گیاهان آپارتمانی به عنوان یک تصقیه کننده طبیعی هوا، تاثیر بسیار زیادی در جهت از بین بردن آلودگی‌های داخل خانه و محل کار دارند.

مواد آلوده موجود در خانه و یا محل کار که در برخی از وسایل مانند تخته‌های سه لایه و مواد شیمیایی از جمله مواد شوینده وجود دارند، آثار مخربی روی سلامتی انسان می‌گذارند. یکی از راه‌های طبیعی مقابله با این مواد آلوده، نگهداری گیاهانی است که در تصفیه هوای داخلی بسیار اثر گذار است. البته تا زمانی که رسیدگی به این دسته از گیاهان به خوبی صورت نگیرد، اثرات مورد انتظار در مورد تصفیه هوا کاهش یافته و در نهایت از بین می‌رود. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به معرفی برخی از گیاهان تصفیه کننده می‌‎پردازیم که در ادامه می‌خوانید.

۱- گیاه عنکبوتی (گیاه هواپیما)

یکی از گیاهان مناسب برای تصفیه هوا، گیاه عنکبوتی است. گیاهی که با برگ‌های زیادش بنزن، فرمالدهید و مونوکسید کربن در هوای خانه و محل کار را از بین می‌رود و محیطی پاک را در اختیار افراد می‌گذارد. همچنین بافت‌های موجود در برگ‌های این گیاه، زایلین موجود در صنعت چاپ، لاستیک و چرم را از محیط تصفیه می‌کند. نگهداری گناه عنکبوتی و یا گیاه هواپیما به هیچ عنوان برای حیوانات خانگی مشکلی ایجاد نخواهد کرد و آسیبی به آنها وارد نمی‌شود.

تکثیر این نوع از گیاه تصفیه کننده هوا، بسیار ساده است. به گونه‌ای اگر یک برگ از گیاه عنکبوتی را بریده و آن را در یک گلدان جدیدی بکارید، پس از مدتی بدون هیچگونه دردسری، شاهد رشد برگ‌های دیگر خواهید بود. در صورتی که داخل خانه با دمای متوسط را برای پرورش چنین گیاهی انتخاب کنید، سرعت رشد آن افزایش پیدا خواهد کرد. البته عدم تابش غیر مستقیم نور خورشید تاثیر زیادی در افزایش سرعت رشد گیاه خواهد گذاشت. مقاومت گیاه عنکبوتی در نوع خود مثال زدنی است. این گیاه در دمای ۲ درجه هم از خود مقاومت نشان می‌دهد.

۲- گل داوودی

گل داوودی علاوه بر اینکه به عنوان یک گیاه زیبا کننده در اتاق کار و یا پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان یک گیاه تصفیه کننده عمل کرده و بنزن را تصفیه می‌کند. مواد پلاستیک، رزین، نایلون، روغن‌های روان‌ساز، مواد رنگی، پاک کننده‌ها و سموم آفت کش سرشار از ماده ای به نام بنزن است که اثرات مخربی در انسان ایجاد می‌کند. گل داوودی شدیدا به نور خورشید علاقه دارد.

غنچه‌های این گل زمانی زود باز می‌شود که نور تند خورشید را حس کند. بنابراین در صورتی که شما قصد خرید این گیاه را دارید، برای تماشای غنچه‌های زیبای آن، حتما آن را در جایی مانند کنار پنجره نگه دارید که نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کند. لازم به ذکر برای اینکه از اثرات تصفیه کننده هوای این گل بهره مندی شوید، توصیه می‌شود داوودی گل دار را بخرید.

۳- گیاه بنجامین فیکوس

بنجامین فیکوس یا انجیر گریان یکی دیگر از گیاهان تصفیه محیط خانه به شمار می‌آید که مواد آلوده شامل فرمالدهید، بنزن و تری‌کلرواتیلن موجود در فرش، موکت و مبلمان را تصفیه می کند. این گیاه با محیط های سرپوشیده سازگارتر است. چرا که تابش مستقیم نور خورشید آسیب شدیدی به این گیاه وارد خواهد کرد و برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای درآمد و به مرور می‌سوزد.

