کارشناس جذب و استخدام وظیفه استخدام افراد در سازمان را بر عهده دارد و نقش مهمی در جذب بهترین افراد ایفا می‌کند.

یکی از جذاب‌ترین مشاغل در حیطه منابع انسانی، کارشناس جذب و استخدام است که به افراد جویای کار کمک می‌کنند تا شغل مورد علاقه خود را پیدا کنند. افرادی شاغل در این زمینه شرایطی را در شرکت رقم می‌زنند تا تیمی متشکل از افراد واجد شرایط شکل گرفته تا با فعالیت آنها، شرایط برای رونق سازمان فراهم شود. اولویت‌های اصلی کارفرمایان برای استخدام کارشناس جذب و استخدام، تحصیلات مرتبط با منابع انسانی، مهارت‌های مورد نیاز و سوابق کاری کارجویان است. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری قصد داریم به طور کامل شغل کارشناس جذب و استخدام را مورد بررسی قرار دهیم تا علاقمندان با اطلاعات بیشتری دست به انتخاب چنین شغلی بزنند.

تحصیلات مورد نیاز استخدام کارشناس جذب و استخدام

داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس یکی از شرایط اصلی بسیاری از شرکت‌ها برای استخدام کارشناس جذب و استخدام است. این دسته از شرکت‌‎های متقاضی ترجیع می‌دهند برای این مشاغل افرادی را جذب کنند که رشته تحصیلات‌شان با حوزه منابع انسانی مرتبط باشد. کارفرمایانی که در جذب نیروی انسانی تحصیلات برای آنها در اولویت قرار ندارد، افرادی را در لیست اصلی دعوت به همکاری قرار می‌دهند که در حوزه منابع انسانی و جذب و استخدام از سابقه و تجربه کافی برخوردار باشند. البته برخی دیگر از شرکت‌های متقاضی استخدام کارشناس جذب و استخدام، افرادی را جذب می‌کنند که علاوه بر داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس مرتبط با منابع انسانی، حداقل ۳ سال در زمینه جذب و استخدام سابقه فعالیت داشته باشد.

حقوق و درآمد کارشناس جذب و استخدام

بر اساس سابقه، تجربه کاری و مدرک تحصیلی و محل فعالیت، حقوق کارشناس جذب و استخدام نیز متفاوت است. البته ممکن است حقوق آن دسته از افرادی که در شرکت‌های دولتی مشغول به کار هستند به نسبت افراد شاغل در شرکت‌های خصوصی با تغییراتی همراه باشد. به طور کلی حقوق پایه یک کارشناس جذب و استخدام مطابق با قوانین وزارت کار تعیین می‌شود و همه ساله با اعلام این وزارت خانه ممکن است تغییر کند.

مهارت‌های مورد نیاز استخدام کارشناس جذب و استخدام

به دلیل اهمیت این شغل در سازمان‌های بزرگ، معمولا افرادی در لیست اولویت استخدام قرار می‌گیرند که علاوه بر داشتن تجربه و سابقه در حوزه منابع انسانی، از مهارت‌های اصلی نیز در این شغل برخوردار باشند. ممکن است کارفرمایان شرکت‌های مختلف برای این دسته از شاغلین، مهارت‌های مختلفی را تعریف کنند که بخشی از آنها ممکن است در تمامی شرکت‌های مختلف مشترک باشد. در ادامه به برخی از مهارت‌های مورد نیاز و مهم استخدام کارشناس جذب و استخدام اشاره می‌کنیم.

  • اجرای برنامه‌های مربوط به ثبت و انتشار آگهی استخدام در جراید و سایت‌های کاریابی
  • آشنایی با پروسه نحوه جذب و استخدام نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای سازمانی و پیگیری وضعیت آنها
  • آشنایی با وظایف کلی فعالیت‌های امور اداری و نگهداری از سوابق قانونی و پرونده پرسنلی
  • توانایی جمع آوری داده‌های مربوط به هزینه‌های زمانی و مالی در رابطه با استخدام
  • آشنایی با نحوه بررسی کامل متقاضیان استخدام
  • ارتباط با مدیران واحدها به منظور تعیین اثربخشی برنامه‌های استخدامی و اجرای آن طبق برنامه
  • آشنایی با روش‌های جدید استخدام نیروی انسانی
  • توانایی برقراری ارتباط مناسب با متقاضیان استخدام

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس جذب و استخدام

به عنوان کارشناس جذب و استخدام پیش از شروع فعالیت در یکی از سازمان‌ها، بهتر است با وظایف مختلف این شغل آشنا شوید تا با دید بهتری این شغل را انتخاب کنید. برخی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های کارشناس جذب و استخدام به شرح زیر است.

