اگر کسب و کار شما بودجه تبلیغاتی مناسبی داشته باشد و نسبت به تبلیغات اعتماد داشته باشید، در آینده سود قابل توجهی نصیبتان خواهد شد.

در زمینه تبلیغات بهتر است که یک آژانس تبلیغاتی را برای انجام تبلیغات کسب و کار خودتان انتخاب کنید. در این زمینه، تخصصی انتخاب کردن آژانس تبلیغاتی، اهمیت بسیار زیادی دارد، اگر کسب و کار شما رستوران است بهتر است به سراغ آژانس تبلیغاتی‌ای بروید که ابزار، تخصص، ایده و تجربه تبلیغات رستوران را در مجموعه‌اش دارد. به خاطر داشته باشید آژانس تبلیغاتی‌ای که شما برای کارتان انتخاب می‌کنید مسئول طراحی پیام تبلیغاتی شماست. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری با تبلیغات و نکات مهم مربوط به آن آشنا خواهید شد.

تبلیغات چیست؟

فردی که وارد حوزه کسب و کار می‌شود، قبل از هر چیزی باید معنای تبلیغات را بداند؛ «هرگونه ارسال پیام مستقیم به گیرنده پیام که بابت آن هزینه پرداخت شود را تبلیغات می‌گویند». تبلیغات در دو رسانه منتشر می‌شود. یکی رسانه‌هایی که مخاطب انبوه دارند و دیگری رسانه‌هایی که مخاطب‌شان محدود است. برای اینکه به درک بهتری از رسانه‌ها برسیم، به شکل موردی مثال می‌زنیم. تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله و تابلوهای شهری جزو رسانه‌هایی با مخاطب انبوه هستند. در حالیکه پخش کاتالوگ، برگزاری همایش و نمایش محصولات در دسته رسانه‌هایی با مخاطب محدود قرار می‌گیرند. رسانه‌ها این روزها خیلی بیشتر از گذشته گسترده شده‌اند و باید به این دو دسته‌بندی، رسانه‌های دیجیتال در کامپیوتر و موبایل را هم اضافه کرد.

تبلیغات از کجا شروع شد؟

اولین رسانه تبلیغاتی در دنیا و البته کشور ما «داغی زدن» یا «مهر زدن» بود. افراد با داغی که روی محصولاتشان می‌زدند آن را از محصولات دیگر متمایز می‌کردند. بعد از مهر و داغی، نصب تابلوی اسامی و بعد تبلیغات نوشتاری بوجود آمدند. مدتی گذشت که اینها جای خود را به ترتیب به تبلیغات چاپی، رادیویی، تلویزیونی، تلویزیون کابلی و تبلیغات اینترنتی دادند. البته از تبلیغات موبایلی هم نمی‌توان چشم پوشی کرد. با توجه به سبک زندگی بشر هر روز رسانه جدیدی خلق می‌شود و قدرت می‌گیرد و رسانه‌های قدیمی، ضعیف‌تر می‌شوند اما به ندرت پیش می‌آید رسانه‌ای به شکل کامل از بین برود.

در حافظه بلندمدت مخاطب بنشینید

میزان قدرت هر رسانه به چند معیار بستگی دارد. اول «میزان مخاطب» که گیرنده پیام است، دوم «میزان توجهی» که مخاطب به رسانه معطوف می‌کند. سوم «مدت زمانی» است که مخاطب برای رسانه صرف می‌کند و در نهایت چهارمین معیار «میزان درگیرکردن» تعداد حس‌های شش گانه مخاطب توسط رسانه است. مثلا وقتی پیام تبلیغاتی به یک مجله ارسال شود، حس بینایی و المسه مخاطب (گیرنده پیام) را درگیر می‌کند در حالی که وقتی پیام تبلیغاتی شما از تلویزیون به بیننده می‌رسد، حس بینایی، شنوایی و حس ششم مخاطب تحریک می‌شود.

برای همین است که این روزها، شرکت‌ها برای تبلیغ مواد خوراکیشان دکه‌های کوچکی را در سطح شهر مستقر می‌کنند تا ویزیتورهایشان با خوراکی‌هایی که به افراد می‌دهند، تمام شش حس او را تحریک کنند و این فرصت را به مشتری بدهند که محصول را لمس، بو و مزه کند و حتی بتواند محتویات خوراکی‌ای که می‌نوشد را حدس بزند. این روش جزو عمیق‌ترین روش‌های تبلیغ است و دلیلش هم همان درگیر کردن تمام حواس گیرنده پیام است. بدیهی است وقتی شما از این روش برای ارسال پیام استفاده می‌کنید، بیشتر از هر حالت دیگری، شانس نشستن پیام خود در حافظه بلند مدت مخاطب را دارید. این کار، یک مشکل مهم دارد؛ اینکه برند، شانس در معرض دید مخاطب انبوه قرار گرفتن را از دست می‌دهد.

