اخبار گردشگری در آستانه نوروز ۱۴۰۰

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۱۲ دقیقه

 تقریبا یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد و بسیاری از هموطنان به منظور قطع شدن زنجیره انتشار این ویروس از سفرهای غیرضروری طی یک سال اخیر خودداری کردند.

اما در آستانه نوروز ۱۴۰۰ علیرغم هشدارهای وزارت بهداشت عده ای از هموطنان ممکن است ایام نوروز را به شهرهای مختلف کشور سفر کنند. در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری قصد داریم اخبار و حواشی مربوط به گردشگری و سفرهای نوروزی را در اختیار شما بگذاریم تا شما مسافران نسبت به سفرهای در پیش روی اطلاعات کاملی بدست آورید.
پیش از مطالعه این مطلب، خواهشمند است به منظور کاهش شیوع ویروس کرونا و کمک به کادر درمان، در ایام نوروز هم همانند ماه های سپری شده در سال ۹۹، از سفرهای غیر ضرور جدا خودداری کنید و توصیه های عنوان شده از سوی متخصصان کادر پزشکی را جدی بگیرد.

شرایط جدید تردد در تهران برای نوروز ۱۴۰۰

رئیس پلیس راهور تهران: پلیس برای حفظ ایمنی مردم در حوزه مقابله با کرونا تلاشهای ویژه‌ای داشت و چند نفر از همکاران بنده بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند. این مقام انتظامی ادامه داد: مردم باید در ایام پایانی سال ملاحضات بهداشتی را رعایت کنند، چرخش سفرها ترافیک را بیشتر و کار را برای همکاران بنده سخت‌تر می‌کند.
حمیدی خاطرنشان کرد: در چند روز آینده خریدهای شب عید را داریم، ترافیک سنگین‌تر است همچنین زیارت اهل قبور را در پنجشنبه و جمعه آخر سال خواهیم داشت. رئیس پلیس راهور عنوان کرد: در روز ولایت حضرت امیر (ع) (روز پدر)، نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو (حدود ۵۰۰ هزار نفر) وارد بهشت زهرا (س) شدند، برآورد ما برای پنجشنبه و جمعه آخر سال نیز همین است که خود را آماده کرده و با سازمان بهشت زهرا (س) جلسه‌ای برگزار کردیم، ان‌شاءالله این دو روز بدون دغدغه سپری کنیم.
وی متذکر شد: در تعطیلات نوروز نیز شرایط متفاوتی خواهیم داشت، سرعتها به دلیل خلوت‌ شدن معابر بالا می‌برد، خلوتی شب دلیلی بر افزایش سرعت نیست، دوربینها ضمن کالیبره شدن تخلفات را رصد می‌کنند همچنین تعطیلی ایام نوروز ربطی به لغو محدودیتهای تردد شبانه ندارد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

ساختار سفرهای هوایی در نوروز ۱۴۰۰

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا، گفت: روند سفرهای نوروز برای حفظ سلامت مردم تغییر خواهد کرد تا انگیزه مردم برای سفر کاهش یابد.
محمدحسن ذیبخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: طرح سفرهای نوروزی با توجه به شیوع ویروس کرونا امسال مانند سال‌های گذشته اجرا نمی‌شود، اما در حین حال ناوگان شرکت های هواپیمایی آمادگی انجام سفرهای ضروری را خواهند داشت.
وی با بیان این که برنامه‌ریزی‌ها در راستای پاسخگویی به انجام سفرهای ضروری در این ایام صورت گرفته است، افزود:طی سال های قبل یکماه قبل از ایام نوروز امکان پیش خرید پروازهای داخلی وجود داشت، اما در ایام نوروز ۱۴۰۰ پرواز فوق العاده یا در نظر گرفتن ناوگان ویژه برای پاسخگویی به سفرهای نوروزی نخواهیم داشت و فقط سفرهای برنامه‌ای انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه البته در زمان حاضر ممنوعیتی برای خرید و فروش بلیت نوروزی وجود ندارد، گفت: مانند سایر ایام سال، متقاضیان می‌توانند نسبت به تهیه بلیت پس از استعلام‌گیری از وضعیت سلامت‌شان، اقدام کنند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی تاکید کرد: نوروز ۱۴۰۰ فقط سفرهای برنامه ای انجام می شود و افزایش ظرفیت مانند سال های قبل نخواهیم داشت.

