توصیه‌های ورزشی در نوروز

۱۰ بهمن ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۳ دقیقه ,

توجه به توصیه‌های ورزشی برخی از کارشناسان علوم ورزشی و رعایت نکات مهم، باعث حفظ سلامتی شما در ایام نوروز می‌شود.

تعطیلات نوروز مخصوصا به خاطر طولانی بودن آن، ایامی است که الگوهای بدنی و تغذیه ای بسیاری از ما تغییر می کند و تازه بعد از تعطیلات متوجه می شویم که با پرخوری و کم تحرکی چه بلایی سر خودمان آورده ایم و افسوس ها، استرس ها و سردرگمی بین استفاده از راهکارهای مختلف برای آب کردن چربی های اضافه و درمان مشکلات اسکلتی – حرکتی آغاز می شود. پیشنهادهایی را در رابطه با الگوهای ورزشی و حرکتی در ایام نوروز برای شما یادآور می شویم.

غافلگیری عضلات

افراد متناسب با نوع و میزان فعالیت خود از یک الگوی تقریبا مشخص، از فعالیت بدنی در طول روز برخوردار هستند. این فعالیت ممکن است در حد سرکار رفتن و جابه جایی بین محل کار و منزل باشد و برای تعدادی نیز علاوه بر انجام فعالیت روزمره، حضور در باشگاه‌های ورزشی، پارک یا پیاده روی باشد.

این الگو در تعطیلات نوروز به دلایل مختلف همچون سفر رفتن، دید و بازدیدها، به هم خوردن ساعات خواب و بیداری و حضور بیشتر در جمع خانواده تا اندازه ای تغییر می کند و ممکن است باعث کم تحرکی افراد شود. استراحت طولانی مدت و نشستن بد و زیاد در برابر تلویزیون باعث ضعف عضلانی و در نتیجه باعث کمردرد و گردن درد می شود. به منظور پیشگیری از بروز این مشکلات لازم است افراد از ورزش های گردن، پشت و کمر کمک بگیرند و از بی تحرکی طولانی اجتناب کنند.

پیاده روی، بهترین ورزش

منحصر به فردترین روشی که اغلب متخصصان بر بی خطر بودن و تاثیرات بالای آن بر سلامت اتفاق نظر دارند، پیاده روی است. با توجه به رطوبت موجود در هوا و کاهش آلودگی هوا، توصیه می شود افراد در حد توان از ۲۰ دقیقه تا یک ساعت در پارک ها و مکان های مناسب پیاده روی داشته باشند.

اگر هنگام ورزش یا حتی پیاده روی با تپش شدید قلب، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه یا هر علامتی مواجه شدید، به آن توجه و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که افراد می خواهند با وسایل ورزشی پارک ها ورزش کنند، از وسایل مناسب سن خود باید استفاده کنند. افراد از کفش مناسب برای پیاده روی استفاده کرده و خانم ها از پیاده روی با کفش پاشنه بلند و آقایان هم از پیاده روی با کفش مهمانی اجتناب کنند.

ورزش کودکان را به بازی تبدیل کنید

افزایش حجم کالری و ایجاد عادات غذایی اشتباه و در نتیجه چاقی، از دستاوردهای نوروز برای بچه‌ ها می‌تواند باشد. به والدین توصیه می‌شود به ورزش کردن بچه ‌ها در قالب بازی بیشتر توجه کنند. بسیار مهم است که ورزش و بازی بچه ‌ها شکل رقابت و برد و باخت نداشته باشد تا علاوه بر ترغیب آنها به ورزش، مانع مصدومیت احتمالی کودکان شویم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code