افراد برای فروش بهتر محصولات و خدمات نیازمند برخورداری از مهارت‌های ویژه این کار می‌باشند. بهره‌مندی از چنین مهارت‌هایی به شما کمک کند تا علاوه بر شغل خود بلکه در زندگی نیز پیشرفت کنید.

وقتی به کلمه “فروشنده” فکر می‌کنید دو تصویر وجود دارد که اغلب به ذهن شما خطور می‌کند. یکی از آنها شخصی با آرایش و موهای کاملاً مرتب که دوست دارد مشتریان ناآگاه را با عطر اسپری کند. دیگری نقش جردن بلفورت بسیار جذاب اما فوق‌العاده فریبنده است که به عنوان گرگ وال استریت شناخته می‌شود.

افزایش فروش خدمات و محصولات مستلزم بهره‌مندی از یکسری مهارت‌ها در این شغل است. اگر برای برداشتن گام بعدی و حرکت به سمت بالا آماده هستید، در اینجا نحوه بهبود مهارت‌های فروش آورده شده است.

انعطاف پذیری خود را بسازید

شاید قابل توجه‌ترین نکته در مورد افرادی که در فروش کار می‌کنند، اشتیاق نامحدود آنها به زندگی باشد. شما همیشه لبخندی بر لبان آن‌ها خواهید دید و حتی زمانی که از آن‌ها دوری می‌شوند، نادیده گرفته می‌شوند یا کاملاً انکار می‌شوند، باز هم موفق می‌شوند خودشان را جمع کنند و به پیش بروند.

فروشندگان روزانه با طرد شدن مواجه می‌شوند، که همین امر آنها را به یکی از انعطاف پذیرترین شاغلان روی کره زمین تبدیل می‌کند. آنها در مواجهه با “نه” ها بی‌باک هستند و مظهر ضرب المثل قدیمی هستند: اگر در ابتدا موفق نشدید، دوباره تلاش کنید و تلاش کنید. یکپارچگی و نگرش مثبت آنها نسبت به زندگی ویژگی‌های تحسین برانگیزی است که اکثر کارکنان باید از آن برخوردار باشند. به خصوص در فضای کاری پرنوسان امروزی که الزامات شغلی دائماً در حال تغییر است.

پلاستیکی نباشید

موثرترین فروشندگان به دلیل سختگیری موفق نمی‌شوند بلکه آنها به اهمیت و تأثیری که محصولاتشان برای مخاطبان ایجاد می‌کند اعتقاد دارند. فروشندگان کسانی نیستند که سعی می‌کنند مصرف‌کننده را فریب دهند، بلکه کسانی هستند که می‌خواهند مشتریان را وادار به انتخاب کنند.

ارتباطات معتبر را تمرین کنید

اغلب اوقات، مردم دوست دارند صحبت کنند نه به این دلیل که می‌خواهند گوش کنند، بلکه بیشتر به این دلیل که می‌خواهند شنیده شوند. این پدیده‌ای است که به ویژه در محیط کار مدرن امروزی که بخش قابل توجهی از مکالمات به صورت آنلاین انجام می‌شود، رایج تر شده است. بدون ارتباط رو در رو، راحت‌تر می‌توان با یکدیگر به صورت چت صحبت کرد. اما این یک شیب لغزنده است که می‌تواند منجر به اغماض شود و در فروش، قطعاً یک نه است.

هیچ چیز بدتر از دریافت یک تماس یا ایمیل سرد نیست که در آن مصرف کننده احساس حماقت کند. مواردی وجود دارد که فروشندگان و گاهی اوقات حتی مدیران فروش، به دلیل ارتباط ضعیف، اعصاب مشتری را به هم می‌ریزند. در حالی که تلاش برای کمک به مشتری خوب است، باید مرز بین دوستانه بودن و بیش از حد آشنا بودن را مشخص کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید محصولی را به فردی از نسل قدیمی‌تر بفروشید، قضاوت کردن آنها به دلیل عدم دانش آنها در فناوری می‌تواند فوراً آنها را خاموش کند. گفتن جملاتی مانند “این خیلی قدیمی است” یا “می‌دانید، قبلاً یک برنامه برای آن وجود دارد” ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما بدون انجام ارتباطات معتبر، توهین به مردم بسیار آسان تر است.

