در این مقاله قصد داریم به شرایط خرید سربازی که در سال‌های قبل اعلام شده بود، بپردازیم تا در صورت اعلام خرید سربازی در سال ۱۴۰۰، این مقاله را به‌روزرسانی و اخبار مرتبط را بازنشر کنیم.

گذراندن دوره سربازی یکی از دغدغه‌های همیشگی خانواده‌ها و پسران جوانی است که ۱۸ سالگی را تمام و قدم در راه ۱۹ سالگی گذاشته‌اند. از آنجا که گذراندن دوره سربازی سختی‌های خودش نظیر مسیر دور، دوری از خانواده، عقب ماندن از برنامه‌های زندگی در طی دو سال و… را دارد، افراد زیادی مایل هستند که طیق شرایط خودشان یا معاف شوند یا کسری خدمت بگیرند.

در صورتی که هیچ کدام از شرایط لازم برای معافیت و کسری خدمت را نداشته باشند، در تلاش هستند تا اقدام به خرید سربازی کنند. با توجه به این‌که شرایط خرید سربازی در سال ۱۴۰۰ هنوز مشخص نشده است و حرفی از آن به میان نیامده است. ما در این مقاله قصد داریم به شرایط خرید سربازی که در سال‌های قبل اعلام شده بود، بپردازیم تا در صورت اعلام خرید سربازی در سال ۱۴۰۰، این مقاله را به‌روزرسانی و اخبار مرتبط را بازنشر کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره شرایط خرید سربازی که در سال‌های گذشته اعلام شده است، اطلاعاتی کسب کنید.

خرید سربازی

خرید خدمت سربازی و شرایط آن

در سال ۱۳۹۴ برای اولین بار قانونی با عنوان جریمه غیبت خدمت سربازی برای مشمولانی که بیشتر از ۸ سال غیبت از خدمت دارند، از طرف دولت در برنامه بودجه کشور همان سال وضع شد که خبری خوشحال‌کننده برای غایبان خدمت سربازی بود. طبق این قانون مشمولان غایب می‌توانستند، طبق شرایط خود و مدت‌زمان غیبت‌شان، با پرداخت جریمه نقدی از گذراندن دوره سربازی معاف شوند و کارت پایان خدمت دریافت کنند.  این قانون و امکان خرید سربازی برای مشمولان غایب بالای ۸ سال تا سال ۹۸ وجود داشت، اما در سال ۹۸ در لایحه بودجه کشور برای آن قانونی در نظر نگرفتند و طبق اخبار مربوطه، مشمولانی که درخواست معافیت خود را با پرداخت جریمه نقدی تا فروردین سال ۹۸ ثبت کرده بودند، مجاز بودند که تا پایان سال ۹۹ جریمه نقدی خود را بپردازند و کارت معافیت خود را به‌ طور حضوری دریافت کنند. بنابراین در سال‌های بعدی قانونی مبنی بر خرید سربازی وجود نداشت و افراد می‌بایست با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ تکلیف سربازی خود را مشخص و خود را به یگان مربوطه برای گذراندن دوره خدمت وظیفه معرفی می‌کردند.

جزئیات شرایط خرید سربازی:

این جزئیات، جزئیات سال ۱۴۰۰ نیست. زیرا همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، برای امسال در لایحه بودجه کشور، قانونی به‌عنوان خرید سربازی در نظر نگرفتند و این شرایط، شرایطی است که در سال‌های قبل برای خرید سربازی اعلام کردند. این شرایط عبارت‌اند از:
• افرادی که بیش از ۸ سال غیبت دارند، باید تا پایان سال ۹۷ در طرح جریمه غیبت سربازی ثبت نام کنند. همچنین یک قسط از اقساط ۱۳ ماهه را تا پایان سال پرداخت و بقیه آن را هم در سال ۹۸ تسویه کنند.
• مشمولان غایب که به صورت اقساط یا نقدی برای خرید سربازی اقدام می‌کنند، می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند.
• فرزندان ایثارگران مشمول ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی، علاوه بر داشتن امتیاز مذکور در این ماده، به شرط نداشتن غیبت و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدرشان، با هر مقطع تحصیلی، مشمول اعمال پنجاه درصد تخفیف برای پرداخت هزینه خرید سربازی می‌شوند.
• افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی نیز از پنجاه درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند.
• به ازای هر سال غیبت بیشتر از ۸ سال، ده درصد به مبلغ جریمه پایه اضافه می‌شود. مدت غیبت بیش از ۶ ماه نیز یک سال در نظر گرفته می‌شود.
• افراد متأهل (همسر دائم) می‌توانند از  تخفیف ۵ درصدی جریمه غیبت استفاده کنند.
• افرادی که صاحب فرزند هستند، به ازای هر فرزند می‌توانند از  تخفیف ۵ درصدی برای پرداخت جریمه غیبت استفاده کنند.

