اعصاب معصاب تعطیل؟!

۱ آبان ۱۴۰۱ زمان مطالعه:۲ دقیقه

با بکارگیری روش‌های موثر و آسان مهار عصبانیت، تا حد قابل توجهی خود را شر اتفاقات بعد از عصبانیت خلاص کنید.

حفظ خون سردی و مثل آتشفشان فوران نکردن، کار سختی است. اما با به کارگیری این روش‌های ساده و البته کمی تمرین و صبوری و وقت گذاشتن می‌توانید کم کم خود و عصبانیت را کنترل کنید.

قبل از دهان بازکردن، فکر کنید

در گرماگرم عصبانیت، به آسانی چیزهایی می‌تواند از دهان‌تان بیرون بیاید که بعداً موجب پشیمانی شود. قبل از گفتن هرحرفی، چند دقیقه به خودتان زمان دهید که فکرهای‌تان را جمع و جور کنید و به دیگران هم همین فرصت را بدهید.

کمی ورزش کنید

ورزش چه ربطی به عصبانیت دارد؟ ورزش کردن می‌تواند اســترس را کم کند. البته استرس یکی از ریشــه‌های پنهان عصبانیت اســت. به پیاده روی بروید یا کمی بدوید یا وقت مشخصی را به انجام فعالیت‌های فیزیکی لذتبخش دیگر اختصاص دهید.

از زاویه‌ی دید «من» استفاده کنید

برای دوری از سرزنش یا نقد کردن دیگران (که می‌تواند تنش را بیشتر کند) مسئله را از موقعیت «من» بیان کنید. مثلا به جای اینکه برادرتان بگویی «تو هیچ وقت توی کارِ خونه هیچ کمکی نمی‌کنی!» مسئله را اینطور بیان کنید: «من خیلی ناراحت می‌شم که بدون هیچ پیشنهاد کمکی در جمع کردن یا شستن ظرفا، سریع بلند میشی و میری تو اتاقت.»

با آرامش، عصبانیت‌تان را بیان کنید

به محض اینکه آرامش پیدا کردید، دلیل عصبانیت و ناراحتی‌ را به شکلی مسالمت آمیز بیان کنید. سعی کنید ناراحتی را به شکلی صریح و مستقیم، اما آرام و بدون پرخاش و آسیب و آزار، برای طرف مقابل بیان کنید.

راه حل‌های احتمالی را پیدا کنید

به جای تمرکز بر چیزی که عصبانی‌تان کرده است، روی راه حل‌هایی فکر کنید که می‌تواند از ایجاد موقعیت‌های مشابه جلوگیری کند. از اینکه دوست‌تان همیشه دیر سر قرار می‌آید عصبانی هستید؟ سعی کنید بازه‌ی زمانی مشخصی (یک ربع تا نیم ساعت) را برای قرار تعیین کنید؛ اینطوری دیگر هر دقیقه ساعت‌تان را نگاه نمی‌کنید و عصبانیت شما لحظه بــه لحظه بیشتر نمی‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code