جاذبه‌‌های گردشگری زنجان

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ زمان مطالعه:۳ دقیقه

زنجان به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب و قرار گرفتن در محدوده کوهستان به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری ایران شناخته می‌شود

زنجان در ناحیه مرکزی شمال غربی کشورمان واقع شده است و به دلیل داشتن طبیعت زیبا و امکانات ارزشمند تاریخی، همواره مقصد بسیاری از مسافران داخلی و حتی خارجی است. در صورتی که تجربه گردشگری در این استان زیبا را داشته باشید، قطعا با عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری زنجان از جمله غار کتله خور روبه رو شده اید. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری با برخی از جاذبه‌های طبیعت گردی زنجان آشنا خواهید شد.

آبشار شارشار

این آبشار در شمال شرقی زنجان و در منطقه تهم واقع شده است. آبشار شاشار به دلیل قرار گرفتن در میان صخره‌های سنگی، همواره به عنوان یکی از مکان‌های مورد علاقه بسیاری از کوهنوردان شناخته می‌شود. برای رسیدن به این آبشار زیبا حدود یک ساعت نیاز به پیاده روی دارید و در طول مسیر می‌توانید از زیبای های طبیعت این استان نیز لذت ببرید.

آبشار هشترخان

یکی از جاذبه های طبیعت گردی در طارم زنجان و در نزدیکی روستای زیبای لار، آبشار هشترخان است. شما برای تماشای این آبشار زیبا ابتدا می‌بایست از جاده زنجان-طارم وارد راه خاکی و ناهمواری شوید، پس از عبور از امامزاده حسن مثنی و روستای امام، به‌ آبادی لار رسید و از لار تا آبشار را حدود دو ساعت پیاده طی کنید.

آبشارهای وزنه سر

این آبشارهای دیدنی در روستای وزنه سر در ۱۷ کیلومتری آب‌بر شهرستان طارم قرار دارد. وجود باغ‌های میوه از جمله زیتون، گردو، فندق، انگور و تمشک باعث شده است تا برای رسیدن به این آبشارها شاهد مناظر زیبایی در طول مسیر باشید.

رودخانه قزل اوزن

اوزن به عنوان یکی از طولانی ترین رودخانه‌های ایران شناخته می‌شود و از از ارتفاعات چهل چشمه دهستان سارال بخش دیواندره شهرستان سنندج سرچمشه می‌گیرد. نیمی از این رودخانه طویل از زنجان عبور می کند و زیبایی‌های این استان را دو چندان کند.

سد شویر

سد شویر دیدنی در ۱۳ کیلومتری شمال غربی شهرستان خرمدره واقع شده است. این سد خاکی با هدف بهره برداری از جریانهای سطحی رودخانه شویر و ذخیره سازی آب این رودخانه به منظور تامین نیاز آبی بخشی از اراضی مستعد کشاورزی ساخته شده است.

غار کتله خور

غار کتله خور به عنوان یکی از زیباترین غارهای آهکی دنیا، در سال ۱۳۳۳ کشف شده است. این غار زیبا که همه ساله پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی کشور است، در دل کوه های منطقه خدابنده استان زنجان قرار دارد. به گفته کارشناسان گردشگری این استان، دمای هوای داخل غار در تمام فصول ثابت و بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی گراد است.

کوه‌های آلاداغ لار

کوه های آلاداغ لار به عنوان یکی از شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی ایران، در مسیر زنجان به ماهنشان قرار گرفته اند. این کوه های دیدنی که به کوه های رنگی نیز لقب گرفته است، علی رغم جذابیت فوق العاده ای برای اکثر مردم ایران و گردشگران خارجی ناشناخته هستند و کمتر کسی شانس بازدید از آنها را داشته است.

منطقه حفاظت شده انگوران

این منطقه کوهستانی که در مرز سه استان زنجان، آذربایجان غربی و کردستان قرار گرفته است، از بکرترین مناطق طبیعت ایران به شمار می‌آید. انگوران از دو منطقه امن با نام‌های بلقیس و گرده‌تاج تشکیل شده است و به دلیل وجود برکه و آب بندان، در گذار زمستانی و بهاری پذیرای گونه‌های زیادی از پرندگان آبزی مهاجر است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code