با انجام کارها به صورت تیمی، تولید افزایش می‌یابد و اعتماد بیشتری نیز ایجاد می‌شود و با افزایش رضایتمندی بین افراد، موفقیت و بهره‌وری نیز افزایش یافته و در نتیجه یک تیم کارآمد و سازنده به آسانی به اهداف خود دست پیدا می‌کند. تقویت مهارت‌ها برای کار تیمی یعنی افزایش مهارت‌ها و توانایی‌های تک تک اعضای تیم برای پیشبرد هر چه بهتر اهداف تیم و سازمان است. مهارت‌هایی که به اعضای تیم کمک می‌کند بتوانند در کنار ‌هم با همکاری و مشارکت خوب بدون تعصب، یک کار تیمی منظم ارائه دهند چرا که در کارهای تیمی نتیجه مهم‌تر از اعضای تیم است.
اگر اعضای تیم نتوانند با هم ارتباط موثر و همکاری خوبی داشته باشند باعث شکست سازمان و تیم خواهند شد، برای داشتن تیمی موفق اعضای گروه باید مهارت‌هایی مانند ارتباط داشتن، محترم شمردن یکدیگر، احترام گذاشتن به نظرات همدیگر، تشویق و حمایت یکدیگر و بسیاری مهارت‌هایی که به در کناره هم بودن کمک می‌کنند را داشته باشند. در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری با ۶ اصل بسیار مهم که موفقیت گروه را تضمین می کند آشنا خواهید شد.
۱- انتقاد پذیری و ارتباطات
کار تیمی زمانی به خطر می‌افتد که اعضای تیم نتوانند با هم ارتباط موثری و کاربردی داشته باشند. یکی از مهارت‌های اصلی کار تیمی، ارتباط خوب است که اگر به خوبی و طبق اصول صورت بگیرد به هیچ عنوان کارهای گروه با خطری روبه رو نمی‌شود. اعضای گروه باید به گونه‌ای با یکدیگر فعالیت کنند که انتقاد پذیر باشند و نسبت به حرف‌هایی که شفاف گفته می شود، واکنشی نشان ندهند. موفقیت کار تیمی زمانی به وجود خواهد آمد که نظرات اعضا دائما به چالش کشیده شود و گفتگو در گروه همواره برقرار باشد.
۲- گوش دادن به نظرات
یکی از مهارت‌های مهم در کارهای تیمی، مهارت گوش دادن است. زمانی که اعضای یک گروه نظرات یکدیگر را بشوند و با هم در مورد موضوعات همفکری کنند نه تنها مشکلات گروه حل خواهد شد بلکه موفقیت کار گروهی تضمین خواهد شد. پیشنهاد می‌شود وقتی یکی از اعضای گروه، نظری را مطرح می‌کند، اول به حرفهایش خوب گوش دهید و به هیچ وجه صحبتهایش را قطع نکنید مگر اینکه متوجه جایی از صحبتهای او نشوید و از او بخواهید که یک بار دیگر موضوع مورد نظر را تکرار و یا توضیح بیشتری ارائه کند.
۳- مسئولیت پذیری اعضای گروه
تک تک اعضای گروه باید نسبت به وظایفی که برعهده دارند مسئولیت پذیر باشند. بر خلاف کار فردی که شخص باید پاسخگوی عواقب مسئولیت خود باشد اما در کار گروهی به دلیل اینکه تیم باید پاسخگو نتایج باشد بنابراین مسئولیت پذیری برای اعضای گروه  بسیار حساس می باشد. بعضی از افراد فکر می‌کنند چون کار تیمی است می‌توانند مسئولیت‌های خود را بر دوش اعضای دیگر گروه بیاندازند ولی این کار به دور از رفتار حرفه‌ای است.
۴- بی طرفی و نداشتن تعصب خاص
موفقیت گروه زمانی رخ می دهد که اعضای گروه نسبت به دیگری تعصب خاصی نداشته باشند و کاملا بصورت بی طرف مسئولیت های خود را دنبال کنند. اعضای گروه نباید نسبت به نظرات افراد گارد گرفته و دائما مخالفت خود را نشان دهند. تعصب داشتن به مسئله ای و یا عضوی از گروه برای کار تیمی سم بزرگی است که می تواند موفقیت گروه را ناممکن سازد.
۵- سازماندهی گروه
مهارت سازماندهی کردن وظایف و کارهای اعضای گروه یکی از مهارت‌های کار تیمی است که توسط رهبر و یا مدیر گروه انجام می‌شود. رهبر گروه باید اعضا را با زمان انجام وظایف و نحوه‌ انجام علمی کارها آشنا کند. تیم باید بداند کدام کار و در چه زمانی باید انجام شود.
۶- تصمیم گیری در تمامی شرایط
اعضای گروه باید به گونه ای با یکدیگر فعال داشته باشند که به تصمیمات هم احترام بگذارند. مهارت تصمیم گیری یکی از ۶ اصل مهمی است که باید در گروه تقویت شود. اعضای گروه باید با  جمع آوری اطلاعات و توجه به همه‌ نظرات گروه و استفاده از ایده‌های ناب بدون تعصب، تصمیم نهایی را بگیرند که به نفع کل کار تیمی باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code