شبکه خود را رشد دهید

فروش خانه به خانه ممکن است ابزاری از گذشته باشد، اما اگر یک مورد وجود داشته باشد که فروشنده‌های سابق می‌دانستند، این است که چگونه می‌توان ارتباطات پایدار ایجاد کرد.

مدت‌ها قبل از ایجاد لینکدین، فیس‌بوک و دیگر اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی، فروشندگان اهمیت شبکه‌سازی را می‌دانستند. آن‌ها می‌دانستند که وفاداری به برند هرگز واقعاً به این است که یک محصول چقدر نوآورانه یا پیشگام است، بلکه به این موضوع است که چگونه روابط خود را با مشتریان حفظ کرده‌اید.

در حالی که ابزارها تغییر کرده‌اند، نمی‌توان انکار کرد که این تکنیک فروش چیزی است که برندها را زنده نگه می‌دارد. هر فروشنده‌ای باید یک شبکه قوی و قابل اعتماد داشته باشد که بتواند دائماً از آن بهره برده و از آن اطلاعات کسب کند.

توقف، همکاری و گوش دادن

از بازاریابی انتظار می‌رود که روابط با مشتریان ایجاد کند و سرنخ ایجاد کند. آنها می‌توانند این کار را از طریق ابزارهای زیادی انجام دهند – از تبلیغات خارج از خانه گرفته تا روش‌های مدرن تر مانند بهینه سازی برنامه‌ای یا موتورهای جستجو. در همین حال، این وظیفه فروش است که سرنخ‌هایی را که بازاریابی ایجاد می‌کند پیگیری کند تا مطمئن شود که آنها حداکثر سود را برای شرکت ایجاد می‌کنند.

این وظیفه فروش است که نه تنها بفهمند مشتریان چه می‌خواهند، بلکه آنچه را که نیاز دارند به آنها ارائه کنند، نه فقط از نقطه‌نظر سودآوری، بلکه از دیدگاه روان‌شناختی نیز. ساده‌ترین اما موثرترین راه برای انجام این کار، (توقف!) همکاری و گوش دادن به تیم بازاریابی است.

مدام نوآوری کنید

به جای دوری از ابزارهای جدید موجود برای کمک به فروش، یاد بگیرید که تغییرات را بپذیرید و اولین نفری باشید که در نوآوری نوآوری قرار می گیرد. مانند هر حرفه‌ای، مهم است که به یادگیری ادامه دهید تا در نهایت منسوخ نشوید.

برای جلوتر ماندن از منحنی، دوره‌های کوتاه مدت را بگذرانید و در مورد ابزارهای آنلاینی که می‌توانند به شما کمک کنند به نتیجه نهایی خود برسید یا حتی بالا ببرید، بیشتر بیاموزید. اکثر شرکت‌ها امروزه از راه‌حل‌های مبتنی بر داده‌ها مانند اتخاذ سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای کمک به ساده‌سازی کل چرخه فروش استفاده می‌کنند. اگر ایده کلی از نحوه کار این ابزارهای جدید داشته باشید، مفید خواهد بود. به هر حال، هر فروشنده‌ای همیشه می‌تواند از ترفندهای جدیدی استفاده کند.

بر هنر بستن معامله مسلط شوید

در پایان روز، یک فروشنده موثر بودن به معنای بستن معامله است. این یک تعادل ظریف بین به دست آوردن چیزی است که می‌خواهید بدون اینکه در واقع نشان دهید چقدر آن را می خواهید. برای مثال، یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای جذب مشتری، تکنیک «نسخه محدود» یا «فقط زمان محدود» است. این استراتژی که اغلب توسط تبلیغات اطلاعاتی استفاده می‌شود، احساس فوریت ایجاد می‌کند که مصرف کنندگان را به خرید یک محصول ترغیب می‌کند.

یکی دیگر از تکنیک‌های مهم این است که با پرسیدن سؤالاتی، از هر گونه شک یا تصوری که مشتریان شما ممکن است داشته باشند، جلوگیری کنید. چند نمونه از این موارد عبارتند از: “آیا دلیلی وجود دارد که فکر می کنید این محصول را دوست ندارید؟” یا “آیا فکر می‌کنید آنچه که من ارائه می دهم می‌تواند به شما کمک کند؟” پیش بینی نیازهای مشتریان و پاسخگویی موثر به آنها از عناصر کلیدی در برنده شدن در مذاکرات است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code