تردد به جزیره قشم در نوروز ۱۴۰۰ آزاد است

فرماندار قشم گفت: بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا وضعیت شیوع ویروس کرونا در قشم زرد اعلام شد و از این رو تردد به جزیره قشم بدون ممنوعیت امکانپذیر است.
علیرضا نصری در جلسه ستاد کرونای شهرستان قشم گفت: همکاری و همدلی در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باعث شد قشم در ایام نوروز تعطیل نشود.
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ستاد کرونای کشور در صورت تغییر وضعیت قشم به نارنجی و قرمز، این جزیره با تعطیلی و ممنوعیت تردد همراه می‌شود.
فرماندار قشم گفت: اسکان مسافر در چادر و منازل اجاره ای ممنوع است و مسافرانی که قصد سفر به قشم دارند می‌بایست فقط در مراکز اقامتی با مجوز اسکان یابند.
وی افزود: با همکاری نیروی انتظامی منازل اجاره‌ای بدون مجوز پلمب می شوند و از ورود مسافران بدون محل اسکان جلوگیری می‌شود.
نصری ادامه داد: آزمایش کووید۱۹ در فرودگاه، اسکله‌های پهل و شهید حقانی با جدیت ادامه دارد و ورود مسافر بدون پاسخ منفی از هر طریقی به قشم ممنوع است.
فرماندار قشم تصریح کرد: اسکله‌های گردشگری، مراکز اقامتی و اصناف در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی پلمب می‌شوند.
وی تاکید کرد: وضعیت شهرهای قشم، درگهان و سوزا و روستاهای هُلُر، سَلَخ و دِیرِستان نامناسب است.

اسامی دقیق شهرهای ممنوعه برای سفر در نوروز ۱۴۰۰

باتوجه به نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و جهش ویروس‌کرونا، بسیاری از افراد برای رفتن به سفر‌های نوروزی آماده شده اند این درحالی است که طبق دستور مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است اما سفر به شهر‌های آبی و زرد با رعایت کامل شیوه نامه‌ها و نکات بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.
به گزارش منیبان و طبق صحبت‌های  معاون کل وزارت بهداشت و درمان، تا پایان تعطیلات سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع خواهد بود اما براساس گفته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام جدید وضعیت شهر‌های قرمز و نارنجی از شنبه، ۲۳ اسفند به ۲۵ اسفند موکول شد.
طبق آخرین آمار از اپلیکیشن ماسک باتوجه به شیوع گسترده این ویروس در استان خوزستان ۱۱ شهرستان این استان در وضعیت قرمز کرونایی هستند که باتوجه به کاهش شهر‌های نارنجی و آبی در هفته‌های اخیر با ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی مواجه هستیم.

شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا

ترکیه همیشه یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری به خصوص برای ایرانی‌ها بوده و با فرارسیدن نوروز، تورهای بسیاری به مقصد ترکیه اجرا خواهد شد. به همین منظور، مسافرانی که در تورهای ترکیه شرکت می‌کنند، باید بدانند شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا چگونه است
در حال حاضر دولت ترکیه قصد دارد آرام آرام محدودیت‌ها را حذف کند؛ به خصوص در استان‌هایی که در وضعیت آبی هستند.
ترکیه برای کنترل امنیت و سلامتِ کشور، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و محدودیت‌ها را در نظر گرفته است که شرط ورود مسافر به کشور هستند. تمام مسافرینی که قصد دارند وارد ترکیه شوند، باید ۲ مدرک ارائه دهند. اول نتیجه آزمایش PCR که مشخص می‌کند فرد مبتلا به ویروس نیست و دوم فرم اطلاعات کامل مسافر. فرم اطلاعات کامل مسافر قبل از ورود به ترکیه پر خواهد شد و شامل اطلاعات هویتی و آدرس فرد در ترکیه است.
نتیجه آزمایش PCR را باید در فرودگاه مبدأ و قبل از سفر ارائه کرد؛ در غیر این صورت مسافر اجازه سوار شدن به هواپیما را نخواهد داشت. از زمان آزمایش، نباید بیشتر از ۷۲ ساعت گذشته باشد و کودکان زیر ۶ سال نیازی به انجام تست ندارند. نتیجه آزمایش باید به زبان انگلیسی، روی سربرگ آزمایشگاه و دارای مهر باشد.
بعد از ورود به ترکیه، مسافران معاینه می‌شوند تا تب یا سایر علائم کرونا را نداشته باشند. مسافرینی که علائم دارند به یکی از مراکز درمانی انتخاب شده یا مرکزی که خودشان ترجیح می‌دهند، منتقل خواهند شد. قرنطینه شدن مسافران معمولا اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه به یکی از کشورهای دانمارک، انگلیس، آفریقای جنوبی و برزیل سفر کرده باشند. در این صورت باید ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.
مدتی است که ترکیه واکسیناسیون را آغاز کرده و بعد از واکسینه کردن کادر درمان، سراغ شهروندان بالای ۷۰ سال رفته است. تا کنون (اسفند ۹۹)، نزدیک به ۶ میلیون نفر در ترکیه واکسینه شده‌اند و این رقم روز به روز بیشتر هم می‌شود.
دولت ترکیه به منظور کنترل بیشتر بیماری، تدابیری در نظر گرفته تا در سریع‌ترین زمان ممکن، بیماران را شناسایی کند. به همین منظور، مسافران هم مثل مردم باید کد شناسایی داشته باشند. این کد را یا ۷۲ ساعت پیش از پرواز، با ثبت‌نام در سایت register.health.gov.tr و تایید آن، می‌توانید دریافت کنید، با ثبت نام در این سایت QR Code به شما تعلق خواهد گرفت که کار همان حس کد را انجام میدهد. این امر با توحه به مشکلاتی که مسافران در ترکیه و هنگام ثبت نام توسط اپلیکیشن HES بوجود امده بود که کمتر میکند و با ثبت نام در این سایت دیگر نیازی به دریافت حس کد در ترکیه نخواهید داشت.

