برندسازی شخصی چیست؟

۱۲ تیر ۱۴۰۱ زمان مطالعه:۶ دقیقه

اصول برند سازی در کسب‌وکار با اصول برندینگ شخصی کمی متفاوت است. همان طور که شما برای کسب‌وکار خود به دنبال آموزش برندینگ هستید، لازم است که بدانید برندینگ شخصی چیست.

اکثر شما به طور خواسته یا ناخواسته هزینه‌های زیادی را برای خرید محصولات از برندهای معتبر و مشهور خرج می‌کنید. اگر این جمله را قبول ندارید، کافی است که نگاهی به اطراف خود بکنید؛ آنگاه متوجه اهمیت برندها در زندگی خود می‌شوید. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که شما برای برندسازی شخصی و برند سازی کسب‌ و کار خود چه کرده‌اید؟ حتما با خودتان می‌گویید که برندسازی، فقط برای شرکت‌های تجاری بزرگ انجام می‌شود؛ در حالی که شما چه بخواهید وچه نخواهید، برند خاصی را برای خود دارید. اگر شما نتوانید برندسازی شخصی خود را به خوبی انجام دهید، به راحتی در بازار رقابتی شکست می‌خورید. از همین رو اگر نمی‌دانید برای برندسازی باید چه کرد و به دنبال آموزش برندسازی هستید، این مقاله از همشهری آنلاین را مطالعه کنید.

برندینگ شخصی چیست؟

تام پیترز در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار تعریف برندینگ را به کار برده است. او عقیده دارد که همه افراد مستقل از سن، موقعیت شغلی و کسب‌وکاری که در آن فعالیت دارند، باید خود را مانند شرکتی بزرگ مدیریت کنند. برندسازی شخصی به معنای فرآیند استراتژیک آگاهانه‌ای است که ویژگی‌های ما را در مقایسه با رقبای خود به دیگران نشان می‌دهد. پرسونال برندینگ ایده‌ای قدرتمند، اثرگذار و مثبت است که تصویر واضحی از شما را در ذهن مشتریان خود ایجاد می‌کند. هم‌چنین برندینگ به دیگران این امکان را می‌دهد که درباره رابطه خود با ما قضاوت کنند.

امروزه اکثر سازمان‌های تجاری به دنبال این هستند که چگونه برند سازی کنیم و اصول برند سازی چیست. اگر کمی دقت کرده باشید در حال حاضر برندهای معتبری در سراسر جهان فعالیت می‌کنند که در ابتدا کمتر کسی آن‌ها را شناخته است؛ اما با برند سازی کسب و کار خود، کم کم به پیشرفت و محبوبیت زیادی رسیده‌اند. این پیشرفت در کسب‌وکار سبب می‌شود که درآمد این برندها، روز به روز افزایش پیدا کند.

تعریف برندینگ به زبان ساده و مزایای برندینگ شخصی چیست؟

برندینگ به زبان ساده به معنای تصویری است که خودمان برای خودمان در ذهن افراد به وجود می‌آوریم. به طور کلی همه ما در طول زندگی به طور ناخواسته برندسازی شخصی انجام می‌دهیم؛ چرا که هر کدام از افراد، ما را با ویژگی‌های مشخصی در ذهن خود می‌شناسند.

باور غلط بسیاری از افراد بر این است که پرسونال برندینگ صرفا فقط برای مطرح کردن نام کسب‌وکار یا خود فرد است؛ در حالی که برندسازی، ابزاری برای نشان دادن قابلیت‌ها و توانایی‌های شما به دیگران است. اگر شما در خود توانایی و ویژگی‌های خاصی را پیدا می‌کنید، پس می‌دانید که برای برندسازی باید چه کرد و در این راه موفق می‌شوید.

از طرفی استراتژی برند سازی یا پرسونال برندینگ، یکی از بهترین راه‌ها برای رشد در دنیای کسب‌وکار است که در بازار رقابتی امروز، امری ضروری به شمار می‌رود. هر چه شما برای به دست آوردن شایستگی‌های سازمان خود تلاش کنید، احتمال موفقیت خود را در این بازار رقابتی افزایش می‌دهید.

