بر اساس آخرین اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش بیش از ۵۰ هزار نفر از طریق آزمون در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند.

متقاضیان استخدام آموزش و پرورش پیش از شرکت در آزمون باید نسبت به شرایط و ضوابط اعلام شده اطلاعات لازم را بدست آورند. ممکن است برخی داوطلبان در آزمون کتبی استخدام وزارت آموزش و پرورش نمره قبولی را کسب کنند اما به دلیل عدم رعایت شرایط عمومی و خصوصی از اشتغال آنها ممانعت به عمل آید. در این بین علاقمندان استخدام وزارت آموزش و پرورش حتی در صورت قبولی در آزمون و رعایت تمام شرایط و ضوابط، ممکن است در مراحل گزینش آموزش و پرورش با چالش‌هایی روبه رو شوند. به همین خاطر برای اینکه شما با خیال آسوده مراحل استخدام آموزش و پرورش را طی کنید و نسبت به گزینش این وزارتخانه اطلاعات جامعه‌ای بدست آورید، این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری را تا پایان دنبال کنید.

شرایط استخدام آموزش و پرورش

یکی از شرایط اصلی جهت استخدام در وزارت آموزش و پرورش علاوه بر قبولی در آزمون کتبی، موفقیت در مرحله گزینش است. بر اساس قوانین این وزارتخانه کلیه معلمان و کارکنان آموزش و پرورش، مدارس غیر انتفاعی، سازمان‌ها و شرکتهای تابعه اعم از داوطلبان مراکز تربیت معلم، تعهد دبیری، متعهدین خدمت و استخدام و اشتغال، بورسیه‌های داخل و خارج، اعزام مأمورین ثابت، مأمورین و منتقلین سایر دستگاه‌ها برای مشاغل آموزشی و غیر آموزشی باید در مرحله گزینش حضور پیدا کنند. در صورتی که این دسته از افراد، این مرحله از استخدام را با موفقیت پشت سر بگذارند، اجازه اشتغال را دریافت خواهند کرد. در غیر این صورت امکان فعالیت در این وزارتخانه و سازمان های تابع را نخواهند داشت.

روش‌های استخدام آموزش و پرورش

علاقمندان به شغل معلمی می‌توانند از طریق یکی از ۳ روش تربیت معلم، آزمون استخدامی و مجلس شورای اسلامی در این ارگان استخدام شوند. در ادامه هر یک از روش های نامبرده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استخدام از طریق تربیت معلم

تربیت معلم یکی از روش‌های اصلی برای استخدام معلمان در مراکز آموزشی و مدارس به شمار می‌آید. در این روش بر اساس ماده یک قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش و به استناد بند «ب» ماده ۶۳ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، علاقمندان به شغل معلمی، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) طی دوره‌های ۴ ساله، می‌توانند بر اساس ظرفیت‌ها، به عنوان معلم وارد مدارس شوند. در این روش علاقمندان پیش از تحصیل در دانشگاه‌های تربیت معلم در مراحل گزینش حضور پیدا می‌کنند و در صورت احراز صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی امکان تحصیل آنها فراهم می‌شود.

استخدام از طریق آزمون استخدامی

یکی دیگر از مسیرهای استخدام در وزارت آموزش و پرورش به عنوان معلم، روش آزمون استخدامی است. با توجه به کمبود معلم در بسیاری از مدارس شهرهای مختلف کشور، آموزش و پرورش به منظور جبران کمبودها، از طریق آزمون، اقدام به جذب معلم می‌نماید. بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان ‌توسعه آن از طریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و ‌پرورش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی ‌کشور و حوزه‌های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی در «دانشگاه» ‌بلامانع است.

استخدام از طریق مجلس شورای اسلامی

استخدام معلم از طریق مجلس سومین روش برای علاقمندان به شغل معلمی است. با توجه به اینکه کمبودهای معلمی به هیچ عنوان از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی برطرف نشده است، استفاده از معلمان حق التحصیلی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. با توجه به مشکلات مربوط به حق به کارگیری معلمان حق التدریس در وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه این مدل جذب را قطع کرد. ارسال نامه‌های شکایت آمیز به مجلس در خصوص عدم بکار گیری این دسته از افراد در آموزش و پرورش باعث شد تا قانونی تصویب شود تا این گروه از کسانی که سال‌ها با آموزش و پرورش همکاری داشتند بتوانند جذب این وزارتخانه شوند.