  • تشکیل جلسه با مدیران واحدهای مختلف سازمانی بر اساس زمان بندی مشخص به منظور بررسی نیازهای پرسنل واحدها
  • یافتن کارجویان از طریق وب سایت‌های شبکه سازی مشاغل و بنگاه‌های کاریابی
  • تماس با متقاضیان به منظور دعوت به انجام اولیه مصاحبه حضوری و یا آنلاین استخدام
  • ارزیابی متقاضیان استخدام و بررسی سوابق کاری و مهارت های آنها
  • انجام مصاحبه اولیه با داوطلبان
  • بررسی مدارک تحصیلی، مهارت‌ها و اهداف شغلی داوطلبان
  • کسب اطلاعات لازم داوطلبان از طریق تماس با معرف‌های داوطلبان
  • بررسی و ارزیابی روند استخدامی کارجویان
  • ارائه گزارش پرونده داوطلبان به واحدهای مربوط به منظور ادامه روند استخدامی
  • تنظیم فرآیند آشناسازی و شروع به کار داوطلبان
  • مذاکره با کارجویان برتر و ارائه پیشنهادهای سازمانی به آنها
  • ارائه اطلاعاتی مختصر از شرح وظایف شغلی به داوطلبان

شخصیت‌های مناسب کارشناس جذب و استخدام

افرادی که قصد دارند به عنوان کارشناس جذب و استخدام فعالیت کنند باید نسبت انجام وظایف امور اداری علاقمند باشند. اما بر علاقه این اشخاص باید از یکسری ویژگی های فردی نیز برخوردار باشند تا شرایط انجام کار بهتر مهیا شود. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شخصیتی می‌توان به داشتن روحیه جمعی بالا اشاره کرد. چنین ویژگی‌ای باعث خواهد شد تا ارتباط خوب و مناسب با سایر همکاران برقرار شود. چرا که فعالیت اداری به هیچ عنوان به صورت انفرادی سرانجامی نخواهد داشت و باید همیشه کارها به صورت تیمی و با همکاری سایر افراد صورت گیرد. از دیگر ویژگی‌های بارز این شغل، می‌توان به داشتن تمرکز و دقت بالا در انجام مسئولیت‌ها و تجزیه و تحلیل قوانین مربوط به استخدام، اشاره کرد. همچنین افرادی می‌توانند در شغل کارشناس جذب و استخدام موفق باشند که از اعتماد به نفش خوبی محل کار خود برخوردار باشند. چرا که این افراد دائما باید با متقاضیان مختلفی ارتباط برقرار کنند.

آینده شغلی کارشناس جذب و استخدام

مطابق با آمار، چشم انداز مشاغل حوزه منابع انسانی در جهان در حال گسترش است. چرا که بسیاری از کارفرمایان به دنبال استخدام افراد با مهارت‌های تخصصی‌تر هستند و بنابراین لازمه جذب افراد با چنین مهارت‌هایی نیازمند کارشناسان جذب و استخدام است. در کشور بسیاری از شرکت‌ها به منظور جذب افراد متخصص، از مهارت‌های کارشناس جذب و استخدام بهره مند می‌شوند. گسترش و افزایش کسب و کارهای مختلف شرایطی را رقم زده است تا استخدام این دسته از کارشناسان رونق پیدا کند. پیش بینی می‌شود این دسته از مشاغل آینده بسیار روشنی داشته و همچنان مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد.

شرایط استخدام کارشناس جذب و استخدام

علاقمندان به فعالیت در یکی از مشاغل منابع انسانی و اداری به منظور یافتن شغل مورد نظر می‌توانند از طریق پلتفرم‌های مختلف انتشار آگهی استخدام اقدام نمایند. یکی از معتبرین مراجع انتشار آگهی استخدام، سایت و اپلیکیشن نیازمندی‌های همشهری است. کافی است با ورود به این پلتفرم، شغل خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پیدا کنید و رزومه شغلی خود را برای کارفرمایان ارسال نمایند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code