چطور اسباب‌ کشی راحت و بی‌دردسری داشته باشیم که هر وقت از آن یاد می‌کنیم، چیزی جز خستگی، خراب‌شدن وسایل و به دردسر افتادن برایمان تداعی شود؟

اسباب‌کشی راحت و چگونگی انجام آن همیشه یکی از دغدغه‌های ما بوده است و همه ما در طول زندگی تجربه چندباره آن را خواهیم داشت. اگر مستاجر باشیم که هر چند وقت یک بار باید برای اسباب‌کشی برنامه‌ریزی کنیم، اگر هم بالاخره صاحب خانه شویم، برای جابه‌جایی و اقامت طولانی‌مدت در خانه شخصی باید بالاخره اسباب‌کشی را پشت سر بگذاریم. بنابراین اسباب‌کشی یکی از دغدغه‌های انسانِ شهرنشین معاصر است که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد که در زمان انجام آن دچار زحمت نشود. اسباب‌کشی بدون دردسر موضوع این مقاله‌ مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری است.

یادداشت برداری از همه‌ چیز

حتما شنیده‌اید که نوشتن و برنامه‌ریزی به ذهن شما نظم می‌دهد. بنابراین هر چقدر به روزهای اسباب‌کشی نزدیک شدید، از نوشتن غافل نشوید. برای داشتن اسباب‌کشی راحت شما باید به‌خوبی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب داشته باشید. بنابراین برای جمع کردن لوازم، تمیزکاری، پیدا کردن باربری مناسب، آماده کردن کارتن‌ها و… زمان‌بندی داشته باشید. همه کارها را به روزهای آخر را موکول نکنید. زیر هر کار عجله‌ای می‌تواند موجب آسیب به لوازم شما شود.

خانه‌ تکانی

درست است که احتمالا زمان اسباب‌کشی شما با سال نو هم‌زمان نیست، اما به نفع‌تان است که در همین زمان در داشتن بعضی وسایل یا تعویض آن‌ها تجدید نظری کنید. امروزه زندگی بهتر در داشتنِ وسایل کمتر است. هر چقدر لوازم غیرضروری شما کمتر باشد، آسایش بیشتری خواهید داشت. بنابراین قبل از اثاث‌کشی به خانه جدید برای هر کدام از وسایل غیرضروری‌ای که به‌کارتان نمی‌آید، فکری بکنید. اگر سالم هستند، می‌توانید آن‌ها را ببخشید یا در اختیار کسی بگذارید که به کارش می‌آید. احتمالا بسیاری از وسایل‌تان هم مناسب یا متناسب با خانه جدید نیستید. می‌توانید آن‌ها را تعویض کنید.

اهمیت ویژه بسته‌ بندی

اغراق نیست اگر بگوییم که در اسباب‌کشی مهم‌ترین موضوع بسته‌بندی است. کیفیت یک اسباب‌کشی راحت را نوع بسته‌بندی لوازم می‌سازد. بنابراین لازم است قبل از جمع‌آوری لوازم و بسته‌بندی آن‌ها لوازم مورد نیاز این کار را فراهم کنید. کارتن‌های محکم، کِش، نایلون، روزنامه، چسب و… جزو لوازمی هستند که برای بسته‌بندی به کار شما می‌آیند. البته شرکت‌های باربری زیادی هم وجود دارند که خودشان بسته‌بندی را برعهده می‌گیرند. شما کافی است که با یکی از آن‌ها قرارداد بندید و بخواهید که یک روز قبل از اثاث‌کشی برای بسته‌بندی بیایند و روز بعد، لوازم شما را به خانه جدید منتقل کنند. اگر هم مایل هستید که برای بسته‌بندی هزینه‌ای به باربری ندهید و خودتان زمان لازم برای بسته‌بندی و قرار دادن لوازم در کارتن را دارید، بدون عجله و چند روز قبل از موعد اسباب‌کشی، کارتان را شروع کنید.

