چگونه می‌توان حکم تخلیه گرفت؟

۲۹ آبان ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۵ دقیقه

در صورتی که مستاجر نسبت به عدم رعایت تعهدات بندهای قرارداد اجاره نامه پایبند نباشد، موجر می‌تواند به طور قانونی حکم تخلیه دریافت کند.

اجاره خانه در برخی از موارد برای موجر خوشایند نیست و ممکن است بروز مشکلات مختلف شرایطی را به وجود آورد تا صاحب ملک تصمیم به خواستن عذر مستاجر کند. عدم رعایت برخی بندهای قرارداد اجاره و عدم پرداخت به موقع اجاره خانه از جمله عواملی است که باعث می‌شود تا موجر پس از تذکرات، سرانجام نسبت به تخلیه خانه اقدام کند.

این روزها به دلیل کاهش قدرت پرداخت اجاره بهای خانه توسط مستاجران باعث شده تا تعداد شکایت‌ها توسط موجر افزایش پیدا کند. تا زمانی که مشکلی بین موجر و مستاجر وجود نداشته باشد و طرفین نسبت به انجام تعهدات پایبند باشند، دیگر حکم تخلیه معنا و مفهومی نخواهد داشت. اما طی درخواستی که تعداد زیادی از مخاطبان مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری و صفحه رسمی نیازمندیها در اینستاگرام نسبت به ارائه اطلاعات درباره حکم تخلیه داشته‌اند، ما در این مقاله به طور کامل این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اجاره نامه چیست؟

قراردادی است نوشتاری که بین موجر (صاحب ملک) و اجاره کننده (مستاجر) تنظیم می شود. در اجاره نامه مشخصات طرفین قرارداد، مدت اجاره، میزان اجاره بها، مورد اجاره و همچنین شرایط طرفین در آن ذکر می شود. اجاره نامه یک قرارداد موقتی است که اعتبار آن به ذکر مدت اجاره وابسته است. در صورتی که مدت زمان اجاره در آن قید نشود، این اجاره نامه دیگر فاقد اعتبار است.

انواع اجاره نامه

به طور کلی قراردادی که بین موجر و مستاجر تنظیم می‌شود می‌تواند بر اساس یکی از ۳ انواع اجاره نامه تنظیم شود. پیش از آنکه درباره حکم تخلیه به مطالبی اشاره کنیم به انواع اجاره نامه های معتبر و قانونی می‌پردازیم. در ادامه هر یک از آنها به اختصار مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اجاره نامه دستی

این نوع از اجاره نامه‌ها یکی از رایج‌ترین اجاره نامه‌هایی است که بین موجر و مستاجر تنظیم می‌شود. در صورتی که تمام بندها در این اجاره نامه نوشته شده و به امضای طرفین برسد، از نظر قانونی قابل پیگیری خواهد بود. یکی از عیوب اجاره نامه دستی طولانی شدن مراحل پیگیری است. معمولا در این نوع اجاره نامه رسیدن به حق و حقوق بسیار دشوار خواهد بود.

اجاره نامه بنگاهی

یکی دیگر از انواع اجاره‌نامه که در آژانس‌های املاک تهیه و تنظیم می‌شود، اجاره نامه بنگاهی است. ارزش قانونی این نوع اجاره نامه نسبت به اجاره نامه دستی ارزشمندتر است. اگر اجاره نامه شما به روش بنگاهی تنظیم شده باشد، دریافت حق و حقوق آسان خواهد بود.

اجاره نامه اسناد رسمی

یکی از ارزشمندترین نوع اجاره نامه‌ها که دستیابی به حق و حقوق توسط طرفین بسیار آسان است و در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد، اجاره نامه اسناد رسمی است. علیرغم اینکه این نوع اجاره نامه بسیار معتبر است اما به دلیل هزینه های بالای آن با استقبال مردم قرار نمی گیرد.

 

راه حل قانون برای حل اختلاف موجر و مستاجر

در صورتی که بین مستأجر و موجر مشکلاتی ایجاد شود، قانون برای آن راه حل‌هایی در نظر گرفته است که می‌تواند به دو صورت برطرف شود.

  1. در صورتی که اجاره‌نامه به صورت رسمی تنظیم شده باشد، موجر با مراجعه به اداره ثبت اسناد، می‌تواند حکم تخلیۀ مستأجر را بگیرد.
  2. با مراجعه به دفتر اسناد رسمی درخواست صدور اجراییه انجام می‌شود.

چه زمانی می‌توان حکم تخلیه گرفت؟

مطابق با ۴ مورد زیر صاحب خانه می‌تواند برای دریافت حکم تخلیه اقدام کند. قراردادی که بین موجر و مستأجر بسته می‌شود، به صورت رسمی و غیر رسمی تنظیم می‌شود.

  1. در صورتی که مدت اجاره بر اساس بند قرارداد به اتمام رسیده باشد، ولی مستأجر خانه را تخلیه نمی‌کند.
  2. با وجود گذشت ۳ ماه از موعد پرداخت اجاره ‌بها، مستأجر هیچ مبلغی را به موجر پرداخت نکرده باشد.
  3. مستأجر از ملکی که اجاره کرده است، در مواردی که غیر مشروع و خارج از بند قرارداد استفاده کند
  4. مستاجر ملک را به شخص دیگری انتقال داده باشد.

مدارک مورد نیاز برای حکم تخلیه

در صورت وقوع یکی از ۴ موارد مطرح شده، موجر می‌تواند با مراجعه به شورا، دادگاه یا ثبت اسناد املاک، اقامه دعوی اقدام به گرفتن حکم تخلیه کند. در این زمان موجر با توجه به سند مالکیتی که ارائه می‌دهد و با در نظر گرفتن اجاره‌نامه، می‌تواند از مراکز قضایی درخواست صدور حکم تخلیه دهد. سند مالکیت و سند اجاره‌نامه از جمله مدارکی است که موجر در زمان اعلام شکلایت باید به اقامه دعوا ارائه کند.

نحوه اجرای حکم تخلیه و ابلاغ آن

در صورتی که حکم تخلیه از سوی شورا یا دادگاه صادر شود، طی مدت زمان ۲۴ ساعت پس از صادر شدن حکم، مستأجر از آن مطلع می‌شود و حکم تخلیه به وی ابلاغ خواهد شد. در این صورت، مستأجر ۷۲ ساعت مهلت دارد تا ملک اجاره شده را تخلیه کند. دستور حکم تخلیه خانه زمانی قابل اجرا است که اگر مبلغی که به عنوان ودیعه یا پول پیش از مستأجر نزد موجر باشد، به مستأجر پرداخت شود.

اگر حکم تخلیه توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر شده باشد، این حکم پس از ۴۸ ساعت به مستأجر ابلاغ می‌شود. در این زمان مستأجر تنها ۷۲ ساعت فرصت دارد تا طبق حکم ملک یا منزل اجاره‌ای را تخلیه کند.  در این مورد، صاحب‌خانه یا موجر موظف است اگر از مستأجر پول پیش یا ودیعه‌ای دریافت کرده است، به وی بازگرداند و رسید پرداخت آن را به دایره اجرای ادارۀ ثبت اسناد و املاک ارائه دهد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code