آشنایی با موزه‌های دیدنی تهران

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ زمان مطالعه:۶ دقیقه ,

شهر تهران با برخورداری از دیدنی‌ترین موزه و باغ موزه، به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری کشور به شمار می‌آید.

تمام هموطنان، تهران را به عنوان یکی از شلوغ‌ترین و آلوده‌ترین شهرهای کشور می‌شناسند. اما پایتخت ایران علیرغم وجود این مسائل از مقاصد تفریحی بسیار زیادی برخوردار است که حتی خود ساکنان این شهر نیز از این امکان اطلاعی ندارند و یا به دلیل مشغله‌های زیاد، فرصت بازدید از این مکان‌های تفریحی را پیدا نکردند. تهران در کنار دیگر شهرهای تاریخی و دیدنی کشور همواره مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار دارد و حتی در دوران کرونا نیز بسیاری از گردشگران داخلی برای تماشای دیدنی‌ترین مکان‌های دیدنی تهران، به این شهر سفر کردند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری قصد داریم برخی از موزه و باغ موزهای دیدنی تهران را به طور مختصر به شما معرفی کنیم که در ادامه می‌خوانید.

موزه ملی ایران

این موزه به عنوان مهم‌ترین و قدیم‌ترین موزه تهران و کشور، بیشترین یافته‌های باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های علمی از دوران پارینه‌سنگی تا اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

  • آدرس: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

موزه فرش

این موزه با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران را از قرن نهم هجری تا دوره معاصر را به نمایش علاقمندان می‌گذارد.

  • آدرس: خیابان دکتر فاطمی، قبل از کارگر شمالی

موزه سینما

در این موزه گنجینه‌ای از عکس‌ها، اسناد و وسایل و تجهیزات قدیمی سینما از شخصیت‌های سینمایی نظیر دوبلورها و فیلم‌سازان دیگر موارد مربوط به سینما به نمایش گذاشته‌ شده‌ است.

  • آدرس: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، مجموعه باغ فردوس

موزه آبگینه و سفالینه‌

این موزه به عنوان اولین و تنها موزه تخصصی شیشه و سفال کشور شناخته می‌شود که در ساختمان متعلق به قوام‌السلطنه‌، وزیر احمد شاه قاجار قرار دارد.

  • آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹

موزه جواهرات

این موزه به عنوان گنجینه بی‌نظیر و گران‌بها از نفیس‌ترین جواهرات جهان شناخته می‌شود که بخشی از تاریخ کهن، فرهنگ و خلاقیت هنرمندان معاصر را به تصویر می‌کشد.

  • آدرس: میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، رو‌به‌روی سفارت ترکیه، ساختمان بانک مرکزی ایران، خزانه جواهرات ملی

موزه زمان یا موزه تماشاگه زمان

در این موزه انواع و اقسام ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی از کشورهای مختلف جهان وجود دارد و به عنوان اولین موزه ابزار سنجش و نمایش زمان در کشور شناخته می شود.

  • آدرس: خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی

موزه موسیقی

این موزه مکانی است برای نمایش میراث‌های موسیقی ایران و مجموعه ای از سازهایی نفیس ایران. گنجینه از سازهایی که شاید تا به حال آنها را ندیده باشید.

  • آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹

موزه تماشاگه پول

موزه تماشاگه پول که در سال ۱۳۷۶ به همت اداره موزه‌های بنیاد مستضعفان ساخته شده است به عنوان اولین گنجینه تخصصی و دایمی سکه و اسکناس در ایران شناخته می‌شود.

  • آدرس: کیلومتر ۴ اتوبان تهران کرج، بعد از تقاطع ستاری، مجموعه فرهنگی تفریحی ارم

موزه جهان نما

یکی از موزه‌های کمتر شناخته شده از سوی علاقمندان به دیدن آثار، موزه جهان نماست. این موزه آثاری از تمدن‌های تاریخی گوناگون به نمایش در آمده است.

  • آدرس: میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

موزه هنرهای معاصر

این موزه شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه مهم هنر نوگرا در دنیاست.

  • آدرس: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار که حاصل سالها تجربه گشت و گذار در فرهنگ و تاریخ و ماجراجویی در سراسر این کره خاکی توسط دو برادر به نام عیسی و عبداله امیدوار است به عنوان نخستین موزه انسان شناسی ایران شناخته می شود.

  • آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

باغ نگارستان

باغ موزه نگارستان با هدف ایجاد یک مرکز ییلاقی حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران در سال ۱۲۲۸ هجری قمری به فرمان فتحعلی شاه ساخته شد. به دلیل نقاشی ها و نگاره های متعدد این باغ به نگارستان شهرت یافت.

  • آدرس: میدان بهارستان، انتهای خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمداری

کاخ گلستان

این کاخ شامل مجموعه‌ای از بناهای تاریخی تهران است که در زمان‌های مختلفی ساخته شده‌ است. این کاخ به‌لحاظ معماری و ارزش آثار هنری و تاریخی‌اش، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشور به شمار می‌رود. کاخ مذکور از بخش‌های مختلفی همچون ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره‌خانه، خلوت کریمخانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره، تالار الماس و کاخ ابیض تشکیل می‌شود.

آدرس: خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ

کاخ سعدآباد

کاخ سعد آباد یکی از برجسته‌ترین مکان‌های تاریخ معاصر ایران است که آخرین پادشاهان ایران در دوره‌های قاجار و پهلوی، در این مجموعه زندگی کرده‌اند.

آدرس: خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کاخ نیاوران

این کاخ با برخورداری از عمارت‌هایی با سبک‌های مختلف معماری و بسیار فتوژنیک سالانه گردشگران زیادی را وادار می کند که از مکان‌های دیدنی آن دیدن کنند. کاخ نیاوران که در شمال شرقی باغ نیاوران قرار دارد، از آخرین اقامتگاه‌های پادشاهی در ایران به شمار می‌رود.

  • آدرس: میدان شهید باهنر (نیاوران)

باغ موزه هنر ایرانی

وجود ماکت هایی زیبا از جاذبه های گردشگری معروف ایران در باغ موزه هنر ایرانی باعث شده تا این موزه یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران به شمار آید. این باغ موزه در سال ۱۳۱۰ در دوران رضا خان ساخته شده است و با گذشت زمان با تغییراتی همراه شده است.

  • آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیگ)، خیابان دکتر حسابی

باغ مینیاتور

این باغ موزه که در سال ۱۳۹۲ ساخته شده است، آثاری از جمله ماکت‌ های برخی از هنرمندان را به نمایش می گذارد. ارگ بم، تخت جمشید، زیگورات چغازنبیل، میدان نقش جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز، آبشارهای شوشتر و گنبد قابوس از جمله این آثار ساخته شده توسط هنرمندان است.

  • آدرس: بزرگراه امام علی (ع)، خیابان جانبازان غربی، بوستان تمدن (گلبرگ)

باغ موزه قصر

باغ موزه قصر که در گذشته زندان قصر نامیده می‌شود، به عنوان اولین زندان شهر تهران شناخته می‌شود. این زندان در ابتدا قصری برای فتحعلی شاه قاجار بود و سپس کاربرد نظامی پیدا کرد.

  • آدرس: انتهای خیابان شهید مطهری، خیابان شهدای ناجا، میدان پلیس

باغ موزه دفاع مقدس

این باغ موزه محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه ملت ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس است. اگر تمایل دارید لحظاتی متفاوت را در موزه های تهران سپری کنید، موزه دفاع مقدس تهران را از دست ندهید.

  • آدرس: میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبروی پارک طالقانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code