دامدارانی که در کسب و کار خود از بیمه دام و طیور بهره مند می‌شوند، با بیماری و مرگ دام و طیور، سرمایه شان حفظ می‌شود.

حیوانات همواره با خطرات مختلفی از قبیل بیماری و حوادثی از قبیل حمل و نقل روبه رو هستند که مرگ این دسته از موجودات زنده خسارت‌های شدیدی را متوجه دامداران می‌کند. به خصوص بیماری‌های مسری دهان و پا که طی چند سال اخیر در بین دامداران بسیار شایع است که این امر ممکن است ضررهای هنگفتی روی دست سرمایه گذاران در حوزه دام بگذارد. در این بین شرکت‌های بیمه‌ای به منظور جبران خسارت‌های ناشی از بیماری و مرگ این موجودات، بیمه دام و طیور را به دامداران پیشنهاد می‌کنند.

در کشورهای اروپایی چنین بیمه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حتی بسیاری از بانک‌ها در قاره سبز با اعطای تسهیلات شرایطی را برای دامداران فراهم می‌کنند که سرمایه این دسته از افراد در حوزه دامپروری حفظ شود. به منظور آشنایی با بیمه دام و طیور ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری این بیمه را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم که در ادامه می‌خوانید.

بیمه دام و طیور چه حیوانات و خسارت‌هایی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

بیمه دام و طیور در کشور معمولا برای حیواناتی از جمله گاو، اسب و گوسفند صادر می‌شود. شرکت‌های بیمه‌ای مواردی از قبیل بیماری، نقص، مرگ ناشی از امراض طبیی و حوادث ناشی از صاعقه و آتش سوزی را تحت پوشش قرار می‌دهند و به نسبت به جبران خسارت اقدام می‌کنند.

چه خسارت‌هایی خارج از پوشش بیمه دام و طیور قرار دارد؟

موارد مختلفی وجود دارد که ممکن است خارج از خسارت‌هایی باشد که شرکت‌های بیمه ای اعلام کرده‌اند. در این بین دامداران می‌توانند با پرداخت هزینه‌هایی جداگانه نسبت به تحت پوشش قراردادن خسارت‌های خارج از پوشش بیمه فوق اقدام کنند. از جمله خسارت‌هایی خارج از پوشش بیمه دام و طیور به شرح زیر است:

۱- خسارت‌های مربوط به مفید نبودن دام برای فعالیت

۲- خسارت‌های ناشی از کار افتادگی دام

۳- خسارت‌های در اثر مایه کوبی، تلقیح و اعمال جراحی

۴- مسمومیت و جراحت دام ناشی از غفلت کارکنان در نگهداری دام

۵- خسارت‌های مربوط به عوارض جنگ

۶- حوادث ناشی از حمل و نقل دریایی احشام و خسارت‌های ناشی از آن

۷- جنگ‌های داخلی و حوادث ناشی از آن شامل اغتشاش، شورش و آشوب و خسارت‌های ناشی از آن

انواع بیمه دام و طیور

این دسته از بیمه‌های خاص، شرکت‌های بیمه‌ای برای هر یک از حیوانات شرایط خاصی در نظر گرفته‌اند که هر یک از آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بیمه دام صنعتی

در این بیمه، حیواناتی از قبیل گاو شیری با حداکثر ۸ سال، تلیسه آبستن، گاو نر تخمی رجیستر، گاو نر تخمی غیر رجیستر و گوساله نر بین ۳ الی ۹ ماه و گوساله ماده بین ۹ الی ۱۵ ماه که پرورش آنها در مزارع صنعتی است، تحت پوشش بیمه دام صنعتی قرار می‌گیرند. این بیمه تمامی کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد و دام‌ها نیز به مدت یکسال شمسی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

بیمه گاوهای اصیل در واحدهای سنتی بهداشتی

حیواناتی از قبیل گوساله نر بین ۳ الی ۹ ماه، گوساله ماده بیم ۹ الی ۱۵ ماه، تلیسه آبستن، گاو نر تخمی و گاو شیری با حداکثر ۸ سال که در واحدهای دامداری سنتی و بهداشتی نگهداری می‌شوند، تحت پوشش بیمه گاوهای اصیل این واحد مربوطه قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است این دسته از بیمه‌ها به مدت یکسال شمسی از زمان عقد قرارداد اعتبار دارد و در سراسر کشور نیز قابل استفاده است.

