اجاره خانه دانشجویی این روزها دغدغه بسیاری از افرادی است که به دلیل موقعیت بهتر تهران از حیث تحصیل و فرصت‌های شغلی متنوع قصد دارند به پایتخت مهاجرت کنند.

مهاجرت به تهران به دلیل تحصیل یا پیدا کردن شغل بهتر با درآمد بیشتر گسترش یافته است. دلیل آن هم گستردگی امکانات این‌چنینی در پایتخت است که به طور عادلانه در همه جای کشور گسترش نیافته است. با توجه به گسترش مهاجرت به تهران، نیاز به اجاره خانه دانشجویی برای کسانی که به قصد تحصیل در دانشگاه‌های خوب تهران به این شهر آمده‌اند یا افرادی که شغل خوبی در این شهر پیدا کرده‌اند و قصد سکونت دائمی دارند، احساس می‌شود. ما در این مقاله از مجموعه مقالات مجله نیازمندی‌های همشهری قصد داریم به موضوع اجاره خانه دانشجویی بپردازیم و راهنمایی مختصر و مفیدی ارائه کنیم.

راهنمای اجاره خانه دانشجویی

بسیاری از دانشجویان که در یکی از دانشگاه‌های تهران مشغول به تحصیل هستند، مایل‌اند که خانه کوچک و مستقلی داشته باشند، زیرا بسیاری از دانشگاه‌ها فاقد امکانات خوابگاهی هستند یا در صورت داشتن خوابگاه، شرایط مطلوبی ندارند. از این رو بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به تنهایی یا با جمع دیگری از دانشجویان خانه‌ای کوچک و متناسب با بودجه خود برای اجاره در شهر تهران پیدا کنند.

پیدا کردن خانه دانشجویی مورد نظر

از آنجا که تهران به شلوغی و ترافیک‌هایش معروف است، بنابراین در زمان اجاره خانه دانشجویی مورد نظر و متناسب با بودجه‌تان باید به نکته مهمی توجه کنید و آن هم موقعیت خانه نسبت به دانشگاه یا محل کار است. ‌برای اجاره خانه دانشجویی به‌دنبال خانه‌هایی باشید که در نزدیکی دانشگاه یا محل کار شما قرار دارد تا هر روز انرژی و هزینه زیادی برای رسیدن به دانشگاه و محل کار صرف نکنید. در صورتی که اجاره خانه دانشجویی در نزدیکی دانشگاه و محل کار شما، مقرون به صرفه نبود، در زمان اجاره خانه دانشجویی در منطقه دورتر، به دسترسی خانه نسبت به مترو و ایستگاه‌های اتوبوسرانی و همچنین محدوده طرح ترافیک توجه کنید.

قبل از انتخاب محله مورد نظر برای اجاره خانه دانشجویی مطمئن شوید که صاحب‌خانه‌های آنجا از اجاره دادن خانه به یک فرد مجرد دانشجو یا به صورت گروهی استقبال می‌کنند. برای مثال در تهران، بهترین محله‌ها برای اجاره خانه دانشجویی محله آزادی، توحید، خیابان نواب صفوی، خیابان کارگر، محدوده انقلاب تا ولیعصر و… هستند.

بهترین منطقه برای دانشجویانی که قرار است در یکی از دانشگاه‌های شهر مشهد مشغول به تحصیل شوند، منطقه وکیل آباد است. منطقه صیاد شیرازی و لادن نیز محله‌های مناسبی هستند و قیمت پایین‌تری نسبت به محله وکیل آباد دارند. در اصفهان نیز منطقه بزرگمهر و دروازه شیراز بهترین محله‌ها برای اجاره خانه دانشجویی هستند. در تبریز نیز دانشجویان می‌توانند در منطقه کوی دانش و محله سفیر امید خانه‌ای مناسب برای خود پیدا کنند. منطقه شهرداری در رشت نیز جزو مناطق مناسب برای اجاره خانه دانشجویی است.

اجاره خانه دانشجویی و بستن قرارداد

اگر برای اولین بار است که قصد دارید یک خانه دانشجویی در تهران یا هر شهر دیگری اجاره کنید، به شما پیشنهاد می‌کنید که در زمان بستن قرارداد فرد کاربلدی که تجربه اجاره خانه در تهران را دارد، همراه شما باشد. اگر هم باید این کار را به تنهایی انجام دهید، دقت لازم و کافی را به کار ببرید و مفاد قرارداد را با دقت و تمرکز بخوانید. اگر درباره موضوع یا مسئله‌ای مثل هزینه تعمیرات ساختمان و… با صاحب‌خانه به توافق رسیده‌اید، حتما آن را به‌ صورت مکتوب در قرارداد ذکر کنید تا بعدها مشکلی پیش نیاید. اگر هم که قرار است همراه چند دانشجوی دیگر هم‌خانه شوید و به طور مشترک خانه اجاره کنید، بهتر است در زمان عقد قرارداد اجاره خانه دانشجویی، به چند نکته توجه کنید. این نکته‌ها در زیر آمده است:

  • مقدار پول پیش هر فرد را که برای اجاره خانه پرداخت می‌کند، حتما در قرارداد ذکر کنید.
  • بین افرادی که قرار است یک خانه را اجاره کنند، تفاهم‌نامه‌ای برای هزینه‌های مشترک نوشته شود.
  • حتما با یکدیگر متعهد شوید و به صورت کتبی نیز قید کنید که هیچ‌کدام از افراد به‌تنهایی قادر به فسخ قراردادهای ملک نیست.

اسباب‌کشی و ساکن شدن در خانه دانشجویی

قبل از اسباب‌کشی و نقل مکان به خانه دانشجویی‌ای که در شهر محل دانشگاه‌تان اجاره کرده‌اید، لازم است جزئیاتی را در نظر بگیرید. توجه به این جزئیات، تجربه شما از نقل مکان و اقامت در خانه جدید را با تلخی روبه‌رو نمی‌کند و همیشه از آن به نیکی یاد می‌کنید. قبل از اسباب‌کشی و ساکن شدن در خانه جدید به این نتیجه برسید که آیا قرار است لوازم مورد نیازتان برای خانه را از شهرتان بیارید یا این‌که همه آن‌ها را در شهر جدید تهیه کنید. اگر قرار است لوازم‌تان را از شهر خودتان بیارید، لازم است که هزینه جابه‌جایی و حمل اثاثیه را هم در نظر بگیرید.

اگر بخواهید لوازم‌تان را در شهر مقصد تهیه کنید، طبیعتا هزینه کمتری برای جابه‌جایی پرداخت خواهید کرد. اما اگر بخواهید لوازم بدون استفاده خانه خودتان را به خانه جدیدتان بیاورید، برایتان مقرون‌به‌صرفه خواهد بود زیرا هزینه‌ای برای خرید، پرداخت نخواهید کرد. از آنجا که ممکن است شما مستاجر دائمی خانه‌ای نباشید، بهتر است ضروری‌ترین لوازم برای گذران یک زندگی دانشجویی را فراهم کنید و از خرید لوازم غیرضروری و اضافی بپرهیزید، زیرا ممکن است در جابه‌جایی‌های بعدی شما را به زحمت بیندازد.

سخن پایانی

اگر شما هم تجربه اجاره خانه دانشجویی را دارید و فرازونشیب‌های این جابه‌جایی و پیدا کردن خانه مورد نظرتان را پشت سر گذاشته‌اید، برای ما از تجربیات خود بنویسید. جز مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، باید به چه نکاتی توجه داشت؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code