وزارت آموزش و پرورش مانند سایر وزارتخانه‌های کشور بر اساس قوانین می‌تواند نیروی انسانی مورد نیاز خود را به‌عنوان سرباز امریه یا امریه آموزش و پرورش به خدمت بگیرند. در این نوشتار درباره چگونگی گرفتن امریه آموزش و پرورش گفته‌ایم.

خدمت سربازی همواره برای هر یک از پسران جوان ایرانی به عنوان یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی محسوب می‌شود؛ دغدغه ای که باید یکبار برای همیشه آن را حل و فصل کنند. عده ای از افراد پس از دریافت دیپلم در شرایط سنی حداقلی اقدام به خدمت سربازی می کنند تا این دوره از زندگی خود را زودتر به اتمام برسانند و ادامه مراحل زندگی خود طبق برنامه پیش ببرند.

در این بین تعداد دیگری از پسران نیز تصمیم می گیرند، با ادامه تحصیل و قرار گرفتن در مقطع تحصیلی بالاتر، شرایط را برای گذراندن راحت خدمت سربازی مهیا کنند. اما معمولا این دو دسته از افراد پیش از هرگونه اقدامی جهت اعزام به خدمت سربازی به دنبال راه‌های مختلفی برای معافیت از سربازی هستند که در ادامه به اختصار به آنها می پردازیم.

امریه سربازی چیست؟

شاید یکی از دلایلی که بسیاری از افراد برای گذراندن خدمت سربازی به دنبال یکی از روش های معافیت از خدمت سربازی می‌باشند، سختی های حضور در محیط های نظامی است. برای این دسته از افرادی که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی می‌باشند، شرایطی مهیا شده است تا به عنوان سرباز در سازمان ها و ارگان های دولتی مطابق با قوانین ستاد کل نیروی های مسلح، فعالیت کرده و دوران خدمت سربازی خود را پشت بگذرانند. در این دسته از سازمان ها از خدماتی که سربازان بر اساس سابقه تحصیلی و حتی تجربه کاری و آموزشی می توانند ارائه دهند بهرمند می شوند. مشمولان برای انجام خدمت سربازی تحت عنوان امریه به هیچ عنوان نباید غیبت داشته باشند و همانند سربازان یگان باید در محل خدمت خود کاملا حضور پیدا کنند. همچنین این دسته از مشمولان باید به مدت ۲۴ ماه خدمت کنند. در حالی خدمت عادی در پادگان ها به مدت ۲۱ ماه می باشد.

در چه صورت می‌توان امریه سربازی دریافت کرد؟

برای دریافت امریه سربازی در صورت برخورداری یکی از شرایط زیر می توانید برای دریافت امریه سربازی اقدام کنید:

  • معاف از رزم بودن
  • سرپرست خانوار بودن
  • تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی بودن
  • متاهل بودن
  • جز بستگان درجه یک خانواده معظم جانبازان و شهدا بودن

امریه سربازی به چند دسته تقسیم می شود؟

بر اساس قوانین ستاد نیروی مسلح، امریه سربازی به دو دسته تقسیم می شود: امریه در شرکت های دانش بنیاد و امریه در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی

امریه سرباز معلم چیست؟

وزارت آموزش و پرورش مانند سایر وزارتخانه های کشور بر اساس قوانین می تواند نیروی انسانی مورد نیاز خود در حوزه دبیری را به عنوان سرباز به خدمت بگیرند اما این وزارتخانه به هیچ عنوان در خصوص استخدام این دسته از افراد هیچ تعهدی ندارد.

دوره آموزشی امریه آموزش و پروش

متقاضی خدمت سربازی به عنوان امریه همانند مشمولان خدمت در پادگان ها، باید در دوره های آموزشی حضور پیدا کنند. دوره های آموزشی سرباز معلم به دو دسته زیر تشکیل شده است:
۱- آموزش های تحصیلی شامل شیوه تدریس و مدیریت کلاس به منظور کسب تجربه معلمان سرباز در زمینه آموزش
۲- آموزش های عمومی نظامی توسط نیروی زمینی سپاه

مزایای سرباز معلم

یکی از معضلات اصلی وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش کمبود معلم در کشور به ویژه شهرستان های دور افتاده است. حتی این معضل باعث شده برخی از مدارس به تعطیلی ختم شود. بنابراین با تکه بر این موضوع این وزارتخانه می تواند شرایط به کارگیری معلم سرباز را از طریق امریه، مهیا کند تا کمبودهای اعلام شده جبران شود. وزارت آموزش و پرورش با بکارگیری مشمولان اعزام به خدمت سربازی می تواند با کمترین حقوق و دستمزد بیشترین بازدهی را در حوزه آموزش دانش آموزان برقرار کند.

