آموزش ساخت گلخانه کوچک رومیزی

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۳ دقیقه

 
با توجه به فضای محدود در اطرافمان، نیاز به گیاهانی که کمترین مکان را اشغال کنند، پدیدار می شود و همین مساله، ایده گلخانه های رومیزی و یا (مینی گرین هاوس Mini greenhouses ) را با ترکیبی بسیار کوچک تر از اندازه های واقعی و عظیم آن ها را بوجود آورد و افراد خلاق، با استفاده از ابتکارات خود، این ایده ها را به واقعیت مبدل نمودند. در ادامه نحوه ساخت، دکور و قرار دادن گیاهان در گلخانه های رومیزی را به شما آموزش می دهیم.
برای ساخت گلخانه ی خانگی به چه مواردی احتیاج داریم؟
خانه شیشه ای
اگر قصد ساختن محیطی همانند محیط گلخانه را دارید برای این کار باید ابتدا خانه ای کوچک با استفاده از چند تکه چوب یا چهارچوب فلزی بسازید و دور تا دور آن را با پلاستیک نیمه شفاف و بی رنگ بپوشانید. سپس قسمتی از یکی از دیواره ها را جهت گذاشتن وسایل داخل خانه ی ساخته شده بریده و از این قسمت به عنوان درب گلخانه استفاده می کنیم. توجه کنید که درب گلخانه نباید خالی بماند و پلاستیک این قسمت را کاملا جدا نکنید. اگر گلخانه حالت ثابت دارد و روی محیط مناسبی قراردارد نیازی به ساختن کف برای گلخانه نمی باشد. اما اگر گلخانه را قرار هست جا به جا کنید بهتر است برای راحتی کار برای کف گلخانه نیز از تخته ای مستحکم به مساحت کف گلخانه استفاده نمایید. سقف گلخانه به صورت شیب دار باید باشد و حالت مثلثی (به شکل شیروانی) داشته باشد.
آبیاری
برای آبیاری نیز می توانید با استفاده از لوله نی یا لوله آبیاری کولر و درست کردن تعدادی سوراخ ریز به اندازه فاصله قرار گیری گلدان ها، و نصب آن بر روی چهارچوب داخلی سقف، مشکل آبیاری را حل کنید. برای تامین آب نیز می توانید از متصل کردن بطری های پلاستیکی آب معدنی به انتهای لوله نی استفاده کنید. و هر زمان که خواستید تا گیاهان را به طور همزمان آبیاری کنید می بایست بطری را واژگون کرده تا آب از طریق لوله ی نی وارد شبکه آب رسانی ساخته شده در گلخانه ی رومیزی بشود.
قراردادن دودکش
در دو قسمت از سقف گلخانه ی ساخته شده، در دو انتهای سقف بهتر است دو قسمت، دایره ای به قطر ۱.۵ سانتی متر ایجاد کنید. و در هنگام روز می توانید درب دریچه ها را بسته، تا حالت گلخانه ای داشته باشد و در هنگام شب باز کنید تا گیاه بتواند تنفس داشته باشد. البته در طول روز نیز زمان هایی را برای هوا دهی به گیاه انتخاب کنید.
حالت روز و شب
برای گل دهی سریع تر می توانید پارچه ی نسبتا ضخیمی انتخاب کنید تا نور از آن عبور نکند. سپس هر ۶ ساعت را برای گیاه یک پارت زمانی در نظر بگیرید و ۶ ساعت پارچه را روی گلخانه انداخته و محیط تاریک درست کنید. ۶ساعت نیز در برابر نور قرار دهید. این کار منجر به تسریع زمان گلدهی گیاه می شود.
گیاهان
سعی کنید از گیاهانی که مدت و تعداد زمان آبیاری مشابهی دارند در این محل استفاده نمایید تا در هنگام آبیاری دچار مشکل نشوید. همچنین شرایط گیاهان نیز باید مشابه باشد. چون وسعت گلخانه ی شما کوچک است و دمای کل محیط به یک اندازه است، نمی توانید گیاهانی که نیاز به محیط سرد تر دارند را در کنار گیاهانی که نیاز به محیط گرمتری دارند قرار دهید. همچنین گیاهی مثل سیکلمن نیاز به قرار گیری در سایه دارد و اگر در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد دچار آسیب و خشک می شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code