با بهره‌مندی از چند روش ساده اما کاربردی می‌توانید عمر باتری خودرو خود را از ۲ به ۸ سال افزایش دهید و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

حداکثر طول عمر تعبیه شده برای باتری خودرو از سوی تولیدکنندگان حوزه قطعات خودرو، بین ۲ تا ۳ سال تخمین زده شده است. این دسته از تولیدکنندگان به دارندگان خودرو وعده داده‌اند که اگر به درستی از باتری نگهداری شود، تا ۸ سال طول آن افزایش پیدا کند. اما کارشناسان و فعالان حوزه خودرو توصیه کرده‌اند که باتری را پس از گذشت ۴ سال حتی اگر خودرو به صورت طبیعی استارت و مورد استفاده قرار گرفته است، تعویض کنید تا آسیب‌های احتمالی برای خودرو رخ ندهد.

با توجه به افزایش قیمت باتری طی چند سال اخیر شرایط را برای بسیاری از دارندگان خودرو برای تعویض باتری خودرو در مدت زمان کوتاه محدود کرده است. از این رو مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری در گفتگو با تعدادی از کارشناسان مطرح حوزه خودرو اطلاعاتی در خصوص روش‌های ساده و کاربردی افزایش عمر باتری خودرو جمع آوری کرده است که در ادامه چیکده‌ای از آن را می‌خوانید.

تمیز کردن اطراف باتری

یکی از راه‌های اصلی برای افزایش عمر باتری خودرو، تمیز کردن خوردگی‌های اطراف قطب‌های باتری است. پس از مدتی که باتری خودرو مورد استفاده قرار گرفت، هیدروژن اسید باتری به بیرون نشت می‌کند که سبب ایجاد خوردگی‌هایی سبز رنگ یا سفید رنگ در اطراف قطب‌های باتری می‌شود که چنین عملی باعث جلوگیری از رسیدن برق به کابل‌ها می‌شود. از این رو با تمیز کردن آن می‌توانید شرایط را برای افزایش عمر باتری خودرو خود فراهم کنید.

کمتر استارت زدن

اگر زیاد خودرو خود را خاموش و روشن کنید، به طبع میزان استارت زدن‌های شما افزایش پیدا می‌کند که چنین موضوعی باعث خواهد شد تا برق زیادی از باتری دریافت شود که در نتیجه به آن فشار می‌آورد. برای شارژ باتری می‌بایست موتور خودرو مدتی پیش از آن که خاموش شود کار کند تا انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل شود. در سفرهای کوتاه میزان استارت زدن‌ها افزایش پیدا کند که در این شرایط برای شارژ شدن باتری فرصت مناسبی وجود نخواهد داشت و همین امر باعث کاهش عمر باتری خودرو می‌شود.

استفاده از روکش عایق بندی در فصول گرم و سرد

بر اساس نظرات کارشناسان خودرو، دمای مناسب برای باتری سربی اسیدی حدود ۱۹ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است. گرمای شدید واکنش شیمیایی درون باتری را افزایش می‌دهد که به مرور باعث کاهش عمر باتری خودرو می‌شود. در طرف مقابل سرمای زیاد نیز قدرت باتری را کاهش داده و در مدت زمان کوتاهی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدین منظور به دارندگان خودرو توصیه می‌شود باتری را در فصل تابستان و زمستان با روکش‌های مناسب عایق‌بندی کنید. روکش‌های عایق‌بندی می‌توانند باتری خودرو را در زمستان گرم نگه داشته و در تابستان نیز آن را خنک کنند و در نتیجه شاهد افزایش عمر باتری خودرو خواهیم بود.

خاموش کردن لوازم برقی خودرو

هنگامی که خودرو روشن باشد، دینام‌ها به کمک موتور خودرو فعال شده و باتری خودرو را شارژ می‌کنند. اما هنگامی که موتور خاموش است،‌ لوازم برقی خودرو برق مورد نیاز خود را مستقیما از باتری تامین می‌کنند که به تدریج باعث خالی شدن باتری می‌شود. روشن بودن رادیو یا برف‌پاک‌کن هنگام خاموش بودن خودرو در مدت زمان کوتاه مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما در طولانی‌مدت عمر باتری خودرو را کاهش می‌دهد. اگر به استفاده از لوازم برقی خودرو نیاز پیدا کرده‌اید هر چند دقیقه یکبار برای مدت زمان کوتاهی موتور خودرو را روشن کنید تا دینام‌ها باتری را شارژ کنند.

جلوگیری از خاموشی خودرو در مدت زمان طولانی

یکی از شایع ترین دلایل کاهش عمر باتری خودرو و خرابی زودهنگام آن، خاموش بودن خودرو در مدت زمان طولانی است. اگر خودرو در مدت زمان زیادی خاموش باشد، شارژ آن خالی می‌شود. زیرا با خاموش بودن خودرو، موتور غیرفعال بوده و دینام‌ها نمی‌توانند باتری را شارژ کنند. از این رو بهتر است در بازه‌های زمانی مشخص، خودرو را برای مدتی روشن کنید تا باتری آن شارژ شود.

بررسی امنیت و جایگاه باتری

هر از چند گاهی وضعیت قرارگیری باتری خودرو را در محل تعبیه شده مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید باتری در محفظه خود به صورت ثابت قرار دارد و تکان نخورده است. در غیر این صورت با گذشت زمان ممکن است سیم اتصال شل شود یا باتری در جای خود بلرزد که این زمینه ساز کاهش عمر باتری خودرو خواهد بود.

بررسی منظم موتور خودرو

بررسی منظم موتور خودرو و برطرف سازی مشکلات احتمالی در مدت زمان مشخص یکی از عواملی است که سبب افزایش عمر باتری خودرو خواهد شد. مطلوب نبودن کارکرد خودرو و عدم تنظیم موتور باعث ایجاد فشار به باتری می‌شود. به دارندگان خودرو توصیه می‌شود هر وقت روغن موتور را تعویض می‌کنید، وضعیت باتری را نیز چک کنید تا در صورت مشاهده خوردگی‌ها در قطب‌های باتری، آن را تمیز کرده تا کارایی آن افزایش پیدا کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code