بیمه خاص چیست؟

۲۶ مهر ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۵ دقیقه ,

در میان تمامی بیمه‌های معرفی شده نزد بیمه گر، بیمه‌هایی وجود دارند که فقط برای اقشار خاصی از مردم کارایی دارد و در ردیف بیمه‌های خاص قرار می‌گیرد. بیمه خاص تمامی سطوح جامعه در نظر گرفته نمی‌شود و متناسب با نیاز گروه و یا اشخاصی قابل تعریف است. ارزش بیمه‌ای را شرکت‌های بیمه‌ای تعیین می‌کنند و ممکن است با تشخیص کارشناس بیمه‌ای رد و یا مورد مقبولیت قرار گیرد.

با توجه به اینکه بسیاری از مردم نسبت به این بیمه اطلاعات کاملی در اختیار ندارند، ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندیهای همشهری این نوع از بیمه را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با دید بهتری دست به انتخاب بزنید. با ما همراه باشید.

بیمه خاص چیست؟

به آن دسته از بیمه‌هایی که قابلیت تعریف نداشته و در قالب بیمه مخصوص قرار می‌گیرد بیمه خاص گرفته می‌شود. بیمه خاص به افرادی تعلق می‌گیرد که در شرایط خواست قرار دارد و تقاضای آن در جامعه محدود و یا وجود ندارد. افرادی که تحت پوشش این نوع از بیمه قرار دارند، خسارت‌های جانی و مالی را از طریق بیمه گذار دریافت خواهند کرد.

انواع بیمه خاص

همان طور که اشاره کرد بیمه خاص به افرادی تعلق می‌گیرد که در شرایط خاص نیاز به بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای هستند. بنابراین به طور دقیق نمی‌توان برای این دسته از بیمه‌ها تقسیم بندی دیگری عنوان کرد؛ اما بیمه‌های خاصی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱- بیمه دام و طیور

یکی از معروف‌ترین بیمه خاص که طی سال اخیر بیشترین تقاضا از سوی دامداران مطرح شده است، بیمه دام و طیور می‌باشد. در این دسته از بیمه‌ها، حیواناتی از جمله اسب، گوسفند و گاو در مقابل بیماری و مرگ ناشی از حوادث مختلفی از جمله حمل و نقل بیمه می‌شوند. به طور کلی پوشش‌های بیمه‌ای در تعهد بیمه به منظور جبران خسارت شامل مواردی از قبیل: بیماری، مرگ ناشی از بیماری‌های طبیعی، نقص و حوادث ناشی از صاعقه و آتش سوزی است. خسارت‌های خارج از بیمه دام و طیور نیز که تحت پوشش این بیمه قرار ندارد شامل موارد زیر است:

۱- خسارت‌های ناشی از مفید نبودن دام برای فعالیت در زمینه مربوطه و از کار افتادگی دام

۲- خسارت‌های ناشی از مایه کوبی، عمل جراحی و یا تلقیح

۳- خسارت‌های ناشی از غفلت کارکنان در نگهداری و حفظ دام و یا عملی عمدی که منجر به آسیب دیدگی دام می‌شود.

۴- خسارت‌های ناشی از حمل و نقل دریایی احشام

۵- خسارت‎‌های‌ ناشی از حوادث و وقوع جنگ

۶- خسارت‌های‌ ناشی از جنگ‌ آشوب‌، شورش، اغتشاش و یا جنگ‌های داخلی

۷- خسارت‌های ناشی از مرگ‌ دام به دلیل امراض‌ و یا جراحت‌های ناشی از آتش ‌سوزی، طوفان، حوادث‌، صاعقه‌ و طوفان

