تجهیزات ورزشی مناسب برای دویدن

۱۰ فروردین ۱۴۰۱ زمان مطالعه:۳ دقیقه

ورزشی که اگر با برنامه ریزی و به طور مرتب انجام شود شرایط را برای داشتن بدنی سالم تر فراهم خواهد کرد.

دویدن همانند دیگر ورزش ها نیازمند تجهیزات ورزشی مناسبی است تا بتوان عملکرد بهتری را تجربه کرد. در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری شما را با تجهیزات ورزشی مناسب و مورد نیاز دویدن آشنا خواهیم کرد. معمولا برای دویدن، شما به تجهیزاتی از جمله کفش مخصوص دویدن، لباس مخصوص دویدن، جوراب مناسب، کمربند، ساعت ورزشی و هدفون نیازمند هستید اما ضرورت استفاده از این وسایل به ترجیحات شخصی، سطح مهارت، هدف از دویدن، بودجه، محل زندگی و میزان علاقه‌ای بستگی دارد. بنابراین این‌طور نیست که داشتن تمام این تجهیزات برای دویدن الزامی است. در ادامه به بررسی برخی از این تجهیزات ورزشی برای دویدن خواهیم پرداخت.

کفش

از جمله تجهیزات ضروری برای دویدن، داشتن یک کفش مخصوص است. برای دویدن شما باید کفشی را انتخاب کنید که پاهای شما همواره در طول مسیر با آن احساس راحتی کند و با بیومکانیک پاها و شیوه خاص راه‌رفتن شما مطابقت داشته باشند. توصیه می کنیم برای اینکه پاهای شما هنگام دویدن دچار گرفتگی و درد نشود از پوشیدن کفش های کتانی قدیمی جدا خودداری کنید. کفش های قدیمی ای که سال ها از آن استفاده نکردید و یا از زمان تولیدش سال ها سپری شده است کار چندان عاقلانه ای نیست و آسیب شدیدی به پاهای شما وارد خواهد کرد. برای خریدن کفش مخصوص دویدن به این نکات توجه کنید:

  • عصرها را برای خرید کفش جدید انتخاب کنید. چرا که پاها در پایان روز پس از نشستن یا ایستادن‌های طولانی متورم هستند.
  • کفش مخصوص دویدن را حتما از فروشگاه‌های ورزشی تهیه کنید.
  • کفش را حتما امتحان کنید. باید بین انگشت شست شما و نوک کفش فضای کافی باید وجود داشته باشد
  • به‌دنبال کفش زیادی ارزان نباشید، اما کفش بیش‌ازحد گران هم نخرید.

لباس

لباس هم به اندازه کفش برای دویدن از اهمیت زیادی برخوردار است. شما برای این ورزش باید از لباس هایی استفاده کنید که از پارچه های مخصوص تهیه شده است. تحت هیچ شرایطی لباس پنبه‌ای (نخی یا کتان) برای دویدن نپوشید. چرا که این پارچه نمی‌تواند دمای بدن را به‌درستی تنظیم کند و به‌محض خیس‌شدن دیر خشک می‌شوند. بهترین پارچه‌های مخصوص دویدن شامل نایلون، پلی‌استر و پارچه‌های مصنوعی مانند تینسولیت،‌ ترماکس، پروپیلن و پارچه دارای فناوری درای‌فیت است. لباس‌هایی که برای پوشش پایین‌تنه استفاده می‌کنید باید طوری باشد که با آن راحت حرکت کنید. این لباس‌ها نباید دست‌وپاگیر باشند و آزادی عمل را از شما بگیرند.

ساعت ورزشی

یکی از مفیدترین تجهیزات ورزشی برای دویدن که یک دونده مخصوصا آنهایی که برنامه جدی برای دویدن دارند بهتر است داشته باشد ساعت ورزشی است. چنین ساعت‌هایی از جی‌پی‌اس برخوردارند که مسافت دویدن، تعداد گام‌ها و حتی ضربان قلب شما را پایش می‌کنند. از دیگر قابلیت‌های مهم این ساعت‌ها پیگیری زمان دویدن و پایش سرعت هستند. این ساعت‌ها می‌توانند انگیزه شما را بیشتر کنند.

هدفون

یکی از چیزهایی که انگیزه زیادی درهنگام دویدن به شما می‌دهد و می‌تواند این کار را برایتان لذت‌بخش‌تر کند، این است که موسیقی گوش بدهید. اگر اهل موسیقی نیستید می‌توانید کتاب صوتی یا پادکست گوش کنید. درهرصورت گوش‌دادن به چیزی می‌تواند در طی دویدن ذهن شما را مشغول کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code