استفاده از لاستیک مناسب و استاندارد عمر خودرو را افزایش داده و همچنین میزان آسیب دیدگی دیگر قطعات خودرو را کاهش می دهد.

لاستیک به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای اصلی یک خودرو به شمار می‌آید. استفاده از برترین و گران‌ترین لاستیک این امکان را به صاحبان خودرو فراهم نمی‌کند که میزان آسیب دیدگی قطعات درگیر با لاستیک را به حداقل برسانند. چرا که هر لاستیکی که مورد استفاده قرار می‌گیرد پس از طی مسافت‌های مختلف به مرور فرسوده شده و با کاهش ایمنی خودرو، امکان افزایش خطر برای سرنشینان فراهم می‌شود. به طور کلی رابطه اصلی خودرو با جاده توسط لاستیک برقرار می‌شود و بیشترین فشارهای ناشی از قدرت ترمز، شتاب خودرو و گشتاور فرمان به لاستیک وارد می‌شود. بنابراین فرسوده بودن چرخ‌ها، می‌تواند مشکلات بزرگی به خودرو ایجاد خواهد کرد.

چرا لاستیک‌ را باید تعویض کرد؟

لاستیک خودرو همانند دیکر قطعات خودرو دچار فرسودگی می شود که اگر مورد توجه قرار نگیرد ممکن است راننده و سایر سرنشینان را به خطر بی اندازد.

مهم‌ترین دلایل فرسایش لاستیک‌ خودرو

عدم رعایت اصول رانندگی

عدم رانندگی اصولی به هر نوع لاستیکی آسیب می رساند و مدت زمان فرسودگی را کاهش می دهد. رانندگی با سرعت بسیار بالا با توجه به جاده های غیر استاندارد برخی از معابر و همچنین ترمزهای ناگهانی و شدید به دلیل سرعت غیرمجاز، دمای لاستیک را بالا برده و باعث فرسودگی آن خواهد شد. همچنین نگه داشتن ترمز به شکی که لاستیک ها قفل شوند نیز یکی دیگر از عوامل فرسودگی لاستیک خودرو در نتیجه عدم رعایت اصول رانندگی است.

وضعیت نامناسب معابر و جاده‌ها

یکی دیگر از عوامل اصلی در فرسودگی لاستیک خودرو که راننده نقشی در آن ندارد، جاده و معابر غیر استاندارد و نامناسب است. شیب‌های تند، ناهمواری‌ها و پیچ‌های موجود در برخی از جاده‌ها، به لاستیک آسیب رسانده و سرعت فرسایش آن را افزایش می‌دهد.

چرخ‌های ناتراز

از دیگر عوامل اصلی در فرسایش لاستیک خودرو، می‌توان به تراز نبودن چرخ‌های خودرو اشاره کرد. در صورتی که چرخ‌ها تراز نباشند، هنگام رانندگی فشاری نامتناسب به لاستیک وارد می‌شود و سرعت فرسودگی لاستیک افزایش پیدا می‌کند.

لاستیک‌های جلویی

در تمامی خودروهای محور جلو، میزان فرسایش لاستیک‌های جلویی اتومبیل معمولا نسبت به لاستیک‌های عقبی، بیشتر است.

تحمل وزن اضافه

معمولا توسط سازندگان خودرو، میزان وزن تحمل مجاز و استاندارد اتومبیل مربوطه از طریق دفترچه‌های راهنما و در سایت‌های مختلف اعلام می‌شود. اگر خودرو به دلیل سرنشینان و بار اضافه میزان وزن بیشتری تحمل کند، ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و روی برخی از قطعات آسیب وارد شود. یکی از آسیب‌های وارده در نتیجه وزن اضافه به خودرو، فرسایش لاستیک‌ها خواهد بود.

تنظیم نبودن باد لاستیک

باد لاستیک‌ها نقش مهمی در فرسایش آنها ایفا می کند. در صورتی که فشار باد موجود در لاستیک‌ها کمتر و یا بیشتر از حد استاندارد لازم نباشد، باعث افزایش میزان فرسایش آنها خواهد شد.