نحوه گزینش آموزش و پرورش

علاقمندان جهت استخدام آموزش و پرورش به عنوان معلم در هر سه روشی در بالا به آن اشاره شد، باید گزینش شوند. نحوه گزینش هر یک از ۳ روش فوق را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نحوه گزینش آموزش و پرورش متقاضیان تربیت معلم

بر اساس آمار بیش از نیمی از معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش استخدام می‌شوند. متقاضیان استخدام با روش تربیت معلم ابتدا باید در کنکور سراسری شرکت کرده و در صورت قبولی در آزمون و مصاحبه و گزینش می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت معلم تحصیل کنند. مصاحبه و گزینش علاقمندان به شغل معلمی به صورت همزمان صورت می‌گیرد. بدین صورت که مصاحبه کنندگان در همان جلسه، مصاحبه تخصصی و سوالات گزینش را از فرد می‌پرسند. از داوطلبان تحقیقات محلی صورت می‌گیرد که اگر مورد تایید قرار بگیرند، نتایج نهایی اعلام و لیست افراد پذیرفته شده انتشار می‌شود.

نحوه گزینش آموزش و پرورش متقاضیان آزمون استخدامی

اولین مرحله جهت استخدام در این وزارتخانه شرکت در آزمون استخدامی است که زمان آن به صورت فراخوان از طریق سایت های آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور اطلاع رسانی می‌شود. این آزمون بر اساس منابع اختصاصی و عمومی به صورت تستی بوده و به شیوه رقابتی برگزار می‌شود. داوطلبانی که در مرحله اول حد نصاب نمره را بدست آورند، به صورت دو یا سه برابر ظرفیت اعلامی به مصاحبه حضوری دعوت می‌شوند. در این مصاحبه هدف محک زدن سطح دانش مصاحبه شونده است و بیشتر به سوالات تخصصی مربوط به رشته پرداخته می‌شود. پس مراحل مصاحبه اولیه و علمی، نوبت به مصاحبه عقیدتی سیاسی است.

در این مرحله غالبا سوالاتی در حوزه احکام، مسائل سیاسی و دینی پرسیده می‌شود. پس از آن مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان مربوطه، پرونده‌ها را تکمیل نموده و به وزارت آموزش و پرورش ارجاع می‌دهد. این وزارتخانه بررسی‌های لازم را انجام داده و برای سازمان سنجش ارسال می‌کند. مرحله نهایی گزینش استخدام آموزش و پرورش به روش آزمون استخدامی به تحقیقات محلی اختصاص پیدا می‌کند. اکثر افراد شرکت کننده در مصاحبه عقیدتی سیاسی پذیرفته می‌شوند؛ چرا که تحقیقات از قبل صورت می‌گیرد و صلاحیت عمومی داوطلبان سنجیده می‌شود.

سامانه گزینش آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش به منظور تسهیل در روند گزینش متقاضیان استخدام در این وزارتخانه، سایتی را با عنوان سامانه گزینش آموزش و پرورش gozinesh.medu.ir طراحی کرده است. این سامانه به طور کلی، داوطلبان را با نحوه ثبت نام و شرکت در مصاحبه و نحوه گزینش آموزش و پرورش آشنا می‌کند. سامانه گزینش آموزش و پرورش علاوه بر این از امکانات دیگری نیز برخوردار است که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم:

  • داوطلبان از طریق این سامانه به اطلاعاتی از قبیل آدرس و شماره پاسخگویی دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش دسترسی پیدا کرده و از جدیدترین اطلاعیه‌های مربوط به گزینش مطلع شوند.
  • یکی از بخش‌های مهم این سامانه می‌توان راهنمای گام به گام گزینش آموزش و پرورش اشاره کرد. متقاضیان باید قبل از حضور در مصاحبه علمی و عقیدتی و سیاسی نسبت به کلیه مراحل اطلاعات لازم را بدست آورد و نسبت به مدارک مورد نیاز آگاهی لازم را کسب کنند.
  • فرم اطلاعات فردی که بایستی پیش از حضور برای مصاحبه تکمیل گردد، در سامانه هسته گزینش قابل دسترسی است.
  • معلمان با ورود به سامانه گزینش آموزش و پرورش و از طریق گزینه فیش حقوقی می‌توانند نسبت به دریافت فیش حقوقی خود اقدام کنند.
  • متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه فوق نسبت به آخرین انتصابات وزارت آموزش و پرورش اطلاعات لازم را کسب کنند.
  • دسترسی به لینک‌های مهم آموزش و پرورش بخشی دیگری از امکانات این سامانه به شمار می‌آید.
  • در این سامانه می‌توان به انواع دستورالعمل‌ها، امتحانات نهایی و تشکیلات سازمانی دسترسی پیدا کرد.
  • داوطلبان از طریق این سامانه می‌توانند با ورود به قسمت هسته‌های گزینش، آدرس و شماره تماس هسته استان‌های کشور را بدست آوردند.