برای اینکه شاهد افزایش طول عمر این گیاه باشید، توصیه می‌شود در فصل تابستان هراز چند از گاهی این گیاه را به خارج از خانه منتقل کنید و برای مدت زمانی آن را زیر سایه انتقال دهید. در فصل زمستان نیز بنجامین را در نقاط گرم تر محل زندگی خود منتقل کنید تا سرما آسیبی به آن وارد نکند. همچنین مرطوب کردن مکرر خاک این گل نیز می‌تواند شرایط را برای ریزش برگ‌ها و خشک شدن ریشه‌ها، مهیا کند.

۴- گیاه دراسینا مارگیناتا

گیاه دراسینا مارگیناتا به عنوان یکی از گیاهان تصفیه کننده آپارتمانی، برای تصفیه هوای داخل خانه از مواد آلوده کننده از جمله زایلن، تری‌کلرواتیلن و فرمالدئید بسیار مفید است. لاک الکل، روغن جلا و گازوئیل از جمله عوامل تولید کننده چنین مواد آلوده‌ای در خانه محسوب می‌شوند. دراسینا مارگیناتا یا اژدهای ماداگاسکار، به عنوان یک گیاه آپارتمانی، نیاز به مراقبت چندانی ندارد و در محیط خانه و یا محل کار به خوبی رشد می‌کند. حداکثر ارتفاع قابل رشد این گیاه در محیط بسته ۲ متر و در محیط‌های باز نیز ۲.۵ متر می‌باشد.

در صورتی که در خانه از حیوانات خانگی مراقبت می‌کنید حتما دراسینا مارگیناتا را در فضایی نگه دارید که در دسترس این موجودات قرار نگیرد. چرا که این گیاه بسیار سمی است و ممکن است آسیب شدیدی به حیوانات وارد کند. دراسینا مارگیناتا به نسبت سایر گیاهانا از برگ های نازکی برخوردار است و به طور کلی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند. نوع اول دراسینا مارگیناتا از برگ‌هایی برخوردار است که دارای خط‌های قرمز تیره رنگ بروی لبه‌های برگ‌های خود و قسمت مرکزی برگ سبز می‌باشد. نوع دوم این گیاه دارای برگ‌هایی با قسمت مرکزی سبز رنگ با خط‌های قرمز و زرد است و گونه سوم آن دارای لبه‌های ضخیم قرمز رنگ می‌باشد.

۵- گیاه آزالیا

تخته سه لایه و عایق‌های فومی به عنوان منبع ای سرشار از فرمالدئید به شمار می‌آید که می‌تواند سلامتی انسان را به مرور زمان به خطر بی‌اندازد و انواع حساسیت‌ها مانند سوزش گلو، بینی و چشم را ایجاد کند. گیاه آزالیا به عنوان یکی از تصفیه کننده‌های طبیعی هوا، گزینه بسیار مناسب برای از بین بردن چنین ماده‌ای محسوب می‌شود. برای نگهداری این گیاه زیبا و پرگل، بهتر است آن را در دمای بین ۱۵ الی ۱۸ درجه و خارج از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

در صورتی که محیطی خارج از دمای اعلام شده در اختیار دارید، بهتر است برای خرید و نگهداری این گیاه هیچ گونه اقدامی نکنید. توصیه می‌شود برای نگهداری گیاه آزالیا، دائما با آب پاش، خاک آن را مرطوب نگه دارید. همچنین برای دوری از آفات، بهتر است برگ‌های خشک شده و افتاده روی خاک را به موقع جمع آوری کنید. همچنین به منظور افزایش طول عمر این گیاه حساس، اواخر فصل زمستان و اوایل بهار به آن کود مناسب بدهید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code