رابطه بودجه با تبلیغات

فرقی نمی‌کند کسب و کار شما انفرادی، کوچک، متوسط یا بزرگ باشد. مهم این است که برای آن تبلیغ کنید. بودجه تبلیغات کسب و کار شما بر چهار مبنا مشخص می‌شود:

بر مبنای اهداف کسب و کاری که دارید

در این روش، شما به آژانس تبلیغاتی خود اعلام می‌کنید اهداف فروش و بازار کسب و کارتان به چه میزان است و بر مبنای اهداف شما، آژانس تبلیغاتی، بودجه لازم را اعلام می‌کند. معمولا این روش تعیین بودجه تبلیغاتی، برای وقتی مناسب است که شما به تازگی استارت شروع کار را زده‌اید و هنوز مجموعه‌تان شناخته شده نیست.

 بر مبنای میزان بودجه تبلیغات رقیب

در حالت دوم، آژانس تبلیغاتی‌ای که شما با آن کار می‌کنید، بودجه رقیبانی که دارید را محاسبه کرده و برحسب کسب و کار شما، بودجه‌ای را اعلام می‌کند. این روش زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کسب و کار شما رقبای جدی و نزدیک داشته باشد.

 بر مبنای ۲ تا ۵ درصد کل فروش

در حالت سوم آژانس تبلیغاتی میزان کل فروش و سود شما را بررسی می‌کند و بر اساس آن ضریبی از مبلغ کل فروش سال را برای بودجه تبلیغاتی کسب و کار شما در نظر می‌گیرد.

 بر مبنای ٢٠ تا ۴٠ درصد سود

در حالت چهارم آژانس تبلیغاتی کل میزان فروش، گردش مالی و زمان برگشت سرمایه در گردش شما را محاسبه کرده و با در نظر گرفتن ضریبی از کل فروش، بودجه تبلیغات شما را اعلام می‌کند، البته عالوه بر این چهار مبنا، شما یک مبنای دیگر هم دارید؛ اینکه به شکل کاملا دلخواهی برای کارتان تبلیغ کنید و خیلی حواستان به بودجه، روش و معیار و میزان نباشد. در این روش که اتفاقا در کشور ما هم خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد اینطور است که معمولا مدیر کسب و کار اعلام می‌کند دوست دارم  Xتومان برای من تبلیغ کنید و تبلیغات بر اساس نظر او و بودجه‌ای که اعلام کرده است انجام می‌شود.

کدام آژانس تبلیغاتی را انتخاب کنیم؟

تیم تبلیغاتی باید پیام مورد نظرتان را بعد از مطالعه روی کسب و کار، محصول یا خدمت شما، رقبایی که دارید، پیامی که رقبای‌تان می‌خواهند بدهند و در نهایت مخاطب شما طراحی کند. هر چه طراحی پیام علمی‌تر، خالقانه‌تر و هوشمندانه‌تر باشد و میزان درگیری شش حس را بیشتر کند تاثیرگذارتر خواهد بود.

«میزان درگیری» روی تاثیرگذار بودن یا نبودن پیام، تاثیر زیادی دارد، اگر بخواهم به صورتی ساده توضیح بدهم باید بگویم که شما حتما در طول روز پیامک‌های تبلیغاتی زیادی دریافت می‌کنید. بعد از دریافت پیامک‌ها ممکن است بعضی را نخوانده پاک کنید، بعضی را تا نصفه بخوانید و بعضی را چند بار تا انتها بخوانید، یا اصلا از پیامک‌ها بگذریم و مثال ملموس‌تری بزنیم. بعضی از بیلبوردهایی که در سراسر شهر نصب می‌شوند بسیار تاثیرگذار هستند، تا حدی که مخاطب را به فکر وا می‌دارند و بعضی حتی نگاه عابران را هم به سمت خودش نمی‌کشد و این فرق بین تبلیغات خوب و تخصصی با تبلیغات بد است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code