشی دچار حادثه شوند. این حوادث ممکن است به صدماتی جسمانی، نقص عضو و یا فوت منجر شود که در این بین طبق قوانین، مسئولان باشگاه‌ها باید پاسخگوی چنین حوادثی باشند. برای اینکه این دسته از مسئولان نسبت به جبران غرامت با مشکلات اساسی روبه رو نشوند، با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه مسئولیت مجموعه‌های ورزشی دیگر نگران رخ داد حوادث احتمالی نخواهند بود.

بیمه مسئولیت رایانه

افزایش قیمت وسایل الکترونیکی از جمله رایانه باعث شده تا بسیاری کارفرمایان در تامین چنین وسیله با مشکلاتی روبه رو شوند. بنابراین تا جایی که ممکن است از وسایل موجود مراقبت می‌کنند. اما در این بین ممکن است به دلایل حوادث مختلف از جمله آتش سوزی، زلزله و یا رانش زمین، برخورد جسم خارجی و یا نفوذ مایعات به داخل اجزا، رایانه‌ها از کار بیفتند و دیگر قابل استفاده نباشید. در صورتی که این دسته از وسایل تحت پوشش بیمه مسئولیت رایانه قرار گیرند، تا حد قابل توجهی میزان خسارت‌های وارده قابل جبران خواهد بود.

بیمه مسئولیت مستاجر در مقابل موجر

همان طور که می‌دانید نگهداری و حفظ خانه از زمان امضای قرارداد اجاره خانه برعهده مستاجر است. بنابراین در صورت رخ داد حادثه، مستاجر باید پاسخگوی خسارت وارد باشد. بیمه مسئولیت مستاجر در مقابل موجر با تحت پوشش قراردادن مستاجر، تمامی خسارت‌های احتمالی را جبران می‌کند.

بیمه مسئولیت تابلوهای تبلیغاتی

از جمله حوادثی که ممکن است خسارت‌های مالی و جانی ایجاد کند، سقوط تابلوهای تبلیغاتی به دلیل شرایط جوی و یا عدم مستحکم بود آن است. در این بین مسئول تابلوهای تبلیغاتی مجبور به پرداخت تمامی خسارت‌های ناشی از رخ داد حادثه را پرداخت کند. این دسته از افراد با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه مسئولیت تابلوهای تبلیغاتی می‌توانند روی خسارت‌های پرداختی شرکت بیمه‌ای حساب باز کنند.

بیمه مسئولیت حیوانات خانگی

یکی دیگر از بیمه‌های مسئولیت که برای صاحبان حیوانات بسیار پرکاربرد است، بیمه مسئولیت حیوانات خانگی است. چرا که معمولا هزینه‌های بیماری، نگهداری و جراحی و زایمان حیوانات بسیار بالاست که در صورت تحت پوشش قرار گرفتن این بیمه‌، این دست از هزینه‌ها جبران می‌شود. حیوانات خانگی باید از شناسنامه و میکروچیپ برخوردار باشند تا تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند.

بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی

به طور کلی مسئولیت تمام افراد در حال آموزش و یا تحصیل در مراکز آموزشی و همچنین ابزار و وسایل موجود، با مدیران این مراکز است. در صورتی که حادثه‌ای در مرکز مربوطه رخ دهد، مسئول مرکز آموزشی مربوطه باید تمامی خسارت‌های ناشی از آن را پرداخت کند. اما درصورتی مدیران مراکز آموزشی از بیمه مسئولیت مربوطه برخوردار باشند، خسارت‌های مالی و جانی احتمالی، جبران خواهد شد.

بیمه مسئولیت شکارچیان و محیط بانان

محیط بانان و شکارچیان دارای مجوز فعالیت، ممکن است با حوادث غیر قابل پیش بینی روبه رو شوند. در صورتی که این افراد در هنگام انجام وظیفه دچار حادثه شوند، بیمه مسئولیت شکارچیان و محیط بانان به یاری این دسته از افراد خواهد آمد.

بیمه مسئولیت مدیران اردوها

یکی از حوادث غیر قابل پیش بینی که ممکن است جان یکی از افراد را به خطر بی‌اندازد، اردوهای تفریحی و یا آموزشی است. در این بین در صورت رخ دادن حوادث مختلف، مدیران اردوها باید پاسخگوی خسارت وارد باشند. بیمه مسئولیت مدیران اردوها به منظور جبران خسارت‌های احتمالی در اردوها را تحت پوشش قرار می‌دهند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code