ممنوعیت ها در ایام نوروز ۱۴۰۰

وزیر کشور گفت: برپایی چادرهای مسافرتی در بوستان‌ها و کنار خیابان و استفاده از مدارس و خانه‌های شخصی که مورد اطمینان نیست برای اسکان در ایام نوروز ممنوع است.
عبدالرضا رحمانی فضلی اظهار داشت: ستاد ملی مبارزه با کرونا در این زمینه مصوبه دارد و ما نیز تابع آن هستیم.
وی افزود: در این ستاد مقرر شده شهرهایی که رنگ بندی کرونایشان قرمز و نارنجی است سفر کردن به آنها ممنوع باشد ولی سفر به بقیه شهرستان ها و شهرهای کشور آزاد است.
وی خاطرنشان کرد: مردم قبل از رفتن به هتل و رستوران جهت اطمینان بیشتر از بهداشتی بودن این مراکز با وزارت میراث فرهنگی هماهنگ کنند.
رحمانی فضلی با اشاره به ارائه دستورالعمل های لازم برای اتوبوس ها، قطارها و هواپیماها خاطرنشان کرد: محور سلامت و صحت مردم، خود مردم هستند و آنچه که وظیفه دولت و دستگاه های اجرایی است مهیا کردن امکاناتی مانند پزشک، دارو و تخت و همچنین ارائه تذکرها و توصیه های لازم است.
وزیر کشور تاکید کرد: نیت و رویکرد ما این نیست که در خصوص مردمی که یک سال در سختی هستند از روش های جرمی و برخوردهای قانونی استفاده کنیم ولی برغم همه خویشتنداری ها در برخی موارد مجبور می شویم با متخلفان و عده معدودی که در رابطه با سلامت عموم مردم تخلف می کنند برخورد کنیم.
وزیر کشور همچنین با اشاره به وضعیت کرونا در قم گفت: در حرم حضرت معصومه (س) که مشرف شدم، دیدم که فضای بسیار خوبی است و پروتکل ها کاملا رعایت می شود برای همین روند بیماری در قم نیز یک روند قابل قبول و خوبی است.

تکلیف قیمت بلیط هواپیما در نوروز ۱۴۰۰

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با ایرلاین ها حرف زده‌ایم، بلیط در نوروز گران نمی‌شود.
محمدحسن ذیبخش اظهار کرد: مطابق صحبت‌های انجام شده، طی ایام نوروز هیچ‌گونه افزایش نرخ بلیتی روی نخواهد داد.
وی افزود: اینکه برخی گمان می‌کنند که قیمت بلیط هواپیما ها افزایش پیدا کرده است به این دلیل است که برخی از ایرلاین‌ها بر اساس مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی اقدام به فروش بلیت بر اساس سقف نرخ تعیین شده کرده‌اند.
وی یادآور شد: به تازگی شرکت‌های هواپیمایی طی تقاضایی از سازمان هواپیمایی کشوری درخواست افزایش نرخ بلیت را داشتند که سازمان با این درخواست مخالفت کرد؛ اما درعین‌حال سازمان به این نتیجه رسید که نرخ تکلیفی را بردارد و ایرلاین‌ها مجاز خواهند بود تا بر اساس حداقل کف و حداکثر سقف قیمت‌های مصوب شده، اقدام به فروش بلیت کنند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در واقع هیچ‌گونه افرایش قیمتی رخ نداده و اقدام ایرلاین‌ها مصداق گران‌فروشی حساب نمی‌شود.
ذیبخش گفت: در صورت گران‌فروشی بلیت، مردم می‌توانند از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری در بخش شکایت‌های مردمی، اعتراض خود را ثبتکنند و مطمئن باشند که در اسرع وقت به شکایات آنان رسیدگی خواهد شد.

