حفظ سلامت قلب در زمستان

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۳ دقیقه

سلامت قلب در زمستان یکی از مواردی است که کمتر به آن پرداخته می شود، زیرا مواردی همچون آنفولانزا، سرما خوردگی، گاز گرفتگی و سایر اتفاقات این چنینی حیطه خبری بیشتری را به خود اختصاص داده است. اما باید به سلامت قلب در فصل زمستان نیز، پرداخته شود. زیرا قلب از جمله اعضای حیاتی ما برای ادامه حیات است و بیشتر باید حواسمان به سلامت و کیفیت تپش قلبمان باشد.
گرفتگی عروقی و رگ های خونی یکی از علل شایع در توقف ناگهانی خون رسانی به قلب و مسدود شدن رگ ها می باشد. حمله قلبی در زمستان نیز بسیار شایع است اما این فصل به دلیل شیوع ویروس کرونا، کمتر به آن پرداخته شده است. عوامل متعددی وجود دارد که منجر به بالا رفتن احتمال حمله قلبی در افراد می شود. آلودگی هوا، سیکار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان، فشار خون، بیماری های ارثی خانوادگی و عوامل زمینه ای یا بیولوژیکی منجر به افزایش احتمال حمله قلبی می شود.
عوامل بیولوژیکی
عوامل بیولوژیکی مثل پایین آمدن دمای محیط خارجی به نسبت محیط داخلی بدن انسان، منجر به کاهش قطر رگ ها و افزایش فشار خون می شود. این مورد منجر به افزایش درد قفسه سینه و بالا رفتن احتمال حمله قلبی می گردد. برای مقابله با این عامل بهتر است متناسب با دمای محیطی از پوشش مناسب استفاده کنیم و کمتر در محیط های دارای دمای پایین حضور داشته باشیم.
افسردگی
با کاهش طول روز و افزایش مدت تاریکی محیطی و تغییر زاویه تابش خورشید و به نوعی کم فروغ تر شدن دمای خورشید، کمتر شدن جنب و جوش و تحرک های فعالیتی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا ممکن است دچار حس افسردگی و خستگی مضاعف می شوید و با این فشار استرسی و افسردگی که ناشی از تغییر فصل است، ناخودآگاه، احتمال حمله قلبی در شما بیشتر می شود. با تغییر سبک فعالیتی در روزهای زمستان می توان از بروز حمله قلبی جلوگیری کرد.
مصرف بی رویه چای و قهوه
در فصل زمستان برای بیدار ماندن و افزایش عملکرد ذهنی و بدنی و کاهش خستگی از نوشیدنی های کافئین دار استفاده می شود. مصرف بی رویه این نوشیدنی ها در زمستان منجر به ضعف ماهیچه ای قلب شده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بالاتر می برد. در فصل زمستان باید میزان استفاده از موارد کافئین دار را به حداقل برسانیم تا به سلامت قلبی و عروقی کمک کنیم.
کلام آخر
با علائم حمله قلبی، آشنا شوید و در صورت مواجه با این علائم دیگران را از وضعیت خود مطمئن کنید. همچنین با در نظر گرفتن شرایط جسمی و قوای بدنی نسبت به فعالیت در هوای آزاد زمستانه اقدام کنید. مصرف آب به اندازه نیاز بدن، داشتن فعالیت منظم حتی در محیط خانه، استفاده از بخار آب در محیط خانه باعث کاهش احتمال ابتلا به حمله قلبی می گردد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code