برج میلاد، بلندترین نماد شهر تهران، بنایی سربرافراشته برآسمان، جذابیتی که ازهمه کوچه‌ها و خیابان‌های شهر نمایان است؛ حتی از پنجره خانه‌ها. این برج ۴۳۵ متری و محبوب، یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری تهران به شمار می‌رود.

برج میلاد روی تپه‌ای در منطقه کوی نصر تهران (در غرب پایتخت) ساخته شده است. اما برج میلاد تنها یک سازه نیست، چون روزانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر است. پس طبیعی است که به جز تأسیسات مخابراتی دارای مراکز تجاری، انواع رستوران‌ها، موزه‌ها و اماکن تفریحی و گردشگری هم باشد. سازه جذابی که در مناسبت‌ها با فناوری لیزر و شیوه‌های نورپردازی، رنگارنگ می‌‎شود. به همین دلیل است که پیش بینی ساخت هتل و برج اداری برای این مجموعه بزرگ کاملا طبیعی است.

ماجرای ساخت این برج هم از این قرار است که ابتدا بیست و یک نقطه در سطح شهر تهران برای ساخت برج میلاد در نظر گرفته می‌شود. در نهایت چهار نقطه انتخاب شده و به مکان فعلی برج می‌رسند. برجی که همه محاسبات لازم برای امنیت و ایمنی آن در نظر گرفته شده است. شدت جریان باد که گاهی ممکن است به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت درپی برج و حتی تند بادهایی با سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت مقاومت کند. البته در مقابل زمین لرزه‌های شدید هم مقاوم باشد.

عدد و رقمهای برج میلاد

اما برج میلاد از منظر آمار و ارقام هم جالب است. این برج ۴۳۵ متر ارتفاع و ۱۶۹۳ پله دارد. ۱۲۰ متر ارتفاع کل آنتن آن است و ۳۶۰  هزار قطعه فولاد و پیچ و مهره به وزن۳۵۰  تن در آن به کار رفته است. مجموعه برج میلاد درمساحتی حدود ۷۵ هکتار ساخته شده است. وزن تقریبی سازه ۱۵۰ هزار تن و حجم شیشه‌های مصرفی آن ۱۷ هزار مترمربع است. ۶۳ هزار تن بتن‌ریزی درکل برج صورت گرفته است. بیشترین قطر سازه رأس ۶۰ متر در تراز ۲۸۰ متری است.

درباره طراحی سازه بر اساس محاسبات و نتایج تونل باد، ساختمان برای جریان‌های هوا با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت در پای برج و تندبادهای لحظه‌ای با سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است، البته از آنجا که آثار نیروی باد کمتر از ۴۰ درصد اثر نیروی زلزله است، طراحی براساس خطر زمین لرزه نیز صورت گرفته است. اما کلنگ ساخت این برج زمستان سال ۱۳۷۶ به زمین خورد. ساخت این برج ۱۱ سال به طول انجامید. اما در ۸ سال نخست تنها حدود ۴۰ درصد از برج ساخته شده بود. سرانجام مهر سال ۱۳۸۷ آماده بهره‌برداری شد.

برج میلاد شامل پنج بخش پی، ساختمان پای برج (البی)، شفت، رأس و دکل مخابراتی و تلویزیونی است. شفت برج با ارتفاع ۳۱۵ متر، یک سازه بتنی است که در۳  ضلع این شفت ۶ دستگاه آسانسور با سرعت ۷ متر بر ثانیه بازدیدکنندگان را در کمتر از ۵۰ ثانیه به رأس برج منتقل می‌کنند، در ضلع چهارم نیز پله‌های فرار نصب شده است.

برج میلاد تا بالاترین نقطه

وارد برج میلاد که می‌شوید به لابی می‌رسید. یک طبقه بالاتر نمایشگاه و فروشگاه سوغات و صنایع‌ دستی است. سپس گالری هنری و نمایشگاه فرش و بالاتر فودکورت مجموعه قرار دارد. از طریق آسانسورهای پرسرعت می‌توانید به بالاترین طبقات برسید. نخستین جایی که با آسانسورهای برج به آن می‌رسید سکوی دید بسته (موزه شهرداری) است. «موزه هدایا و دستنوشته‌های شهرداری تهران» که در ارتفاع ۲۶۱ متری قرار دارد.

در این موزه دست نوشته‌های قدیمی ایران و هدیه‌های شهرداری شهرهای مختلف به شهرداری تهران در دوره‌های تاریخی متفاوت در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. از دیگر آثار به نمایش در آمده در موزه دست نوشته‌ها، می‌توان کره‌های جغرافیایی قدیمی را نام برد که متعلق به قرن ۱۷ تا ۲۰ میلادی هستند و از موزه اختصاصی «ژرژ پمپیدو» خریداری شده‌اند. در این کره‌های جغرافیایی قدیمی نام خلیج فارس به چشم می‌خورد. یک طبقه بالاتر کافه‌تریا قرار دارد و بالاتر از آن هم موزه مشاهیر را می‌توانید مشاهده کنید.