دسته بندی لوازم‌

برای داشتن اسباب‌کشی راحت و بدون درسر علاوه بر بسته‌بندی لوازم، دسته‌بندی آن‌ها نیز ضروری است. ساده‌ترین کار برای دسته‌بندی اوازم این است که شما با ماژیک روی هر بسته نوع آن را مشخص کنید. روی کارتن لوازم شکستنی حتما کلمه «شکستنی» را قید کنید. جعبه لوازم آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق کار، کتاب‌ها و… را هم به همین شکب مشخص کنید. بعد از بسته‌بندی لوازم آن‌ها را در جایی غیر از محل رفت‌وآمد قرار دهید تا جابه‌جایی برای شما و افرادی که به کمک‌تان می‌آیند، راحت باشد.

برای راحتی کارتان می‌توانید وسایل مورد نیازتان مانند لباس، لوازم بهداشتی، مدارک و… که برای فردای روز اسباب‌کشی لازم دارید، در بسته‌ای جداگانه قرار دهید که در زمان اسباب‌کشی برای پیدا کردن آن‌ها از بین کارتن‌ها به زحمت نیفتید.

تمیر کردن خانه جدید

از صاحب‌ خانه یا مالک قبلی بخواهید که این شرایط را برای شما فراهم کند تا بتوانید قبل از مستقر شدن و اسباب‌کشی خانه جدید را تمیز کنید و متوجه کم و کسر آن شوید. تمیز کردن یا انجام تعمیرات جزئی آن در همان روز اسباب‌کشی منطقی نیست و شما را به زحمت می‌اندازد. بهتر از یک یا چند روز قبل از اسباب‌کشی خانه نو را نظافت و مشکلات جزئی آن مثل تعویض لامپ‌های سوخته، عوض کردن قفل و… را انجام داده باشید.

حواس‌جمعی نسبت به لوازم چوبی

در زمان جابه‌جایی لوازم خانه، وسایل چوبی که گوشه‌های زاویه‌دار دارند (مانند میز، کمد و…) بیشتر در معرض آسیب و گیر کردن هستند. برای جلوگیری از هر آسیبی به لوازم یا در و دیوارهایی که امکان گیرکردن گوشه‌های چنین لوازمی به آن‌ها وجود دارد، لازم است زوایا را با پلاستیک‌های حباب‌دار یا حتی به وسیله چسب‌کاری بپوشایند.

اولویت بندی کردن بسته‌ها

آشپزخانه و لوازم آن جزو مهم‎ترین و سنگین‌‎ترین بخش‌های هر خانه است. برای راحت‌تر شدن کارتان در زمان اسباب‌کشی، ابتدا لوازم آشپزخانه را جمع کنید. بعد از اسباب‌کشی و مستقر شدن در خانه جدید نیز ابتدا به سراغ کارتن بسته‌بندی لوازم آشپزخانه بروید. اگر آشپزخانه را زودتر از هر جای دیگر خانه سر و سامان بدهید، انگاری باری از روی دوش شما برداشته می‌شود.

کمک گرفتن به روش صحیح

اگر قرار است از دوستان یا آشنایان خود برای روز اسباب‌کشی کمک بگیرید، آن را به شیوه درست انجام دهید. برای مثال می‌توانید نگهداری کودک یا حیوان خانگی‌تان را به یکی از آن‌ها بسپارید. چراکه روز اثاث‌کشی می‌تواند روز کسل‌کننده‌ای برای آن‌ها باشد و شما را هم به دردسر بیندازد. می‌توانید در روز اسباب‌کشی از یکی بخواهید که در خانه جدید مستقر شود و کارگران باربری را برای جاگذاری لوازم راهنمایی کند. خودتان هم در خانه قدیمی بمانید و بر جابه‌جایی دقیق لوازم نظارت داشته باشید.

نداشتن اضطراب

همه دستورالعمل‌های بالا زمانی به کار شما می‌آید که در نهایت آرامش و بدون اضطراب انجام شود. برای این‌که اسباب‌کشی راحت و بدون دردسری داشته باشید، لازم است که در تمام لحظات آن آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و بدانید که اسباب‌کشی بالاخره دیر یا زود تمام‌شدنی است و نباید بابت آن متحمل استرس شوید. اسباب‌کشی به خودی‌ خود سخت است. بنابراین با داشتن اضطراب و سختگیری بی‌مورد، آن را برای خودتان سخت نکنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code