برند

مراحل برند سازی چیست؟

قبل از آن که بدانید چگونه برند سازی کنیم، باید مراحل برندسازی را بگذرانید:

۱. هدف گذاری کنید

هدف‌سازی مهم‌ترین قدم در مراحل برند سازی است؛ چرا که اگر شما ندانید برای چه برندسازی می‌کنید، به هیچ عنوان موفق نمی‌شوید. تمامی برندهای موفق دارای اهداف بزرگی هستند که برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنند؛ از همین رو لازم است که قبل از شروع کار از خودتان بپرسید که هدف برند شما چیست و چرا مخاطبان باید از برند شما حمایت کنند؟

۲. رقبای خود را بشناسید

اگر شما بتوانید رقبای خود را کاملا بشناسید و رفتار آن‌ها را تحلیل کنید، قطعا انتخاب‌های بهتری را برای مخاطبان ایجاد می‌کنید. بنابراین لازم است که در مراحل برندسازی، رقبای اصلی و فرعی خود را بشناسید و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را پیدا کنید. هم‌چنین با تحلیل روش‌های بازاریابی رقبا و تحقیقات کامل، بهترین استراتژی برند سازی را داشته باشید.

۳. مخاطبان هدف را شناسایی کنید

مخاطبان پایه و اساس برندینگ هستند؛ بنابراین باید مشخص کنید که خدمات خود را برای چه گروهی از مخاطبان ارائه می‌کنید. زمانی که مخاطبان خود را بشناسید، با ارائه محصولات مرتبط با علایق آن‌ها، قطعا پیشرفت بیش‌تری در برند سازی کسب و کار خود می‌کنید.

۴. بیانیه ماموریت برند را مشخص کنید.

بیانیه ماموریت برند، هدف اصلی و تعریف برند را به مخاطبان مشخص می‌کند. شما با بیانیه هدف به مخاطبان علت و اهداف برند خود را توضیح می‌دهید.

۵. ویژگی‌های برند خود را مشخص کنید.

مهم‌ترین کاری که در آموزش برندسازی انجام می‌دهید، منحصر به فرد بودن شما است؛ بنابراین در این قسمت از مراحل برندسازی، لازم است که ویژگی‌ها و خدمات خاص خود را به صورت برجسته به مخاطبان معرفی کنید.

۶. بهترین لحن برند را پیدا کنید.

نحوه برقراری ارتباط شما با مشتریان، اهمیت زیادی در برندینگ دارد؛ چرا که مهم‌ترین اصول برند سازی، برقراری ارتباط مناسب با مشتریان است. لحن برند شما می‌تواند ساده، صمیمی، جدی و حتی تبلیغاتی باشد. توجه داشته باشید که لحن برند خود را بر اساس محل انتشار بیانیه برند انتخاب کنید.

۷. اهمیت لوگو در برند سازی را فراموش نکنید.

همه ما برندهای خاص و مشهور را با لوگو و شعار تبلیغاتی خاص آن‌ها می‌شناسیم؛ بنابراین اگر به فکر برند سازی کسب و کار خود هستید، حتما به فکر طراحی لوگو باشید. اهمیت لوگو در برندسازی به قدری است که می‌تواند روند کسب و کار شما را به سرعت تغییر دهد. لوگو نمادی است که همیشه با کسب و کار شما همراه است؛ بنابراین در طراحی آن دقت زیادی به خرج دهید.

۸. از تبلیغات غافل نشوید.

تبلیغات به عنوان بهترین راه شناسایی برند شما به مخاطبان است. امروزه شیوه‌های تبلیغاتی مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای تبلیغات استفاده کنید؛ اما از بین تمامی روش‌های تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی بیش‌ترین تاثیر را دارد.

چگونه برند سازی شخصی کنیم؟

اصول برند سازی در کسب‌وکار با اصول برندینگ شخصی کمی متفاوت است. همان طور که شما برای کسب‌وکار خود به دنبال آموزش برندینگ هستید، لازم است که بدانید برندینگ شخصی چیست. به طور کلی مراحل برند سازی شخصی به شرح زیر است:

  • توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.
  • وب سایت شخصی بسازید و در فضای مجازی فعالیت کنید.
  • از اهمیت لوگو در برندسازی غافل نشوید.
  • استراتژی برند سازی داشته باشید
  • ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کنید.

جان کلام

امروزه رقابت در بازار به قدری زیاد شده است که اگر کمی غافل شوید، به راحتی مشتریان خود را از دست می‌دهید. از همین رو برای حفظ و نگهداری از کسب‌وکار خود، لازم است که حتما اصول برندینگ و آموزش برند سازی را بدانید. ما در این مقاله مطالب کاملی در خصوص تعریف برندینگ، اصول برندینگ، مراحل برندسازی و این که چگونه برند سازی شخصی کنیم را به شما ارائه کردیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در سایر زمینه‌ها مانند آزمون شخصیت شناسی MBTI چیست؟، راهنمای نوشتن توصیه نامه شغلی و همچنین مطالب مرتبط دیگر، بر روی سایت نیازمندی های همشهری کلیک کنید و اطلاعات مفیدی در این زمینه‌ها به دست بیاورید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code