آخرین جزئیات از وضعیت جوی کشور در تعطیلات نوروز

آذر زرین گفت: میانگین دمای هوای کشور به‌ویژه در روزهای پایانی سال تا دو هفته آغازین ۱۴۰۰ بیش از حد نرمال است.
در فصل بهار شاهد عدم ثبات وضعیت جوی هستیم از سوی دیگر هنوز افکار عمومی وقوع سیل در نوروز ۹۸ را فراموش نکرده است. بررسی‌های جوی فصلی به هنگام باعث پیش بینی  تمهیدات مناسب می‌شود.
آذر زرین، رییس پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم درباره پیش‌بینی وضعیت بارش‌ها و دمای هوای کشور تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ گفت: خروجی مدل‌های پیش بینی ما نشان می‌دهد که در ۶ هفته آینده به جز هفته دوم (۱۸ تا ۲۴ اسفند) که بارش بیشتر از نرمال است، در سایر هفته‌ها در محدوده کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود و بیشترین کاهش دما مربوط به جنوب و جنوب‌شرق کشور است.
او افزود: در هفته دوم (۱۸ تا ۲۴ اسفند) با احتمال بیش از ۷۵ درصد بارش تجمعی در نیمه غربی خزر، شمال‌غرب، استان‌های امتداد زاگرس و بخش‌هایی از استان کرمان رو به رو هستیم. میانگین دمای هوا‌ طی دو هفته آینده در نوار شمالی و غربی کمتر از نرمال، در جنوب ‌شرق بیشتر از نرمال در سایر مناطق در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.
این استاد دانشگاه افزود: میانگین دمای هوای کشور به‌ویژه در روزهای پایانی سال تا دو هفته آغازین ۱۴۰۰ بیش از حد نرمال است. همچنین میانگین دما در اواسط فروردین ماه به استثنای نوار شمالی که در محدوده نرمال است، در سایر نواحی بیشتر از نرمال است.
او با بیان اینکه میانگین بارش کشور از ۱۱ تا ۱۷ اسفند کمتر از نرمال است، گفت: بارش کشور‌ از ۱۸  تا ۲۴ اسفند بیشتر از نرمال و به نسبت فراگیر است. بارش در مرکز و غرب خزر، شمال‌غرب و استان‌ها‌ی دو سوی زاگرس با احتمال ۷۵ درصد حدود ۵۰ میلی‌متر است. در ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۸ فروردین ۱۴۰۰، بارش کشور در محدوده نرمال و کمتر از آن است.
زرین تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط گروه مدلسازی پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم کشور از نهم  تا ۲۲ فروردین بارش در شمال‌غرب کشور بیشتر از نرمال است اما در سایر مناطق در محدوده نرمال تا کمتر از آن است.
رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم  درباره میانگین دمای هوا از امروز تا ۱۷ اسفند تصریح کرد: دمای هوا در استان‌های واقع در نوار شمالی و غربی از نیم تا ۲ درجه کمتر از نرمال، جنوب، جنوب‌شرق و شرق کشور از نیم تا ۳ درجه بیش از نرمال و در دیگر مناطق در محدوده نرمال است.  از ۱۸ تا ۲۴ اسفند بی‌هنجاری منفی دما به بخش‌های داخلی کشور گسترش می‌یابد و در مقابل در جنوب‌شرق وضعیت هوا تعدیل می‌شود.
او ادامه داد: در ۲۵ اسفند تا ۸ فروردین ۱۴۰۰میانگین دمای هوا در شمال، شمال‌غرب و غرب بین نرمال تا یک درجه بیشتر از آن و در سایر مناطق از ۱ تا ۴ درجه بیشتر از نرمال است و بیشترین بی‌هنجاری مثبت در هفته چهارم متوجه نواحی شرقی است. انتظار می‌رود از نهم  تا ۲۲ فروردین بی‌هنجاری مثبت دما به تدریج کاهش یابد و در نوار شمالی در محدوده نرمال تا نیم درجه کمتر از آن باشد.
این استاد دانشگاه افزود: پیش بینی‌های فصلی در گروه مدلسازی پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم که وابسته به پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی است صورت پذیرفته و احتمال رخداد آن بین ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزیابی می‌شود.
احتمال وقوع سیل در نوروز ۱۴۰۰ ضعیف است
او درباره احتمال وقوع سیلاب در نوروز ۱۴۰۰ گفت:  ما به میزان ذخیره سدها دسترسی نداریم. هرچند بر اساس بررسی‌ها و  کم بارشی  احتمال وقوع سیل  ضعیف است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code