سلامتی بزرگترین نعمت است. قطعا این جمله را همه افراد حداقل یکبار در طول زندگی شان شنیده‌اند. ارزش سلامتی زمانی بیشتر احساس خواهد شد که آن را از دست بدهیم. یکی از موضوعات مهمی که ممکن است بیماران را علاوه بر سختی‌های جسمانی و روحی درگیر کند، هزینه‌های سنگین درمان است. گاهی ممکن است هزینه‌ها به اندازه باشد که فرد قدرت پرداخت آن را نداشته باشد. اما شرکت‌های بیمه‌ای راهکاری برای این مورد در نظر گرفته‌اند تا هزینه باعث نشود تا فرد از سلامتی خود غافل شود.

ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری بیمه تکمیلی را به طور کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم تا با این بیمه و مزایای آن، بیشتر آشنا شوید.

بیمه تکمیلی چیست؟

بیمه تکمیلی به بیمه جبران کننده‌ هزینه‌های ناشی از درمان گفته می‌شود. در واقع افراد تحت پوشش این بیمه می‌توانند هزینه‌های درمان را بر اساس شرایط و سقف در نظر گرفته است، دریافت کنند. در صورتی که قصد دارید بخش زیادی از هزینه‌های ناشی از درمان را به بیمه تکمیلی واگذار کنید، در ابتدا باید از بیمه پایه برخوردار باشید و سپس اقدام به تهیه بیمه تکمیلی نمایید. به منظور بهره‌مندی از خدمات بیمه درمان تکمیلی و یا بیمه تکمیلی درمان باید هر سال با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه، اقدامات لازم را به کار گیرید. به طور کلی این نوع از بیمه‌ها به عنوان یک آینده نگری در روزهای بیماری محسوب می‌شود.

تفاوت بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی

۱- ارتباط و نوع قرارداد

قرارداد بیمه تکمیلی مابین شرکت بیمه و مشتری منعقد می‌شود اما ارتباط بیمه تامین اجتماعی میان بیمه شدگان و بیمه گر است.

۲-پوشش‌های درمانی

بیمه تکمیلی کاملا امریست اختیاری و متقاضیان می‌توانند بر اساس پوشش‌های درمانی متفاوت دست به انتخاب بزنند. اما بیمه تامین اجتماعی برای تمامی افراد شاغل اجباری است و بر اساس قانون وزارت کار، باید تمام افراد شاغل تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

۳- حق بیمه پرداختی

متقاضیان استفاده از بیمه تکمیلی در صورتی می‌توانند از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند که حق بیمه مربوطه خود را بر اساس قرارداد پرداخت کنند. مبنای محاسبه حق بیمه بیمه تکمیلی، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده خواهد بود. اما بیمه گر در صورتی می‌تواند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کند که حق بیمه خود را به صورت مستمر پرداخت کند.

۴- میزان پوشش

یکی دیگر از تفاوت‌های بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی، میزان پوشش است. پوشش در نظر گرفته شده در بیمه تامین اجتماعی برای تمامی افراد یکسان است در حالی که در بیمه تکمیلی بر اساس توافق‌های و شرایط متفاوت است.

۵- دوره انتظار

در بیمه تامین اجتماعی دوره انتظار پیش بینی نشده اما در مقابل بیمه تکمیلی برای انواع جراحی‌ها و زایمان در نظر گرفته شده است.

مزایای بیمه تکمیلی

بیمه تکمیلی به مانند بسیاری از بیمه‌هایی که به صورت اختیاری مورد استفاده متقاضیان قرار می‌گیرد، فواید و مزایایی دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

۱- یکی از مزایای اصلی بهره مندی از بیمه تکمیلی، پوشش‌های درمانی است. افراد می‌توانند بر اساس سقف تعهدات از پوشش‌های بیمه‌ای بهره‌مندی شده و هزینه‌های درمانی خود را از شرکت‌های بیمه‌ای دریافت کنند.

۲- در صورتی که بیمه‌گزار به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شود و هزینه‌های مربوط به بستری از سقف تعهدات بیمه درمان پایه بیشتر باشد، می‌تواند از خدمات بیمه درمانی بهره ببرد.

۳- یکی از مهم‌ترین مزایای اصلی بیمه تکمیلی این است که پرداخت هزینه‌های سنگین دندانپزشکی بیمه گزار بر اساس شرایط و تعهدات برعهد شرکت‌های بیمه‌ای است.

۴- بیمه تکمیلی هزینه‌های مربوط به هزینه‌های آمبولانس شهری و بین شهری را پوشش می‌دهد.

