تفاوت پارکت و لمینت

۱۲ مهر ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۵ دقیقه

پیش از سفارش طراحی کفپوش با مزایا و معایب آنها آشنا شوید تا بتوانید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

یکی از موثرترین دلایل برای برخورداری از یک دکوراسیون ایده‌آل، استفاده از کفپوش مناسب است. کفپوش مناسب علاوه بر زیبایی دکوراسیون، محیط نشاطی را در خانه و یا محل کار و حتی در فروشگاهها ایجاد می‌کند. پارکت و لمینت از جمله کفپوش‌هایی است که به نسبت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بهتر است قبل از سفارش هر یک از این دو کفپوش، با تفاوت‌های آنها آشنا شوید. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به بررسی پارکت و لمینت می پردازیم که در ادامه می‌خوانید.

پارکت چیست؟

پارکت نوعی کفپوش است که از چوب درختانی از جمله بلوط، کاج، افرا، بامبو و یا زبان گنجشک ساخته شده است و به منظور کاور کردن سطوح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیبایی و طراحی‌های به کار گرفته شده در پارکت یکی از دلایل اصلی استقبال این دسته از کفپوش‌ها محسوب می‌شود. پارکت‌های مختلفی متناسب با مکان‌های مختلف (منازل مسکونی، اماکن تجاری و فروشگاهها) طراحی و ساخته می‌شود و شرکت‌های مختلفی نیز بر اساس سلایق مردم، پارکت‌های متنوعی تولید می‌کنند.

بسته به مکان مورد نظر، پارکت‌های مربوط ساخته می‌شود. به عنوان مثال در فروشگاه‌ها با توجه به رفت و آمد بالای افراد ممکن است لایه‌های رویی فرسوده شود، بنابراین شرکت‌های کفپوش، پارکت‌های مقاومتی را به متقاضیان پیشنهاد می‌کنند تا در مدت زمان کوتاهی آسیب نبیند. معمولا بسیاری از پارکت‌ها، در برابر آب بسیار حساس است و تماس مستقیم با آب، باعث ایجاد تورم چوب‌ها می‌شود.

در صورت آسیب دیدگی پارکت‌ها و ترمیم آنها، پیشنهاد می شود هر ۲ یا ۳ سال یکبار بهتر است سطوح آن ساب و لاک زده شود. معمولا بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی، استفاده از پارکت چوبی را به عنوان یک گزینه مناسب معرفی می‌کنند. کفپوش پارکت در حال حاضر به عنوان یکی از لوکس‌ترین ابزار دکوراسیون داخلی به شمار می‌آید که در سالیان بسیار گذشته در قرن هفدهم میلادی بیشتر در خانه های اشرافی اختصاص پیدا می‌کرد.

برای آشنایی بیشتر با پارکت کلیک کنید.

لمینت چیست؟

لمینت نوعی از کفپوش است که از چند لایه چوب فشرده شاخته شده است. بر خلاف پارکت، در ساخت لمینت از چوب درختان استفاده نمی‌شود و شرایطی ایجاد می‌کند که آسیبی به محیط زیست وارد نشود. برای ساخت این دسته از کفپوش‌ها، از HDF و یا فیبر متراکم استفاده می‌شود. HDF جز فرآورده‌های چوبی محسوب می‌شود که به روش خشک تولید می‌شود و چگالی آن بیش از ۸۰۰ کیلوگرم برمتر مکعب است. معمولا برای ساخت این فیبر با چگالی بالا، از چسب بیشتری استفاده می‎‌شود. لمینت به نسبت MDF در برابر رطوبت مقاومت بهتری داشته و در صورت تمیز کردن سطوح چنین کفپوش‌هایی با آب، هیچ آسیبی به لایه‌های رویی آن وارد نخواهد شد.

از جمله مزایایی اصلی لمینت می‌توان به قیمت پایین‌‌تر، مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و قیمت پایین‌تر اشاره کرد. به طور کلی لمینت به ۴ بخش اصلی تقسیم می‌شود. بخش اول این دسته از کفپوش‌ها لایه رویی است که به عنوان یک لایه ضدخش شناخته می‌شود. بخش دوم لمینت، لایه طرح است شامل یک عکس از چوب و یا سنگ است که زیبایی لمینت به این لایه بستگی دارد. مغزی به عنوان بخش سوم و اصلی لیمنت به شمار می‌آید که از HDF و یا اچ دی اف ساخته شده است.

لایه زیرین به عنوان چهارمین بخش لمینت در نظر گرفته شده است که به برای ایجاد توازن و عدم قوس پذیری تخته مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر این بخش از کفپوش به خوبی ساخته و استفاده نشود به دلیل استفاده از لایه ضدخش و کاغذ طرح، موجب شکستگی پارکت می‌شود.

کابینت ممبران

تفاوت پارکت و لمینت

پارکت و لیمنت به عنوان کفپوش‌های مورد استفاده در مکان‌های مختلف، در برخی از موارد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه بررسی آنها می‌پردازیم.

مقاومت در برابر رطوبت

یکی از تفاوت‌های اصلی پارکت و لیمنت واکنش در برابر رطوبت است. پارکت‌ها با توجه به اینکه از چوب خالص ساخته شده‌اند، نسبت به آب بسیار واکنش‌پذیر هستند و در صورتی که خیس شوند، ورم کرده و آسیب می‌بینند. استفاده از پارکت‌ها در محیط‌هایی که رطوبت بالایی دارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در مقابل لمینت‌ها در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند و در صورتی که قصد تمیز کردن سطوح لمینت را داشته باشید، به راحتی می‌توانید آن را با آب تمیز کنید.

مقاومت در برابر اجسام نوک‌تیز

آن دسته از خانواده‌هایی که فرزندان پر جنب و جوشی دارند، توصیه می‌شود از پارکت استفاده نکنند. چرا که این دسته از کفپوش‌ها نسبت به اجسام تیز برای حساس هستند و خیلی زود آسیب می‌بینند. در مقابل لمینت نسبت به اجسام تیز مقاومت بیشتری داشته و سخت‌تر آسیب می‌بینند.

دوام

طول عمر بیشتر یکی از ویژگی‌های اصلی پارکت به شمار می‌آید. پارکت‌ها معمولا بین ۶۰ تا ۸۰ سال عمر عمر می‌کند. در مقابل حداکثر طول عمر لمینت ها، ۱۰ سال تخمین شده است.

طرح  و نقش

طبیعی بودن پارکت به دلیل بهره‌مندی از چوب، باعث می‌شود طرح و نقش خود را از دست ندهد.

کابینت

قیمت

یکی از تفاوت‌های اصلی پارکت و لمینت قیمت آنهاست. پارکت به عنوان یک کفپوش لوکس به نسبت لمینت، با قیمت بالاتری ساخته و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

زیبایی

از جمله تفاوت‌های اصلی پارکت با لمینت در زیبایی آنهاست. پارکت‌ به نسبت لمینت حس طبیعی‌تری را القا می‌کند.

محیط زیست

دوست داران محیط زیست معتقدند به منظور حفظ سلامت محیط زیست تا جایی که امکان دارد، ساخت محصولات چوبی به حداقل برسد. لمینت به دلیل استفاده حداقلی از چوب، گزینه بسیار مناسبی برای حفظ محیط زیست و آسیب نرسیدن به درختان است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code