۲- بیمه‌ تعطیل‌ کارگاهها و کارخانه‌ها

این دسته از بیمه‌های خاص به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بیمه‌هایی است که بیشترین کارایی را دارد. برای اولین بار در سال ۱۸۸۰ بیمه تعطیلی کارخانه‌ها در انگلیس مطرح شد. در این نوع از بیمه‌ها، در صورتی که کارخانه‌ها به دلیل آتش سوزی و یا حوادث مختلف طبیعی منجر به تعطیلی و عدم فعالیت کارخانجات و کارگاهها شود، خسارت‌های ناشی از آن توسط شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت خواهد شد. با توجه به اینکه انبارها مهم‌ترین قسمت کارخانجات محسوب می‌شود، به کارفرمایان همواره توصیه می‌شود که به منظور جلوگیری از خسارت‌های شدید مالی، این بیمه را حتما در نظر داشته باشند. بیمه گذار متعد می‌شود حقوق کارکنان کارخانه را تا شروع به کار بپردازد و هزینه‌های مربوط به کرایه و برق را نیز پرداخت کند. نحوه پرداخت بیمه تعطیلی کارخانه‌ها بدین صورت است که کارشناسان مالی وضعیت هزینه و درآمد در مدت مشابه نسبت به سال قبل را در نظر  می گیرند و متناسب با سودی که برای بیمه گذار حاصل شده است به عنوان مبنای تعیین خسارت تعیین می شود.

۳- بیمه وام های بانکی

بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی و بنگاه های اقتصادی علیرغم دریافت انواع وثیقه نسبت به باز پس گیری مطالبات خود در زمان مقرر هیچ گونه اطمینانی ندارند. بدین منظور بانک‌ها از راهکاری به نام بیمه وام های بانکی استفاده کرده تا بخشی از عدم پرداخت مطالبات وام گیرندگان جبران شود. بیمه گر نسبت متعد می‌شود که در صورت عدم پرداخت و یا تعویق اقساط فرد وام گیرنده، مبلغ مورد نظر را به بانک و یا موسسه مالی مورد نظر پرداخت کند.

۴- بیمه هواپیما

بیمه هوایپما به مانند بیمه خودرو در صورت رخ داد حادثه، مشمول خسارت‌های مالی و جانی ساکنان خواهد شد. در این نوع بیمه شرکت بیمه‌ای در قبال خطرات و حوادث مربوط به تعمیر و نگهداری، فروش، مالکیت و اداره هواپیما متعد خواهد بود و مسئولیت خسارت‌ها را برعهده خواهد داشت. در زمان بیمه شدن هواپیما باید ۴ رکن اصلی از جمله نوع هواپیما، دانش فنی و خصوصیان خلبان، موقعیت‌های جغرافیایی و اهداف هواپیما در نظر گرفته شود. پرواز در خطوط هواپیمایی‌ مجاز، هواپیماهای‌ شخصی‌ و برای‌ مصارف‌ تفریحی ‌و کاری، کاربرد در مصارف‌ تحقیقاتی، علمی‌‌ و عکسبرداری و کاربرد برای‌ مصارف‌ صنعتی ‌و کشاورزی از جمله اهداف هواپیما برای پرواز به شمار می‌آید.

۵- بیمه اسب مسابقه‌ای

با توجه به به اینکه اسب در فرهنگ کشورمان در جایگاه و ارزش ویژه‌ای قرار دارد و همچنین به دلیل برگزاری مسابقات و تمرینات مختلف، ممکن است دچار آسیب شوند و بیماری‌های مختلف آنها را تهدید کنند، بیمه اسب به دارندگان این حیوان پیشنهاد می‌شود. به منظور تحت پوشش قرار گرفتن اسب‌ها به این نوع از بیمه، کارشناسان بیمه ارزش اسب‌های مسابقه را طبق معیارهایی از جمله فیزیک بدنی، قدرت باروری و سلامت مورد ارزیابی قرار می‌دهند و متناسب با این موارد، میزان تعهد بیمه را مشخص می‌کنند. گفتنی است اسب‌های مسابقه از جمله کورسی، پرورشی و پرشی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

۶- بیمه پول

در این نوع از بیمه‌ها، پول در صندوق شامل اسکناس، سکه، چک بانکی و حتی تمبرهای مالیاتی موجود در صندوق و یا خزانه مذکور مورد نگهداری و محافظت قرار می‌گیرد. در صورتی که صندوق آسیب دیده و به سرقت برود بیمه گر متعهد می‌شود تا تمام موارد موجود در صندوق را به بیمه گذار پرداخت کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code