یکی از مزایایی که دانش آموزان مناطق مختلف کشور می توانند در خصوص بکار وزارتخانه از سرباز معلم بهره مند شوند، استفاده از تجربیات و مهارت های این دسته از سربازان در حوزه آموزش است. چرا که بسیاری از مشمولانی که خواهان خدمت سربازی بصورت امریه هستند، به دلیل تجربیات تحصیلی موثر در دانشگاه های کشور، می توانند آموزش های بسیار ارزشمندی در حوزه های مختلف در اختیار دانش آموزان بگذارند. رهایی از پوشیدن لباس نظامی و جو خشک پادگان، کسب تجربه جدید شغلی، رفاه و آزادی عمل بیشتر، فرصتی بسیار مناسب برای مشمولانی است که قصد دارند بصورت امریه در آموزش و پرورش خدمت کنند.

معایب سرباز معلم

سربازان علیرغم اینکه پیش از حضور در کلاس های مدارس در دوره دو ماه آموزشی حضور پیدا می کنند، اما اطلاعات لازمی از اصول کیفی در اداره کلاس درسی و انتقال مفاهیم علمی به دانش آموزان بدست نمی آورند و وزارت آموزش و پرورش تمهیداتی در نظر نگرفته است. در طول ۴ سال آموزش فرهنگیان، دانشجویان این دانشگاه علاوه بر فراگیری مسائل آموزشی و راهنمای ارتقای دانش آموزان، در خصوص مسائل روانشناسی و ارتباط مناسب با دانش آموزان، آموزش های دریافت می کنند.

نحوه کنترل و آرام کردن دانش آموزان، تشویق و تنبیه حاضرین در کلاس به آموزش های نیاز دارد که در برای سربازان معلم چنین آموزش هایی به دلیل کمبود زمان ارائه نمی شود و این یکی از معایب سرباز معلم به شمار می آید. طولانی بودن مدت خدمت سربازی این دسته از افراد یکی دیگر معایب این نوع از خدمت است. به گونه ای که مدت زمان خدمت سربازی این افراد ۲۴ ماه است و سه ماه نسبت به افرادی که در پادگان ها خدمت می کنند، بیشتر است. همچنین به منظور عدم اختلال در بحث کلاس های آموزشی، سرباز معلم وظیفه دارد تا پایان سال تحصیلی خدمت کند و نمی تواند علیرغم گذراندن ۲۴ ماه خدمت، در میانه سال تحصیلی، خدمت خود را به پایان برساند.

شرایط امریه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰

مشمولان به منظور خدمت در وزارت آموزش و پرورش به عنوان سرباز باید بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده از سوی ستاد کل نیروی های مسلح برخوردار اقدام کنند.

شرایط اختصاصی امریه سربازی آموزش و پرورش

۱- انجام واکسیانسیون و داشتن مهر آن بر روی برگه آماده به خدمت نظام وظیفه
۲- مدرک تحصیلی فرد مشمول دریافت امریه سربازی آموزش و پرورش الزاماً نباید زیر کارشناسی باشد.
۳- در صورت داشتن غیبت سربازی امکان استفاده از امریه سربازی آموزش و پرورش را ندارید.

شرایط عمومی امریه سربازی آموزش و پرورش

برخورداری از بخشی از شرایطی که در زیر آمده است برایتان کفایت می کند.
۱- باید از جزء استعدادهای درخشان و افراد نخبه باشد.
۲- در قید حیات نبودن پدر فرد متقاضی
۳- نداشتن استطاعت مالی کافی و قرار داشتن تحت پوشش بهزیستی و یا کمیته امداد
۴- برخورداری از معافیت از رزم
۵- فرد متقاضی باید از خانواده های جانبازان، ایثارگر و همین طور شهداء باشد.
۶- متاهل بودن

امریه آموزش و پرورش ۱۴۰۰

متقاضیان خدمت امریه سربازی باید اوایل سال نسبت به اعلام آمادگی و ثبت نام اقدام کنند. از جمله شرایط لازم برای اعلام آمادگی خدمت سرباز معلمی در سال ۱۴۰۰ این بوده است که تاریخ اعزام به خدمت این مشمولان در ماه های تیر، مرداد و شهریور ماه سال ۱۴۰۰ باشد. گفتنی است مشمولان در این تاریخ ها برای خدمت سرباز معلمی فرستاده شدند.

مدارک لازم برای استخدام سرباز معلم

۱- داوطلبین دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای برگه اعزام به خدمت بدون مهر غیبت که تاریخ مندرج در برگه اعزام آنها تیر ، مرداد یا شهریور باشد.
۲- تصویر آخرین مدرک تحصیلی
۳- تصویر تمام صفحات شناسنامه و صفحه انتخابات و تصویر کارت ملی (هر کدام یک سری)
۴- دو قطعه عکس ۴*۳ که مشخصات داوطلب در پشت آن نوشته شده باشد.
۵- ارائه گواهی معتبر امتیاز آور مورد درخواست در فرم امتیاز بندی از مراجع ذیصلاح
۶- ارائه گواهی یا حکم کارگزینی برای فرزندان عزیز فرهنگی
۷- تکمیل فرم های درخواست و تعهد و گزینش و امتیاز بندی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code