هزینه خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب:

مقدار جریمه برای خرید سربازی مشمولان غایب طبق آخرین مدرک تحصیلی آن‌ها محاسبه می‌شود. (ناگفته نماند که این هزینه برای سال‌های گذشته است.)
• مشمولان زیر دیپلم: ۱۰ میلیون تومان
• مشمولان دیپلم: ۱۵ میلیون تومان
• مشمولان فوق دیپلم ( کاردانی ): ۲۰ میلیون تومان
• مشمولان لیسانس ( کارشناسی ): ۲۵ میلیون تومان
• مشمولان فوق لیسانس ( کارشناسی ارشد ): ۳۰ میلیون تومان
• مشمولان دکترای عمومی علوم پزشکی: ۳۵ میلیون تومان
• مشمولان دکترای تخصصی غیر از علوم پزشکی: ۴۰ میلیون تومان
• مشمولان پزشکان متخصص و بالاتر: تا ۵۰ میلیون تومان

شرایط پرداخت هزینه خرید سربازی:

بر اساس قوانین مصوب سازمان وظیفه عمومی در سال ۹۷، پرداخت هزینه خرید خدمت سربازی به دو صورت نقدی و اقساطی برای مشمولان امکان‌پذیر بود. مشمولانی که قصد داشتند هزینه خرید مدت زمان خدمت سربازی خود را براساس مدرک تحصیلی به صورت قسطی پرداخت کنند، باید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.
پس از بررسی مدارک این دسته از مشمولان، میزان جریمه آن‌ها با توجه به مقطع آخرین مدرک تحصیلی، مدت زمان غیبت، وضعیت تاهل و تعداد فرزندان آن‌ها محاسبه می‌گردد. بعد از این مرحله، مشمولان به یکی از بانک‌های معتبر برای پرداخت معرفی می‌شوند. بانک مورد نظر یک سوم جریمه را به صورت نقد دریافت می‌کند و مبلغ باقی‌مانده باید در اقساط ۳۶ ماهه و با کارمزد ۴ درصد پرداخت شود.
سازمان وظیفه عمومی پس از دریافت نامه بانک مذکور، کارت معافیت موقتی فرد را با مدت اعتبار ۳۶ ماهه صادر می‌کند. صدور کارت دائم مشروط به پرداخت همه اقساط است. افرادی که تا ۴ ماه اقساط خود را پرداخت نکنند، کارت معافیت‌شان باطل می‌شود و اعتباری نخواهد داشت.

افرادی که امکان خرید سربازی را دارند:

• مشمولان خدمت وظیفه عمومی
• سربازان حین خدمت
• دانشجویان
سربازان فراری
در ادامه، به جزئیات شرایط هر کدام از افراد که می‌توانند مشمول پرداخت جریمه غیبت و خرید سربازی باشند، اشاره شده است. این اطلاعات مربوط به سال ۹۷ است. در صورت اعلام قانون جدید برای خرید سربازی در سال ۱۴۰۰، این مقاله به‌روز می‌شود و اطلاعات لازم متعاقبا در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مشمولان خدمت وظیفه عمومی:

• مشمولانی که تا تاریخ ۲۹ اسفند ۹۷ مدت غیبت‌شان بیشتر از ۸ سال باشد، می‌توانند اقدام به خرید سربازی کنند.
• ملاک محاسبه مشمولان غایبی که تابعیت ایرانی‌شان را  گرفته‌اند، از سن ۱۸ سال تمام خواهد بود.
• ملاک محاسبه شروع غیبت مشمولین وظیفه با بیش از ۸ سال غیبت، ۱۸ سال تمام است.
• برای مشمولان غایب متاهل ملاک محاسبه تخفیف برای پرداخت هزینه، داشتن همسر دائم و فرزندان قانونی خواهد بود. برای مشمولان متاهل، ۵ درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به‌ ازای هر فرزند، ۵ درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.

