خودروی رانا از جمله محصولات فیس لند شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از خودروهای جایگزین پیکان رونمایی شد.

رانا قرار بود با قیمت تقریبی ۱۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود اما در سال ۱۳۹۱ همزمان با آغاز اولین پیش فروش با قیمت ۲۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار گرفت. رانا بر پایه خودرو ۲۰۶ صندوقدار طراحی و ساخته شده است. به جز تغییرات ایجاد شده در بدنه، در خصوص قطعات کاملا مشابه یکدیگر هستند. این خودرو در ۳ مدل رانا EL پایه، رانا LX فول و رانا پلاس وارد بازار شده است. در صورتی که قصد دارید این خودرو را در بازار آزاد و یا از طریق طرح‌های پیش فروش ایران خودرو خریداری کنید، این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری را تا پایان مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

مشخصات فنی خودرو رانا

موتور به کار گرفته شده در خودرو رانا از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه از نوع TU5 است که در خودروهای پژو ۲۰۶ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از موتورهای به کار گرفته شده در رانا نسبت به حجم خود بازدهی خوبی دارد و مصرف سوخت خودرو را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهد. همچنین به دلیل استهلاک کمتر نسبت به سایر موتورها، راننده صدای کمتری در هنگام رانندگی احساس می‌کند. رانا ۱۰۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند و از این بابت رقابت قابل قبولی با سایر خودروهای تولیدی داخل کشور دارد.

نیروی تولید شده توسط خودروی رانا به وسیله گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ‌های جلو منتفل می‌کند تا بتواند طی مدت ۱۲ ثانیه شتاب خودرو از صفر به ۱۰۰ برسد. این خودرو که وزنی معادل ۱۱۰۹ کیلومتر را در اختیار دارد با حداکثر ۱۸۹ کیلومتر در ساعت می‌تواند در جاده‌ها حرکت کند.

طبق مشخصات اعلام شده از سوی شرکت ایران خودرو، میزان مصرف سوخت ترکیبی رانا در صد کیلومتر، ۶.۶ لیتر است. در حالی که میزان سوخت برای پیشرانه در نظر گرفته شده یورو ۴ است. بنابراین میزان سوخت مصرفی بیشتر از موردی است که از سوی سازندگان این خودرو اعلام شده است. همانند دیگر خودورهای تولید شده توسط ایران خودرو، ظرفیت باک در نظر گرفته شده برای خودروی رانا ۵۰ لیتر می‌باشد.

امکانات و تجهیزات خودرو رانا

از نظر امکاناتی رانا EL به نسبت رانا EX در وضعیت مناسبی قرار ندارد از دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی، تنظیم برقی آینه‌‌های جانبی و یا شیشه‌‌های دستی برای قسمت عقب برخوردار است. در حالی که در تیپ EX شاهد امکانات بیشتری هستیم. بالابر برقی هر چهار شیشه با قطع کن اتوماتیک و قفل شیشه‌‌های عقب، سیستم عیب یابی (مالتی پلکس)، مه شکن جلو و عقب، تنظیم زاویه نور چراغ، تنظیم دستی صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و کمربندهای سه نقطه‌‌ای پیش کشنده از جمله امکاناتی است که به این خودروی سندان اضافه شده است.

مجموعه داشبورد (بهبود گرین)، مجموعه کنسول میانی بین دو صندلی و مجموعه کلیدهای شیشه بالابر درها و آینه برقی جدید، مجموعه رودری‌ها (طرح پارچه جدید)، چراغ‌های جلو و عقب جدید، جلو پنجره طرح جدید، مجموعه صندلی‌ها با روکش جدید (مشابه پژو ۲۰۷)، ایزوفیکس، دستگیره‌ها و زه‌های جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)، غربیلک فرمان با آرم کرومی به همراه کلیدهای کنترلی، آینه های جدید برقی راهنما دار و دسته راهنما و دسته برف پاک کن طرح ۲۰۶ از جمله امکانات رانا پلاس است.

مزایای خرید خودرو رانا

یکی از مزایای اصلی خودروی رانا می‌توان به ظاهر آن اشاره کرد. ظاهری بهینه سازی شده که نسبت به پژو ۲۰۶ SD زیباتر طراحی شده است. همچنین در این سدان تلاش شده است تا بدنه ای کاربردی تر در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. در صورتی که در تصادف‌های رانندگی برای بدنه رانا آسیبی وارد شود، تعمیر آن با دردسری کمتری نسبت به پژو ۲۰۶ SD انجام خواهد گرفت.

بهره مندی از موتور TU5 یکی دیگر از مزایای این خودرو محسوب می‌شود که تا حدودی مصرف سوخت را کاهش داده است. خودرو رانا جزو معدود خودرهای تولید داخل کشور است که با بهره‌مندی از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب چرخ‌ها توانسته جزو مزایا اصلی به شمار بیاید. این خودرو در بحث شتاب گیری کاملا یک سر و گردن بالاتر از محصولات خانواده پژوه ۲۰۶ است. همچنین سیستم تعلیق خودروی رانا نسبت به پژو ۲۰۶ هاچ بک نیز بهبود پیدا کرده است.

معایب خرید خودرو رانا

خودروی رانا از ابتدا به عنوان یک سدان شهری طراحی شده است؛ بنابراین نباید این انتظار را داشته باشید که از یک صندوق عقب بسیار جادار بهره‌مند شد. علیرغم اینکه طراحان خودرو تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا اعتدال را در تمامی قسمت‌های خودرو رعایت کنند اما در بخش صندوق عقب به هیچ عنوان موفق نبودند. فضای اندک در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب نیز یکی دیگر از معایب خودروی رانا است. بر اساس تجربیات بسیاری از صاحبان خودروی رانا، سرنشینان عقب در سفرهای طولانی حس راحتی را تجربه نکردند.

بهره مندی از کابینی خشک و کم کیفیت باعث شده تا پس از مدت کوتاهی صدای دلخراش خودرو به گوششان راننگان برسد. این امل می‌تواند برای همه سرنشینان خودرو آزار دهنده باشد. ایرادات فنی موجود در خودرو رانا از دیگر معایب خودرو رانا است. ضعف در مشکلات برقی متعدد، سیستم سنسور اکسیژن و عدم آب‌بندی چراغ‌های جلو از جمله ایرادات خودرو است که معمولا توسط خریداران این ایرادات برطرف می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code