۵- آندوسکوپی، نوار عصب، MRI، استرس اکو، تست آلرژی، هولتر مانیتورینگ قلب، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، نوار مغز و مثانه، سونوگرافی از جمله خدماتی است که بیشترین هزینه را به افراد بیمار روی دست بیماران می‌گذارد. در صورتی که فرد تحت پوشش بیمه تکمیلی برخوردار باشد، درصد کمی از چنین هزینه‌هایی را می‌تواند پرداخت کند.

۶- بیمه تکمیلی هزینه‌های درمانی اعصاب مرکزی و نخاع، سرطان، مغز، قلب، پیوند ریه را پرداخت می‌کند.

۷- از دیگر فواید بیمه تکمیلی می‌توان به پرداخت هزینه‌های زایمان اشاره کرد.

انواع بیمه تکمیلی

به طور کلی بیمه تکمیلی به ۶ دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

بیمه تکمیلی انفرادی

بیمه تکمیلی انفرادی مناسب اشخصاصی است که قصد دارند به صورت انفرادی از خدمات این بیمه بهره مند شوند. شرایط این بیمه به گونه‌ای است که شخص به جز خودش نمی‌تواند فرد دیگری از خدمات آن بهره‌مند شود. هزینه بیمه تکمیلی انفرادی بر اساس شرایط سنی افراد متفاوت است.

بیمه تکمیلی خانواده

در این نوع از بیمه‌های تکمیلی، افراد می‌توانند علاوه بر خود، کل و یا تعدادی افراد دیگر از جمله خانواده خود را تحت پوشش قرار دهند.

بیمه تکمیلی گروهی

یکی دیگر از بیمه های تکمیلی که بسیار مورد استقبال قرار دارد بیمه تکمیلی گروهی است. در گذشته کارفرمایانی می‌توانستند پرسنل که خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی گروهی قرار دهند که باید از ۵۰ پرسنل برخوردار می بودند اما در قانون جدید بیمه، شرکت‌‌های زیر ۵۰ نفر نیز می‌توانند از چنین خدماتی بهره‌مند شوند.

بیمه درمانی مسافران خارج از کشور

افرادی که قصد سفر به یکی از کشورهای خارجی با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه درمانی مسافران، در صورت وقوع بیماری، می توانند از هزینه های درمانی بهره مند شوند. کلیه خدمات این بیمه نامه توسط مفری و یا شبکه بین المللی شرکت کمک رسانی آکسا ارائه می شود. همچنین اشخاصی که به عنوان مهاجر قصد سفر به یکی از کشورها را داشته باشند، بر اساس قوانین کشورها باید از کشور مبدا، بیمه درمانی تهیه کنند و تا یکسال تحت پوشش قرار گیرند. پرداخت هزینه های پزشکی، بیمارستانی، بستری، انتقال مصدوم به داخل آن کشور، حضور، انتقال همراهان مسافر یکی از اعضای خانواده از ایران به کشور مقصد، انتقال جسد متوفی به ایران، ارائه مشاوره های حقوقی در کشور مقصد، از جمله هزینه هایی که در تحت پوشش بیمه درمانی مسافران خارج از کشور قرار دارد.

بیمه تکمیلی زایمان

همواره یکی از مهم‌ترین مسائل اصلی پیش از بچه دار شدن، بررسی نیازهای اصلی و هزینه های آن است. هزینه بارداری یکی از دغدغه‌هایی است که بسیاری از خانواده‌هایی که تصمیم به فرزندآوری کرده‌اند، باید با آن دست و پنجه نرم کنند. حال به منظور کاهش هزینه‌های ناشی از بارداری، شرکت‌های بیمه‌ای شرایطی را فراهم کرده اند تا مشکلاتی برای اشخاص نسبت به صرف هزینه‌ها ایجاد نشود. بیمه تکمیلی زایمان به عنوان یک بیمه تکمیلی به یاری این دسته از خانواده ها آماده است. علیرغم اینکه افراد حین بارداری می توانند بیمه تکیملی زایمان را خریداری کنند، اما توصیه می شود پیش از هر گونه اقدامی نسبت به خرید آن اقدام شود تا مشکلات احتمالی متوجه شما نشود.

بیمه تکمیلی بازنشستگی

بازنستگان و مستمری بگیران می توانند خود و یا همسر و اعضای خانواده خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهند. این دسته از افراد برای ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشتگی باید به کانون بازنشستگی تامین مراجعه و ثبت نام کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code