سربازان حین خدمت:

• سربازانی که در حال گذراندن دوره سربازی هستند و قبل از اعزام به خدمت بیشتر از ۸ سال غیبت داشته‌اند، مشمول این قانون هستند و می‌توانند اقدام به خرید خدمت خود کنند.
• سربازان حین خدمت پس از احراز شرایط و گذراندن مراحل رسیدگی و امور خرید خدمت سربازی‌شان،  از محل خدمت ترخیص خواهند شد.

دانشجویان:

• فارغ‌التحصیلانی که تحصیلات خود را تمام کرده باشند، از زمان فارغ‌التحصیلی در همان مقطع غایب محسوب می‌شوند. اگر مدت غیبت این افراد تا پایان سال ۹۷ بیشتر از ۸ سال باشد، می‌توانند اقدام به خرید خدمت سربازی کنند.
• مشمولانی که قبل یا بعد از سن مشمولیت، با دریافت معافیت موقت تحصیلی در خارج از کشور مشغول به تحصیل شده‌اند، مدت‌زمان غیبت آن‌ها از زمان فارغ‌التحصیلی و متناسب با آخرین مدرک تحصیلی‌شان محاسبه و در نظر گرفته می‌شود.
• شروع غیبت مشمولانی که خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و نتوانسته‌اند به دلایلی همچون انصراف، اخراج یا ترک تحصیل تحصیلات خود را به پایان برسانند، از تاریخ فارغ‌التحصیلی مقطع قبلی محاسبه می‌گردد.
• دانشجویانی که تاریخ انصراف و یا اخراج آن‌ها تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۷ بوده است، مدت غیبت آن‌ها از خدمت سربازی از تاریخ فراغت مقطع تحصیلی قبل محاسبه می‌گردد.
• دانشجویانی که تا پایان سال ۹۷، از زمان ترک تحصیل یا اخراج آن‌ها، بیش از ۸ سال گذشته باشد، غیبت آن‌ها از تاریخ اخراج و یا ترک تحصیل محاسبه می‌شود و می‌توانند اقدام به خرید سربازی کنند.
• مشمولانی که بدون دریافت معافیت موقت تحصیلی در خارج از کشور مشغول به تحصیل شده‌اند، شروع مدت زمان غیبت‌شان از تاریخ رسیدن به سن مشمولیت و مبلغ پرداخت جریمه برای خدمت سربازی مطابق با آخرین مدرک تحصیلی محاسبه می‌شود.

سربازان فراری:

• سربازان فراری که از تاریخ آخرین فرارشان بیش از ۸ سال گذشته باشد و برای اعزام مجدد نیز هیچ اقدامی نکرده‌ باشند، مشمول قانون خرید سربازی می‌شوند. مدت فرار این دسته از مشمولان تا پایان سال ۹۸ در نظر گرفته می‌شود.
• غیبت سربازان فراری که از زمان آخرین فرار آن‌ها، بیشتر از ۸ سال نگذشته باشد، در صورت گذراندن یا نگذراندن دوره سربازی، غیبت آن‌ها از زمان ورود به غیبت و تا پایان سال ۹۸ محاسبه می‌شود.


ما در این مقاله در تلاش بودیم تا جزئیات و شرایط خرید سربازی را که امکان آن تا سال ۹۷ فراهم بود، به‌طور مفصل برای متقاضیان خرید خدمت سربازی شرح بدهیم. با توجه به این‌که بعد از سال ۹۷ در لایحه بودجه کشور، قانونی برای خرید سربازی در نظر گرفته نشده است، در صورت تصویب مجدد این قانون، این مقاله به‌روزرسانی می‌شود تا اخبار دست‌اول و مطابق همان سال در دسترس مشمولان و افراد پیگیر خرید خدمت سربازی قرار بگیرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code