استان لرستان که در سلسه کوه‌های زاگرس میانی واقع شده است، با برخورداری از دریاچه‌ها، آبشارها، کوه‌ها و جنگل‌های زیبا همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

شما در هر فصلی از سال که تمایل داشته باشید می‌توانید به این استان زیبا قدم بگذارید اما بر اساس تجربیاتی که برخی از گردشگران با مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری در میان گذاشته‌اند، بهار و تابستان بهترین فصول برای تماشای دیدنی‌های این استان است. لرستان بر اساس موقعیت جغرافیایی در منطقه‌ای واقع شده است که بسیاری از مناظر طبیعی را در دل خود جای داده است.

لرستان کجاست؟

لرستان به عنوان استان کوهستانی کشور در غرب  ایران واقع شده است. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی از آبشارهای طبیعی زیبا و زیادی برخوردار است. لرستان با دارا بودن ۱۲ درصد آب‌های ایران، سومین استان پرآب کشور نیز به شمار می‌رود.

آداب و رسوم استان لرستان

معمولا در ایران آداب و رسوم فقط به نوع پوشش و برگزاری برخی از مراسمات خلاصه می‌شود اما در استان لرستان علاوه بر موارد عنوان شده، موسیقی‌های خاص هم به نوعی به آداب و رسوم مردم لرستان می‌توان اضافه کرد. اغلب موسیقی‌های محلی لرستان در دستگاه ماهور و بیش تر با ساز کمانچه اجرا می‌شوند.

زبان استان لرستان

گویش‌های لُری نزدیک‌ترین گویش‌های ایرانی به زبان فارسی هستند. گویش‌های لری یک پیوستار زبانی از گویش‌های ایرانی جنوب غربی است بین گونه‌های کردی و فارسی، که میان مردم لر در غرب و جنوب غرب ایران رایج است.

مکان های دیدنی استان لرستان

آبشار نوژیان لرستان

آبشار نوژان با ۹۵ متر ارتفاع یکی از بلندترین آبشارهای ایران و مرتفع ترین آبشارهای استان لرستان است که به عنوان یکی از بی‌نظیرترین آبشارهای این استان نیز شناخته می‌شود. این آبشار در سال ۱۳۸۷ نیز در فهرست میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده است. این آبشار زیبا در ۳۸ کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد واقع شده و بین دو کوه تاف و هشتاد پهلو قرار دارد. فصول بهار و تابستان بهترین زمان برای تماشای این آبشار دیدنی است گرا که آب این آبشار از چشمه های بالاست تامین می‌شود.

آبشار گریت لرستان

یکی از آبشارهای استان لرستان با چشم انداز خیره کننده، بی‌شک آبشار گریت است. این آبشار که در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد واقع شده است، به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری استان لرستان شناخته می‌شود. یک پیاده روی یک ساعته برای رسیدن به این آبشار زیبا امکان پذیر است و شما می‌توانید با طی نمودن مسیرهای سرسبز، خودتان را به این چشم انداز لذت بخش برسانید. برای اینکه از خنکی این منطقه از استان لرستان لذت ببرید فصل بهار و تابستان را به شما پیشنهاد می‌کنم.

دشت لاله‌های واژگون لرستان

یکی از وسیع ترین دشت های لاله های سرخ غرب ایران در الیگودرز استان لرستان قرار دارد که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می کند. با شروع فصل بهار بسیاری از گردشگران برای تماشای منظره زیبای دشت لاله های واژگون به الیگودرز سفر می‌کنند و لحاظ لذت بخشی را تجربه می‌کنند. این دشت دیدنی در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز قرار دارد.

دریاچه گهر لرستان

این دریاچه به عنوان نگین اشترانکوه و زاگرس تا حد زیادی بکر و دست نخورده باقی مانده است و در فصول بهار و تابستان بسیاری از طبیعت دوستان این مقصد را برای گردشگری انتخاب می‌کنند. این دریاچه که در ارتفاع ۲۳۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد، یکی از چشم‌اندازهای خارق‌العاده دریاچه رو به جنگلی انبوه است که در قسمت پایین و بالای دریاچه، جلوه‌ای باشکوه به آن بخشیده‌ است. دریاچه گهر در جنوب شرق دورود در استان لرستان واقع شده است و برای رسیدن به آن باید کوه اشترانکوه را دور بزنید و با وسایل حمل و نقل عمومی نیز رسیدن به این مقصد امکان پذیر نیست. وضعیت آب و هوای دورود بسیار مطلوب و خنک است و وجود دریاچه گهر در این شهر با توجه به آب و هوای مناسب منطقه شرایط را برای گردشگران بسیار مهیا کرده است.