عدم تعویض به موقع لاستیک ممکن است فاجعه ای بسیار وحشتناکی در زمان حضور در جاده‌ها به وجود آورد و شما را از مسیر جاده خارج کند. به همین خاطر قبل از شروع سفر تایرهای خودرو خود را کنترل کرده و در صورت نیاز پیش از شروع سفر آنها را تعویض کنید. توصیه می‌شود قبل از تعویض تایرها، به نشانه‌های زمان تعویض که در زیر آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم توجه کنید تا هزینه‌ای بابت تعویض تایر نو صرف نکنید.

نشانه‌های تعویض لاستیک

آج لاستیک‌ها

یکی از موارد بسیار مهم که نشان از تعویض لاستیک است، عمق آج لاستیک‌ها است. آج لاستیک خودرو نباید کمتر از یک و ۶ دهم میلی متر باشد. در صورتی که شما در مناطقی زندگی می‌کنید که در اکثر مواقع بارانی و برفی است این میزان از آج لاستیک می‌بایست دو برابر مقدار اعلامی باشد.

برای اندازه گیری میزان آج لاستیک می‌توان از ابزارهای مخصوص به این کار استفاده کرد. اما برای اینکه هزینه‌ای بابت خرید چنین ابزارهایی پرداخت نکنید یک روش کاملا کاربردی و قدیمی را به شما معرفی می‌کنیم. شما با استفاده از یک سکه می‌توانید میزان آج لاستیک خودروی خود را اندازه گیری کنید. روش کار بدین صورت است که سکه را به داخل آج یا شیار لاستیک فرو کرده و بر اساس میزان فرو رفتگی سکه، آج لاستیک را تخمین بزنید.

نوار شاخص لاستیک‌ها

یکی از قابلیت‌های مهم در لاستیک‌های جدید می‌توان به وجود نوارهای شاخص اشاره کرد. در صورتی که لاستیک نو باشد، این نوارهای شاخص کاملا نامرئی بوده و نمی توان به راحتی آن را ملاحظه کرد. اما این نوارها به مرور پس از فرسودگی لاستیک قابل رویت است. در صورت دیده شدن یک الی دو نوار شاخص موجود روی لاستیک، باید تایر مورد نظر در اسرع وقت تعویض شود. این علائم زمانی که لاستیک خود خیس و تمیز باشد بهتر قابل مشاهده است.

بریدگی‌ در کنار لاستیک‌ها

وجود بریدگی و یا شکاف در کنار لاستیک یکی از دیگر از علائم تعویض لاستیک است. کافی است با معاینه و با چشم غیر مسلح کناره‌های لاستیک را نگاهی بی اندازید و از بریدگی آن مطلع شوید. در صورت مشاهده چنین علائمی حتما در اولین فرصت نسبت به تعویض لاستیک خود اقدام کنید.

برآمدگی در سطح لاستیک‌ها

برخی از مواقع ممکن است سطح بیرونی لاستیک به دلیل ضعف و فرسودگی دچار برآمدگی شود. به گونه ای که کاملا متمایز از سطح صاف لاستیک باشد. در صورتی که با چنین علائمی روبه رو شدید و بدون توجه به این عامل به رانندگی خود ادامه دهید ممکن است لاستیک بصورت ناگهانی منفجر شود.

لرزش لاستیک‌ها

لرزش خودرو در هنگام رانندگی بخصوص در جاده‌هایی ناهمراه و نامناسب کاملا امری طبیعی است و هیچ گونه نگرانی برای راننده و سرنشینان ایجاد نخواهد کرد. اما در این بین ممکن است در هنگام رانندگی حتی در جاده‌های صاف و هموار، لرزش‌هایی را شاهده باشید که از حد معمول بسیار زیاد است. یکی از عوامل اصلی در این مورد می‌توان به بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو اشاره کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code