بالای این طبقه رستوران گردان برج واقع شده است. یک طبقه بالاتر هم سکوی دید بازدیدکنندگان ساخته شده است و چشم اندازی زیبا از مناظر مختلف شهر را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. این قسمت گردشگران بسیاری را به این مجموعه می‌کشاند. این بخش از برج میلاد در ارتفاع ۲۸۰ متری در فضایی به وسعت ۳۰۰۰ مترمربع گرداگرد طبقه هفتم برج میلاد را در برگرفته است. در این قسمت دوربین‌هایی را برای تماشای نقاط مختلف شهر قرار داده‌اند که بازدید کنندگان می‌توانند با استفاده از آنها نقاط مختلف شهر را رصد کنند.

برای امنیت بیشتر مراجعه‌کنندگان، دورتادور سکوی دید باز را با فنس‌های سراسری پوشانده‌اند. “گنبد آسمان برج میلاد” در آخرین طبقه ساختمان رأس برج میلاد، یعنی طبقه دوازدهم و در ارتفاع ۳۰۲ متری قرار گرفته است. این گنبد ۱۳متر ارتفاع دارد و معماری خاص و زیبای آن با نمای بیرونی تمام شیشه، جلب توجه می‌کند.

امکان بازدید از این قسمت از برج میلاد برای عموم علاقه‌مندان وجود دارد. در طراحی درون گنبد آسمان، عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش به چشم می‌خورند. در طراحی نقش‌های گنبد آسمان از مفاهیم اخلاقی با ارزشی همچون صلح، عدالت، عشق و مبارزه، الهام گرفته شده است. آخرین قسمت و بالاترین نقطه برج هم آنتن و دکل مخابراتی و تلویزیونی قرار دارد. این دکل ۱۲۰ متر ارتفاع دارد و از جنس فولاد است و ۱۲ هزارمترمربع مساحت دارد. این دکل از آخرین طبقه برج میلاد شــروع می‌شود و یک آسانسور دو نفره برای تردد تکنیسین‌ها در آن تعبیه شده است.

موزههای برج میلاد

موزه شهرداری

برج موزه شهرداری برج میلاد در اصل به نام موزه هدایا و دست نوشته‌های شهرداری نیز شناخته می‌شود. موزه شهرداری یکی از خاص‌ترین موزه‌های تهران به شمار می‌رود که در ارتفاع ۲۶۱  متری برج میلاد واقع شده است. این موزه یک تاریخچه از شهرداری تهران را به صورت مستند به نمایش می‌گذارد و ممکن است برای بیشتر گردشگران و تهران گردان جالب و جذاب باشد. موزه شهرداری در طبقه چهارم برج میلاد قرار دارد. این موزه در سکوی دید بسته، قرار دارد و هدف از دایر شدن آن مستند سازی و آشنایی گردشگران و شهروندان با تاریخچه و فعالیت‌های این نهاد است. البته بازدیدکنندگان از این مکان نه تنها برای بازدید از این موزه بلکه برای دیدن چشم اندازی زیبا از تهران در این ارتفاع به موزه می‌روند.

موزه سکه

«موزه سکه» برج میلاد یکی از جاذبه‌های این مجموعه است. سکه‌های به نمایش در آمده در این موزه ۱۶۰ سکه مختلف از دورهای تاریخی هخامنشیان، اشــکانیان و ساسانیان هستند. سکه‌های در یک و پرسی هخامنشیان، استاتر و دراخما اشکانیان، درم و رئال ساسانیان، درهم، دینار، فلوس، تنگه، پول، صنادی، پچیز، قران، فلس، شاهی، ریال و تومان از جمله آثار به نمایش درآمده در این موزه است

موزه مشاهیر

«موزه مشاهیر» در ارتفاع ۲۷۱ متری ساخته شده است و مجموعه‌ای از مجسمه‌های مشاهیر ایرانی را با سایز واقعی آنها در بر می‌گیرد. در میان مجسمه‌های موزه مشاهیر تندیس شـخصیت‌های برجسته تاریخی، فرهنگی، ادبی، هنری و همین طور دانشمندان بزرگ ایرانی دیده می‌شوند. همه مجسمه‌ها سیلیکونی هستند و به طرز هنرمندانه‌ای ساخته شده‌اند. بازدید از این قسمت برج میلاد برای گردشگران جذابیت زیادی دارد.

رستوران‌های برج میلاد

مجموعه برج میلاد دارای رستوران‌های متفاوتی است. یکی از بزرگترین رستوران‌های گردان دنیا در ارتفاع ۲۷۶ متری در برج میلاد قرار دارد. درمدت صرف غذا، رستوران به تدریج نمایی ۳۶۰ درجه از تهران را مقابل دیدگان بازدید کنندگان قرار می‌دهد. درعین حال اثری هنری از شاهنامه فردوسی به زیبایی این رستوران افزوده است.