بیمه گاوهای بومی-آمیخته

یکی دیگر از بیمه‌هایی دام و طیور که سراسر ایران را تحت پوشش قرار می‌دهد بیمه گاوهای بومی-آمیخته است. این بیمه دام‌های آمیخته و یا نژاد بومی از جمله گاو نر تخمی، گوساله نر ۳ الی ۹ ماهه، گوساله ماده ۹ الی ۱۵ ماهه، گاو شیری و لیسه آبستن را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه گاوهای مراکز اصلاح نژاد

گوساله و گاو نر رجیستر در محدوده سنی ۱۲ ماهگی تا ۸ سالگی که به منظور اسپرم گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند تحت پوشش بیمه گاوهای مراکز اصلاح نژاد قرار گیرد. این بیمه نیز سراسر ایران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه پروار بندی ها

این بیمه دام های پرواری که به دام های سبک و سنگین معروف هستند، تحت پوشش بیمه دام و طیور قرار دارند. مدت زمان پوشش این نوع بیمه برای گوسفند و بز ۱۲۰ روز، گوساله نر بومی ۲۰۰ روز، گوساله نر دو رگ و اصیل ۳۰۰ روز می‌باشد.

بیمه گاو میش

گاومیش‌هایی با حداکثر سن ۱۲ سال، گوساله نر ۳ الی ۱۰ ماهه، گوساله ماده ۱۰ ماه به بالا و همچنین گاومیش‌های تخمی با حداکثر ۶ سال تحت پوشش بیمه گاومیش قرار می‌گیرد.

بیمه اسب

این بیمه اسب‌هایی با نژادهای ترکمن، عرب، اسبچه خزر و کردی از ۷ ماهگی تا ۱۲ سالگی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

بیمه شتر

شتران بالغ و نابالغی که در مراکز تحت نظر، پرورش پیدا می‌کنند، می‌توانند تحت پوشش بیمه شتر قرار بگیرند.

بیمه گوسفند و بز

یکی دیگر از بیمه‌های دام و طیور بیمه گوسفند و بز است. در این بیمه گوسفندان و بزهای کوچ و یا نیمه کوچ، بالغ و یا نابالغ تحت پوشش قرار می‌گیرند.

بیمه زنبور عسل

اهمیت عسل در کشور از دیرباز مورد توجه مردم قرار دارد. بنابراین پوشش بیمه‌ای زنبور عسل به منظور مراقبت و نگهداری از کندوهای همواره مطرح می‌شود.

بیمه کرم ابریشم

یکی از بیمه‌های دام و طیور که فقط تعدادی از استان‌های کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، بیمه کرم ابریشم است. این نوع از بیمه که تخم نوغان هیبرید، لاروهای کرم ابریشم استقرار یافته در مزرعه و پیله‌های تر حاصل تا پایان مرحله برداشت را تحت پوشش خود قرار می‌دهد که در یکی از استان‌های گلستان، اصفهان، گیلان، خراسان رضوی، مازندران، آذربایجان شرقی، یزد، و پرورش پیدا کند. لازم به ذکر است مدت پوشش این بیمه به مدت ۵۰ روز یعنی از زمان دریافت تخم نوغان تا زمان برداشت پیله تر می‌باشد.

بیمه طیور مادر

در این بیمه، جوجه های یک روزه گوشتی می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و در صورت رخ داد حادثه، سرمایه دامدار به خطر نیفتد. مدت زمان پوشش بیمه طیور مادر تا پایان ۴۸ روزگی است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code