سوالات گزینش آموزش و پرورش

مراحل مصاحبه و نحوه گزینش داوطلبان استخدام در وزارت آموزش و پرورش با یکدیگر متفاوت است. اما سوالاتی که در هر یک از روش‌ها از مصاحبه شونده پرسیده می‌شود، به طور کلی مشابه یکدیگر است. سوالاتی در خصوص اطلاعات تخصصی، عمومی، عقیدتی، سیاسی، آگاهی از مناسبت‌ها و تاریخ‌های مذهبی سیاسی که از همه متقاضیان پرسیده می‌شود.

به منظور کسب آمادگی بیشتر پیش از حضور در مصاحبه، به برخی از سوالات اشاره می‌کنیم.

  • خودتان را به طور کامل معرفی کرده و درباره خانوده تان بگویید.
  • وضعیت تحصیلی، شغلی، منبع درآمد و وضعیت تاهل‌تان چگونه است؟
  • در زمان اوقات فراغت چه کارهایی انجام می‌دهید؟
  • به چه کتاب‌هایی علاقه‌مند هستید و در چه زمینه هایی مطالعه می‌کنید؟
  • در چه اپلیکیشن‌های داخلی و یا خارجی فعالیت دارید؟
  • آخرین کتابی که خوانده‌اید چه بوده و در خصوص چه موضوعی بوده است؟
  • در حوزه علمی، پژوهشی و فرهنگی چه سابقه‌ای دارید؟
  • مدارک تحصیلی خود را از کدام مدارس و دانشگاه ها دریافت کرده اید؟
  • آیا پیش از این برای مصاحبه دعوت شده‌اید؟ در صورتی که قبول شده‌اید دلیل نرفتن‌تان چیست؟
  • در کدام یک از گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی عضو هستید؟
  • نماز میت به چه صورت خوانده می‌شود؟
  • مرجع تقلید خود، همسر و فرزندان‌تان چه کسی است؟
  • احکام به چند دسته تقسیم می شوند؟
  • به چه صورت نماز می خوانید و چگونه وضو و غسل می‌گیرید؟
  • آیا تقلید از مجتهدی که از دنیا رفته صحیح است؟
  • در چه صورتی گرفتن وضو واجب است؟
  • موضوع سیاسی روز چیست و درباره آن چه نظری دارید؟
  • رئیس قوه قضاییه چه وظایفی دارد؟ آنها را به طور کامل شرح دهید
  • اساس نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران چیست؟
  • بعد از مقام معظم رهبری چه کسی بالاترین مقام کشور را دارد؟
  • رئیس جمهور در اداره کشور چه وظایفی را برعهده دارد؟ آنها را به طور کامل شرح دهید.
  • نسبت به بزرگترین کشورهای اروپای غربی چقدر آگاهی دارید؟
  • چند درصد از مردم ایران به جمهوری اسلامی ایران رای دادند؟

نتایج گزینش آموزش و پرورش

داوطلبان پس از طی مراحل آزمون و شرکت در مصاحبه‌های علمی و عقیدتی سیاسی، منتظر دریافت نتایج نهایی می‌باشند. این دسته از افراد برای دریافت نتیجه می‌بایست از طریق سایت سازمان سنجش sanjesh.org  اقدام نمایند. بعد از اتمام همه مراحل، نمرات و اطلاعات متقاضی توسط مرکز اصلی آموزش و پرورش هر شهر و استان برای سازمان سنجش فرستاده می‌شود. این سازمان نیز در زمان‌های مقرر، اسامی نهایی افراد پذیرفته شده را منتشر می‌کند.

زمان برگزاری آزمون استخدام آموزش و پرورش

بر اساس آخرین خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس، وزارت آموزش و پرورش قرار است بیش از ۵۰ هزار نفر را از طریق آزمون استخدام نماید. وزیر آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که اگر شرایط برگزاری آزمون فراهم شود قبل از سال ۱۴۰۱ آزمون استخدامی برگزار خواهد شد. سازمان سنجش به دلیل برگزاری آزمون‌های متعدد، ثبت‌نام کنکور و برگزاری کنکور دکتری، ظرفیت خالی ندارد. همچنین مجوز جذب ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر صادر شده است و قرار است مجوز جذب ۱۵ هزار نفر دیگر صادر شود و در مجموع بیش از ۵۰ هزار نفر در آموزش و پرورش در سال جدید استخدام شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code