خانه تکانی یکی از آیین‌های همیشگی ایرانیان در روزهای پایانی سال و آغاز سال نو همراه با آمدن تازه است. بهار که نمادی از تازگی و نو شدن است، بهانه خوبی است که من نیز حس تازه شدن را به خانه و ساحت‌های مختلف زندگی خود اضافه کنیم و به استقبال برویم.

از آنجا که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و تب و تاب اموری همچون خرید، خانه تکانی، تمام کردن پروژه‌های شغلی و فردی بیشتر از قبل پررنگ می‌شود. برای همین لازم است به منظورت استفاده بهینه از فرصت و لذت بردن از روزهای پایانی سال، برای آسایش روانی خود با برنامه‌ریزی پیش برویم و به کارهای مهم آخرین ماه سال مثل خانه تکانی بپردازیم.

OHK

برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کنید‌

اگر تا پیش از این همیشه بدون برنامه‌ریزی خانه‌ تکانی را شروع می‌کردید، لازم است که از این به بعد برای خودتون یک برنامه‌ریزی منسجم داشته باشید که هم دچار اضطراب برای تمام کردن کارتان نشوید و هم این‌که خستگی خیلی زود به سراغ‌تان نیاید.

بنابراین یک دفترچه بردارید و طبق اولویت خودتان بخش‌هایی از خانه یا محل کارتان را که نیاز به نظافت دارد، به ترتیب بنویسید. برای مثال اگر می‌بینید که کار نظافت آشپزخانه بیشتر از هر جای دیگر خانه زمان می‌برد، آشپزخانه را اول از همه بنویسید. باید به این نکته نیز توجه کنید که لازم است قبل از نظافت بخش‌های مهم خانه اگر نیاز است، پرده‌ها و پتوها و چیزهایی از این قبیل را به خشکشویی بسپارید و اگر فرش‌ها و مبل‌های شما نیازمند شست‌وشو است، از مبل‌شویی  قالی‌شویی برای این تمیزی این بخش از اشیا خانه کمک بگیرید.

خانه‌تکانی؛ کار گروهی اعضای خانواده

از آنجا که خانه یک فضای اشتراکی است، پس همه اعضای آن نقشی هر چند کوچک در نظافت و خانه تکانی دارند. بنابراین قبل از شروع خانه تکانی همه وظایف نباید بر دوش مادر یا پدر خانواده باشد. لازم است که هر کس متناسب با توان و میزان ساعت حضورش در خانه، بخشی از کار را بر عهده بگیرد.

برای مثال فرزندان خودشان می‌توانند اتاق شخصی خود را نظافت کنند، لوازمی را که استفاده نمی‌کنند از بقیه وسایل مورد استفاده جدا کنند و حتی در نظافت بخش‌های مختلف خانه هم کمک کنند. به همین خاطر لازم است قبل از شروع خانه تکانی وظایف هر شخص مشخص شود تا پیش از آغاز بهار، همه اعضای خانواده با همکاری هم، تمام کارهای نظافت خانه را به سرانجام رسانده باشند.

کنار گذاشتن لوازم غیرمصرفی در خانه تکانی

همه ما لوازم زیادی توی کمد، کابینت‌ها، انباری، زیر تخت و… داریم که به نظرمان می‌رسد روزی به دردمان خواهد خود و گره‌ای کار ما باز می‌کند. ولی واقعیتش این است که این لوازم از قبیل کارتن‌ها، لباس‌های قدیمی، ظروف شکسته، لوازم الکترونیکی خراب شده و… هیچ وقت باز هم به کار ما نمی‌آیند؛ چرا که اگر کاربردی داشتند، تا به امروز باید از آن‌ها استفاده می‌کردیم. بنابراین امسال در زمان خانه تکانی پا روی دل‌تان بگذارید و تمام لوازم غیر مصرفی و بدون کاربرد را دور بیندازید تا دور و برتان کمی خلوت شود. خاطرجمع باشید که این وسایل دیگر به دردی نمی‌خورند و گرهی از کار شما باز نمی‌کند؛ چراکه اگر کاربردی داشتند، تا الان باید کاری را برای شما انجام می‌دادند، اما تمام این مدت شما برای نگهداری آن‌ها فضایی را اختصاص دادید که می‌توانست برای کار بهتری مورد استفاده قرار بگیرد.

مراقب سلامتی‌تان باشید

باید این را به خاطر داشته باشیم که استفاده زیاد از مواد شوینده به معنی این نیست که خانه شما و لوازم‌تان تمیزتر خواهد شد. استفاده بیش از حد لوازم شوینده غلیظ که اسیدی هستند، در طولانی مدت ممکن است آسیب‌های جدی‌ای  به سلامتی‌تان بزند. به همین خاطر لازم است وسواس را کنار بگذاریم و از مواد شوینده کمتری استفاده کنیم.

همچنین در زمان جابه‌جایی لوازم خانه، استفاده از چهارپایه و نردبان و کارهای این‌چنینی از کسی کمک بگیرید یا این‌که تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید. نظافت خانه برای داشتن آسایش بیشتر در روزهای منتهی به آغاز سال نو است، بنابراین نباید با بی‌احتیاطی سلامتی خود را به خطر بیندازیم. در ضمن در دنیای امروزی همه کارهای خانه مثل تمیز کردن پنجره‌ها، کف‌سابی، نظافت راهروها، انباری، پشت‌بام و… از عهده ما خارج است؛ پس می‌توانیم از افراد مختلفی که کاربلد هستند و از عهده چنین کارهایی برمی‌آیند، کمک بگیریم. ما با این کار ضمن این‌که به معیشت کسی کمک کرده‌ایم، خودمان را هم در معرض فشار کارهای آخر سال قرار نداده‌ایم.

سخن پایانی:

چون سلیقه، شرایط زمانی و مکانی آدم‌ها متفاوت است، نمی‌توان برای آن‌ها نسخه واحدی پیچید و راهکاری یکسان ارائه کرد. به همین خاطر شما موقع برنامه‌ریزی برای کارهای دم عید لازم است که شرایط و توان مالی و جسمی خود را در نظر بگیرید. ما در اینجا به مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند به شما در انجام مطلوب امور مربوط به خانه تکانی کمک کند، اشاره کردیم. این فهرست می‌تواند طولانی‌تر هم باشد. مهم‌ترین نکته این است که با آسودگی و بدونم اضطراب این روزهای پایانی را بگذرانید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code