اگر در موقعیتی قرار گرفتید که باتری ماشین شما نیاز به استارت زدن منظم دارد، وقت آن رسیده است که آن را تعویض کنید. باتری ماشین یکی از حیاتی‌ترین اجزای یک وسیله نقلیه است و اگر زودتر از موعد از بین برود، ممکن است در جاده‌ای خلوت گیر بیفتید.

در اینجا مراحلی وجود دارد که عمر باتری خودروی شما را طولانی تر می‌کند، بنابراین دیگر نگران گیر افتادن نخواهید بود!

عمر باتری ماشین در شرایط عادی

در شرایط عادی، متوسط ​​باتری خودرو می‌تواند از سه تا پنج سال دوام بیاورد. شما می‌توانید چرخه عمر خودروی خود را با نگهداری آن در شرایط عالی و مراقبت از آن افزایش دهید.

باتری خودرو معمولاً از شش سلول تشکیل شده است که هر کدام حاوی دو الکترود غوطه ور در الکترولیت است. همانطور که موتور خود را روشن می‌کنید و دینام شروع به شارژ آن می‌کند، واکنش‌های شیمیایی بین صفحات سربی داخل سلول رخ می‌دهد و الکتریسیته تولید می‌کند.

دشمنان باتری ماشین

با این حال، این روند فقط برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت، قبل از اینکه عوامل دیگر باعث آسیب جدی شوند که می‌تواند چرخه عمر آن را به طور قابل توجهی کوتاه کند. در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه همه اینها روی باتری ماشین تاثیر می‌گذارد! اگر هر یک از آنها به طور منظم یا مکرر در هنگام مالکیت وسیله نقلیه شما اتفاق بیفتد، ممکن است زودتر مشکلی در دستان شما ایجاد شود. اما اگر می‌دانید به چه چیزی توجه کنید، می‌توانید عمر باتری ماشین خود را افزایش دهید.

اثرات گرما بر روی باتری ماشین

گرما شماره یک در لیست ما است زیرا به راحتی قابل اجتناب و بسیار مخرب است! یک باتری سرب اسیدی به ازای هر ۱۵ درجه سانتیگراد افزایش دمای بالای ۳۰ درجه سانتیگراد (۸۶ فارنهایت) حدود چهار درصد از ظرفیت خود را در سال از دست می‌دهد. بنابراین، اگر در مکانی به خصوص گرم زندگی می‌کنید یا بیشتر وقت خود را با شیشه‌های پایین رانندگی می‌کنید، ممکن است به باتری وسیله نقلیه شما آسیب جدی وارد کند.

تاثیر سرما بر باتری ماشین

سرما یکی دیگر از عواملی است که باعث خرابی باتری خودرو می‌شود! در هوای سرد، مواد فعال در باتری‌های سرب اسیدی سخت می‌شوند و این باعث می‌شود که در ذخیره‌سازی انرژی کارایی کمتری داشته باشند. دماهای زیر صفر آنقدر برای عمر باتری مضر هستند که در برخی موارد می‌توانند ظرفیت کلی را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهند.

شما نمی توانید آب و هوا را کنترل کنید، اما اگر ماشین شما در طول ماه های زمستان تمام شب را بیرون می‌ماند ، قبل از اینکه صبح آن را روشن کنید، آن را با یک شارژر کارآمد شارژ کنید. باتری‌های لیتیوم یونی فقط ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا به سطوح عملکردی مطلوب برسند و عمرشان را طولانی‌تر کنند!

تاثیر دوره های کوتاه رانندگی بر عمر باتری

برای خودروهای اتومات این نکته ضروری است که خودرو را ساعت‌ها بدون وارد کردن برق روی «E» پارک نکنید، ممکن است به نظر واضح باشد، اما تا «E» ماشین خود را نرانید و ساعت‌ها آن را در آنجا رها کنید. دوره های کوتاه رانندگی نیز خبر بدی است زیرا فشار غیرضروری به باتری ها وارد می‌کند و کارایی آنها را کاهش می دهد.

اثرات تخلیه‌های کم عمق روی باتری ماشین

وقتی به تخلیه‌های کم عمق فکر می کنیم، معمولاً به مواردی مانند روشن ماندن چراغ های جلو در طول شب یا فراموش کردن خاموش کردن چراغ‌های داخلی اشاره دارد که می‌تواند باعث شود باتری سرب اسیدی خودرو حتی در صورت عدم استفاده، مقداری از شارژ خود را از دست بدهد. اگر در طول زمان کنترل نشود، این بارهای کوچک مکرر به اندازه کافی مواد فعال درون سلول‌ها را که الکتریسیته تولید می‌کنند، از بین می‌برند و باعث می‌شوند که در نهایت به جای پنج سال، تنها پس از سه سال از کار بیفتند.

آنچه ما در تلاشیم بیان کنیم این است که خاموش کردن چراغ‌ها و ویژگی‌های داخلی هنگام پارک کردن خودرو، عادت بسیار خوبی است. این کار عمر باتری های شما را افزایش می‌دهد و از مرگ زودهنگام آنها جلوگیری می کند!

نکات مهم برای افزایش عمر باتری خودرو

سفرهای کوتاه مکرر نداشته باشید

باتری خودروی شما با روشن کردن آن فعال می شود، اما موتور آن را در طول سفر شارژ می کند. اگر فقط مسافت کوتاهی را طی می کنید، باتری هرگز نمی تواند انرژی از دست رفته را دوباره پر کند و اگر این کار را مرتب انجام دهید، ولتاژ باتری به تدریج کاهش می یابد تا زمانی که ماشین شما روشن نشود.

از نگهداری طولانی مدت در زمستان خودداری کنید

اگر قرار است خودروی شما برای مدت طولانی (مثلاً در فصل زمستان یا فصل خشک) نگهداری شود، توصیه می‌کنیم باتری خود را خارج کرده و آن را با شارژر ذخیره کنید. که عمر باتری شما را طولانی می‌کند و آن را در شرایط خوبی نگه می‌دارد!

به طور منظم، اتومبیل خود را سرویس کنید

اگر می خواهید احتمال خرابی غیرمنتظره باتری را کاهش دهید، باتری ماشین خود را توسط یک متخصص تست کنید. برای جلوگیری از هرگونه غافلگیری، درخواست کنید که باتری وسیله نقلیه شما در بازه زمانی سرویس بعدی بررسی شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code