بر اساس گفته متخصصان خودور، درجا زدن خودرو نه تنها به عمر وسیله نقلیه اضافه نخواهد کرد بلکه باعث ایجاد مشکلات عدیده خواهد شد.

بسیاری از افراد معتقدند خودرو پیش از حرکت می‌بایست چند دقیقه به صورت درجا کار کند تا با افزایش دمای سیلات از فرسایش موتور جلوگیری شود و در نهایت به عمر خودرو افزوده شود. بر خلاف باورهای عمومی، مختصصین خودرو نظر دیگری دارند. آنها چنین کاری را کاملا نفی کرده‌ و معتقدند درجا زدن خودرو مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به بررسی ایجاد مشکلات درجا زدن وسیله نقلیه اشاره می‌کنیم.

آسیب رسیدن به روغن و سیلندر واشر

زمانی که خودرو در حالت درجا کار می‌کند، هوا در درون موتور جریان ندارد و این کار باعث افزایش بیش از اندازه دمای موتور می‌شود. افزایش دمای موتور خودرو باعث بالا رفتن دمای سیلندر می شود و در نهایت باعث آسیب رسیدن به واشرها و روغن می‌شود.

فرسودگی فن‌ها

همان طور که اشاره شد، درجا زدن خودرو باعث افزایش دمای موتور می‌شود. فن‌‎ها به منظور خنک کردن دمای موتور به صورت مدام کار می‌کنند تا دما را کاهش دهند. فن‌های خنک کننده در صورت فعالیت بیش از اندازه باعث فرسودگی شده و از عمرشان کاسته می‌شود.

فشار بیش از اندازه به برق خودرو

فن‌ها به منظور خنک کردن دمای موتور به برق نیاز دارند؛ بنابراین به فالعیت زیادی نیاز دارند. در صورتی که برق مورد نیاز از سوی فن‌ها بیش اندازه باشد به سیستم برق خودرو فشار زیادی وارد می شود و در نهایت باعث آسیب رسیدن به باتری و دینام می‌شود.

آسیب رسیدن به قطعات فلزی

در صورتی که احتراق خودرو به صورت کامل صورت نگیرد، در سیلندر گازهای آلاینده و اسیدی تولید می‌شود. چنین گازهایی شرایط خورده شدن قطعات فلزی در موتور را فراهم می‌کنند.

استهلاک خودرو

به منظور جذب گازهایی اسیدی، کاتالیزورهای داخل اگزوز باید فعالیت بیشتری انجام دهند. اما عملکرد بیش از اندازه کاتالیزورها باعث استهلاک خودرو می شود.

 

کاهش عمر مفید قطعات

افزایش عمر قطعات خودرو در نتیجه عدد کیلومتر حاصل نخواد شد. چرا که درجا زدن وسیله نقلیه شرایط را برای آسیب رسیدن به قطعات فراهم می‌کند. تسمه تایم یکی از قطعاتی است که در این مواقع با خطر کاهش عمر روبه رو می‌شود.

راه حل

به طور کلی درجا زدن خودرو از لحاظ علمی به هیچ عنوان کار درستی نیست و قطعات خودرو را با آسیب روبه رو می‌کند. پیشنهاد می‌شود پس از یک دقیقه روشن کردن خودرو به آرامی حرکت کنید تا گرمای رادیاتور و خود موتور به چرخش درآید. چنین راهکاری باعث گرم شدن تدریجی سنسور ارسال سوخت میزان تزریق سوخت می‌شود و آسیبی هم به موتور وارد نخواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code