قلعه فلک الافلاک لرستان

این قلعه با شکوه به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی دوران ایران باستان در مرکز شهر خرم آباد لرستان واقع شده است. این قلعه در گذشته محل استقرار پادشاهانی از حکومت‌هایی مختلف مانند ساسانیان، آل بویه، صفویان و قاجار بوده است و در حال حاضر به عنوان یکی از امکان دیدنی استان لرستان شناخته می‌شود. هنگام ورود به قلعه فلک الافلاک باید از تعدادی پله بالا بروید، وقتی وارد قلعه شدید، در ابتدا حیاط قلعه را خواهید دید که در آنجا چاه معروف فلک‌ الافلاک و حمام قرار دارند، پس از آن از پله ‌های برج‌ بالا بروید و منظره‌ زیبایی از شهر خرم آباد روبروی شما خواهد بود.

آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای کشور به دلیل همجواری با چند مجموعه زیبا مانند جنگل بلوط، روستای بیشه و بهره مندی از آب و هوای بسیار مناسب از جمله مقاصد گردشری استان لرستان شناخته می‌شود. این آبشار زیبا که در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه‌های رشته کوه زاگرس قرار گرفته است به‌عنوان چهل ‌و هشتمین اثر ملی در اسفندماه ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

مخمل کوه لرستان

از مکان‌‎های دیدنی شمال شرقی خرم آباد کوهی مرتفع و پوشیده از گلسنگ که سالانه گردشگران زیادی از استان لرستان و سایر شهرهای کشور جذب می‌کند، مخمل کوه است. این کوه جوان در حال حاضر به یک پارک جنگلی تبدیل شده و حتی برای صعود از کوه، بر سطح آن راهی هموار و بی‌دردسر تعبیه شده است. برای رسیدن به این کوه بسیار دیدنی کافی است به مدت یک ساعت از زمان جذاب سفر خودتان را در حدود ۱۵ کیلومتر به رانندگی در جهت شرقی شهر جذاب و تماشایی خرم‌آباد اختصاص دهید.

آبشار آب سفید لرستان

در جنوب شرقی استان لرستانی دریاچه‌ای زیبا با نام آبشار آب سفید قرار دارد و دیدنی بودن آن به اندازه ای است که به عروس زیبای آبشارهای ایران لقب گرفته است. علت نام گذاری این آبشار به آب سفید این است که آب آبشار با هوا مخلوط شده و بر اثر برخورد با سنگ‌ها حباب های سفیدی را تشکیل می‌دهد، این حباب‌های سفید باعث می‌شوند آبشار به رنگ سفید دیده شود. این آبشار در دامنه غربی رشته کوه اشترانکوه و در کنار کوه بلند قالی‌کوه قرار دارد.

تپه چغا لرستان

بام بروجرد یا تپه چغا که در بروجرد استان لرستان واقع شده است، به عنوان یکی از بهترین مکان های تفریحی این شهر شناخته شده است و منبع غنی از سنگ‌های آتشفشانی و گیاهان وحشی می باشد. این گردشگاه به دلیل دارا بودن امکانات تفریحی از محبوبیت بالایی در بین گردشگران برخوردار است. در این مکان نیز پیست دوچرخه‌سواری، اتومبیل‎رانی کودکان، جاده راه سلامت، آلاچیق‎هایی برای استقرار مسافران گذاشته شده تا در کنار همراهان خود لحظات خوشی را سپری نمایند.

دره شیرز لرستان

دره شیرز در ۵۵ کیلومتری کوهدشت و در نطقه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان واقع است. برای تماشای این جاذبه دیدنی و لایه لایه شگفتی، کافی است از راه خرم آباد یک مسیر ۱۴۱ کیلومتر، سپس یک مسیر ۵۰ تا ۵۵ کیلومتری به شهرستان کوهدشت رانندگی کنید تا به دره شیرز لرستان برسید. یک راه دیگر هم وجود دارد که از کرمانشاه به جیران بلاغ و هلشی ختم می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code