جذابیت‌های محوطه برج میلاد

در محوطه اطراف برج میلاد و سایر قسمت‌های این مجموعه نیز امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی تعبیه شده است. مجموعه «دلفیناریوم» در محوطه برج میلاد قرار دارد که البته بعد از اعتراض‌های گسترده فعالان محیط زیست به دلیل از بین رفتن دلفین‌ها و شیرهای دریایی آن، در حال حاضر فعالیت نمی‌کند. از دیگر امکانات تفریحی مجموعه برج میلاد می‌توان به لیزریوم، زمین پینت بال، پل معلق، زیپ لاین، سینما ۶ بعدی، گیم هفت بعدی، اتاق فرار انیگما و شهر مشاغل کودکان کاربازیا، اشاره کرد. در این مجموعه سالن‌های سینما با سیستم‌های پیشرفته صدا و تصویر نیز وجود دارند. مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد با ۱۰ سال کنفرانس جنبی، استودیوی رادیویی و تلویزیونی و سالن‌های پذیرایی جایی مناسب برای برگزاری انواع برنامه‌های هنری، فرهنگی و علمی است.

شهر مشاغل کودکان

شهر مشاغل کودکان، کاربازیا در طبقه منفی یک برج میلاد تهران فعال است. این مجموعه با الگوگیری از تجربیات موفق جهانی و منطبق با فضای فرهنگی کشور طراحی شده است. این محیط برای کودکان ۲ تا ۱۳ سال برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است. فعالیت‌هایی چون صنایع دستی، خانه آشپزی، آزمایشگاه، اداره پست، بیمارستان، هواپیما، آکادمی موسیقی، فروشگاه، آتش نشانی، استودیو خبر، پلیس، مکانیکی، شهرک آزمایش (رانندگی)، تماشاخانه، شن بازی و روباتیک از آن جمله است. رصد هوش چندگانه کودک و ارائه خدمات مشــاوره‌ای به صورت تلفیقی با بازی و سرگرمی در این مجموعه صورت می‌پذیرد.

اتاق فرار انیگما

اگر اهل هیجان و لذت از آدرنالین هستید، اتاق فرار انیگما را در مجموعه برج میلاد از دست ندهید. اتاق فرار انیگما یک بازی مهیج و چند نفره است که شما را به ماجراجویی گروهی دعوت می‌کند. از ۴ تا ۶ نفر، گروه‌های بازی انیگما را تشکیل می‌دهند. اتاق فرار یک بازی سرشار از معما و هیجان است که همگی افراد حاضر در اتاق موظف هستند در مدت زمان یک ساعت، کلید در بسته اتاق را پیدا کنند و موفق به فرار شوند. در واقع در تمام مراحل بازی باید به دنبال نشانه‌هایی از محل مخفی کلید باشید تا موفق به فرار از اتاق شوید.

یافتن کلید با چالش‌های بسیاری همراه است و شیرینی هیجان حل معماهایی که شما را به سمت فرار هدایت می‌کند، وصف ناپذیر است. کلبه وحشت، قتل مرموز، تسخیر، اتاق جنگ، روانی و رویا، موضوع انواع طراحی‌های فضاهای اتاق فرار هستند و داستان ماجراجویی در هرکدام با دیگری متفاوت اســت. برای دسترسی به این مجموعــه، باید خودتان را به گــذرگاه میلاد و ورودی پارکینگ برسانید.

زیپ لاین و پل معلق

از دیگر جاذبه‌های مهیج برج میلاد زیپ لاین و پل معلق هستند که فرصتی ناب برای عاشقان آدرنالین محسوب می‌شوند. زیپ لاین با ۷۵ متر ارتفاع و مسیری به طول ۱۷۰ متر، در ضلع غربی برج واقع شده است. در مسیر بازگشت می‌توانید با پل معلق هیجان این تفریح دلچسب را بیشتر کنید. طول این برابر با ۱۰۰ متر و ارتفاع آن۷۰ متر است.

لیزریوم برج

لیزریوم هنری است که از تلفیق رنگ، نور، صدا و تصویر با افکت‌های ویژه و صدای دالبی ایجاد می‌شود. این هنر برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب بوده و مردم می‌توانند از این سالن همزمان با بازدید از برج میلاد تهران استفاده کنند و لحظات شاد و هیجان انگیزی را ثبت کنند. این سالن با ظرفیت ۵۰ نفر و در سانس‌های ۱۵ دقیقه‌ای اقدام به نمایش ویدئو آرت به صورت لیزری به همراه صدا و تصویر می‌کند.

سینما شش بعدی

سینما ۶ بعدی برج میلاد از پیشرفته‌ترین سینماهای چند بعدی حال حاضر ایران محسوب می‌شود. این سالن دارای ۸ صندلی متحرک با قابلیت حرکت در جهات مختلف است. هر فیلم ۷ تا ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد. سینمای ۶ بعدی برج میلاد با تلفیق نمایش سه بعدی فیلم‌ها و سیستم حرکتی پیشرفته صندلی‌ها، افکت‌های آب، باد، رعد و برق و… بیننده را غرق در فضای شبیه‌سازی شــده می‌کند. هیجان سوار شدن بر ترن هوایی یا سورتمه با عبور از دره‌ها، پرتگاه‌ها و مناظر برفی یــا خلبانی فانتوم با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت در سینمای ۶ بعدی و بدون بدون هیچ خطری تجربه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code