بر اساس قانون حمایت از خانواده‌ها و جوانی جمعیت کشور، به خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند قطعه زمینی به صورت رایگان اعطا می‌شود.

در جلسه کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی در روز ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد. این قانون ۱۱ آبان در شورای نگهبان به تصویب رسید و رسما ۲۴/۰۸/۱۴۰۰ طی نامه‌ای توسط آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشور ابلاغ شد. به منظور آشنایی با شرایط و نحوه ثبت نام زمین رایگان این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری را دنبال کنید.

شرایط اعطای زمین رایگان

بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای اعطای زمین رایگان به خانواده‌ها دو شرط اعلام شده است. اولین شرط این است که زمین دولتی در منطقه‌ای که خانواده مورد نظر در آن سکونت می‌کنند، وجود داشته باشد. دومین شرط برای اعطای زمین رایگان برخورداری از ۳ فرزند است. یعنی فرزند تازه متولد شده، فرزند سوم خانواده باشد. بر اساس ماده ۴ این قانون، زمین رایگان به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که فرزند سوم آنها پس از تاریخ اعلام شده به دنیا بیاید.

در حاشیه جلسه هیئت دولت در روز ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۰، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد تولد فرزند چهارم شرط اعطای زمین رایگان می‌باشد. اما محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در آخرین روز از بهمن ماه سال جاری گفت: زمین رایگان به خانواده‌هایی که فرزند سوم آن‌ها بعد از تصویب به دنیا آمده باشد تعلق می‌گیرد و پیش از تاریخ ابلاغیه خانواده‌ها از برخورداری از زمین رایگان محروم هستند.

عدم تعلق زمین رایگان به کلان شهرها

بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، زمین رایگان به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرند که فقط در شهرهایی با جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر و غیر کلان شهر که فرزند سوم خود را پس از تاریخ تصویب قانون به دنیا آوردند، تعلق می‌گیرد. بر همین اساس خانواده هایی که در کلان شهرها صاحب فرزند سوم می‌شوند از این قانون بهره‌مند نمی‌شوند. لازم به ذکر است طرح خود در شهرهایی دارای زمین دولتی می‌باشد، قابل اجراست.

نحوه درخواست زمین رایگان

بر اساس اطلاعیه معاون وزیر راه و شهرسازی، جزئیات و نحوه ثبت نام جهت دریافت زمین رایگان برای خانواده‌هایی که صاحب فرزند سوم می‌شوند، به زودی از طریق سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir به طور کامل اطلاع رسانی خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code