آشنایی با اماکن دیدنی شیراز

۲ تیر ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۵ دقیقه

شیراز به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران با بهره مندی از مکان های دیدنی، سالیانه میزبان بسیار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

با وجود گسترش ویروس کرونا، مسافرانی از شهرهای مختلف کشور برای تماشای مکان های دیدنی شیراز به این شهر سفر کردند. شهر شعر و ادب شیراز یکی از مهمترین شهرهای تاریخی ایران به شمار می‌آید و همواره در رتبه‌های برتر گردشگری در ایران قرار دارد. بر اساس گزارش‌هایی که برخی از آژانس‌های مسافرتی در اختیار نیازمندی‌های همشهری گذاشته‌اند، نمی‌توان زمان مشخصی برای سفر به شیراز مشخص کرد. چرا که برخی از مسافران، بهار را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنند و برخی دیگر نیز سومین فصل سال را برای تماشای طبیعت های پاییزی شیراز برمی‌گزینند. حتی بر اساس تجربیات مسافران، آخرین ماه سال گزینه مناسبی برای سفر به این شهر نیز است. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری، مهمترین مکان‌های دیدنی شهر شیراز را معرفی می‌کنیم تا پیش از سفر نسبت به این مکان‌ها آشنا شوید.

آرامگاه شاهچراغ

یکی از مکان‌های مذهبی شیراز که بسیاری از مسافران این شهر آن را در لیست مراکز گردشگری خود قرار می‌دهند، آرامگاه شاهچراغ است. در این آرامگاه، احمد بن موسی کاظم (ع) برادر حضرت امام رضا (ع) به خاک سپرده شده ‌است و ساخت آن در دوره اتابکان فارس در قرن ششم هجری ساخته شده است. لقب شاه‌چراغ، اشاره به داستانِ یافتن مدفن احمد بن موسی دارد که نقل شده در محل دفن، چراغی دیده شده است. آرامگاه شاهچراغ برای مردم شیراز بسیار حائز اهمیت بوده و از ارزش بالایی برخوردار است.

آدرس آرامگاه شاهچراغ: استان فارس، شیراز، میدان احمدی، خیابان ۹ دی، ایستگاه اتوبوس ۹ دی، جنب خانه تاریخی منطقی نژاد، حرم مطهر شاهچراغ

سعدیه

سعدیه به عنوان یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی شهر شیراز، شناخته می‌شود. این آرامگاه محل زندگی، خانقاه و آرامگاه سعدی، شاعر و سخنور نامی ایران دفن شده است. تاریخچه ساخت آرامگاه سعدی به قرن هفتم باز می‌‎گردد که توسط واجه شمس الدین محمد صاحب‌دیوانی وزیر معروف آباقاخان، ساخته شده است. در دوره قاجاریه توسط فتحعلی خان مرمت شد و چند سال بعد نیزحبیب الله قوام الملک خان دستور تعمیر و ترمیم قسمتی از بنا را صادر کرد.

آدرس سعدیه: استان فارس، شیراز، انتهای خیابان بوستان، مجاور باغ دلگشا

دروازه قرآن

این بنا یکی از دورازه های به جا مانده از دوره های قدیم شیراز است که بر اثر بلایای طبیعی بارهای تخریب و مجددا بازسازی شده است. دروازه قرآن که بر اساس نماد تاثیر قرآن در زندگی مردم ایران ساخته شده است، به عنوان یکی از مکان های دیدنی شهر شیراز به شمار می آید. در شیراز دروازه های دیگری از گذشته بنا شده اما دروازه قرآن به لحاظ قدمت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علت نام گذاری این دروازه، قرآنی است که به دستور فرمانده شهر در آن قرار گرفت تا مسافران هنگام ورود به شهر مترک شوند.

آدرس دروازه قرآن: استان فارس، شیراز، بلوار امام رضا (ع)، بین نعمت الله صادقی و میدان قرآن

حافظیه

حافظیه یکی از اصلی ترین مکان هایی دیدنی شیراز است که بازدید از آن در برنامه های تورهای گردشگری قرار دارد. حافظیه به دلیل قرار گرفتن آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی معروف به لسان‌الغیب همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی جذب می کند. این مکان دیدنی فقط به آرامگاه حافظ محدود نمی‌شود و بخش‌های مختلفی دارد که از معماری و فضای سبزی بسیار زیبایی بهره می‌برند.

آدرس حافظیه: استان فارس، شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه

باغ نارنجستان

باغ نارنجستان که به باغ قوام شهرت دارد، در دوره قاجاریه بنا شده است. این مجموعه به دستور علی‌محمد‌خان قوام مقارن با حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته شده است که از دو قسمت بیرونی (موزه‌ نارنجستان) و اندرونی (خانه‌ی زینت‌الملوک) تشکیل شده است. فضای دل نشین باغ نارنجستان به قدری زیباست که بسیاری از مسافران شیراز، حتما تماشای آن را در لیست برنامه‌های خود قرار می‌دهند. ارزش این باغ به دلیل بکارگیری هفت هنر ایرانی، دو چندان شده است.

آدرس باغ نارنجستان: فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک به دستور میرزا حسن علی خان در دوران قاجاریه طی سالهای ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد که به مسجد صورتی شهرت دارد، از محبوبیت زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است. طاق نماهای بزرگی  با کاشی‌های هفت زینت شده است که زیبایی این مسجد را دو چندان کرده است.

آدرس مسجد نصیر الملک: فارس، شیراز، محله گودعربان، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه نصیر الملک

باغ ارم

باغ ارم به واسطه درختان با خیابان طویل با سروهای باشکوه یکی از پرطرفداران ترین مکان‌های دیدنی نزد گردشگران است. قدمت ساخت این باغ به قرن‌های دهم و یازدهم هجری نسبت داده شده است. تاریخچه ساخت این باغ به دوران سلجوقی باز می‌گردد. چرا که در این دوران حکمران فارس، اقدام به ساخت باغ تخت و چند باغ دیگر در شیراز کرده بود و ممکن است این باغ نیز به درخواست وی ساخته شده باشد.

آدرس باغ ارم: استان فارس، شیراز، بلوار ارم

ارگ کریم خان

بنای ارگ کریمخان یا زندان کریم خان در ۱۱۸۰ هجری قمری توسط کریمخان زند (وکیل الرعایا) ساخته شده است. این بنا به عنوان یکی از آثار مهم تاریخی شهر شیراز و یادگاری ارزشمند از دوران زندیه، سالیانه میزبان بسیاری گردشگران است. ارگ کریمخان گونه‌ای از ساختمان‌های بلندی است که نمونه های متنوعی از آن در معماری قدیم به چشم می‌خورد.

آدرس ارگ کریم خان: استان فارس، شیراز، شمال شرق میدان شهدا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code