بیمه اشخاص به منظور جبران خسارت‌های ناشی از کارافتادگی و هزینه‌های ناشی از درمان، به سراغ افراد می‌آید.

یکی از مهم‌ترین بیمه‌هایی که باید پیش از پیش از مورد توجه افراد جامعه قرار گیرد، بیمه اشخاص است. در صورتی که فرد تحت پوشش یکی از بیمه‌های اشخاص قرار گیرد، در زمان کارافتادگی و یا بازنشستگی نیز می‌توانند به عنوان یک پس انداز به آن نگاه کنند.

به دلیل عدم آشنایی کافی بسیاری از مردم نسبت به بیمه اشخاص، ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری، به طور کامل شما را با این بیمه و انواع آن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بیمه اشخاص چیست؟

بیمه اشخاص بیمه‌ای است که به سلامت و جان اشخاص ارتباط دارد. به طور کلی بیمه اشخاص عبارت از جبران توقف درآمد ناشی از حوادث منجر به کارافتادگی، نقص عضو و یا مرگ و همچنین پیشگیری از بیماری‌های مختلف و ادامه حیات است. این بیمه همچنین می‌تواند جنبه حمایتی داشته باشد و به عنوان یک پس انداز و یک منبع درآمد اضافه در زمان از کارافتادگی و پیری برای شخص به حساب آید.

انواع بیمه اشخاص

به طور کلی بیمه اشخاص با ۳ دسته بیمه عمر، بیمه درمان (بیمه تکمیلی) و بیمه حادثه تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

بیمه عمر

یکی از اصلی‌ترین بیمه‌های اشخاص که در کشور بهای کمتری برای آن پرداخت می‌شود و مردم شناخت کافی و دقیقی نسبت به مزایای آن ندارند، بیمه عمر است. تبلیغات نامناسب شرکت‌های بیمه‌ای شاید یکی از دلایل اصلی کم فروغ بودن این بیمه باشد. با این حال اگر بخواهیم یک تعریف دقیقی از بیمه عمر در اختیار شما بگذاریم، تامین مالی و پس انداز پس از بازنشستگی و در زمان از کارافتادگی است.

حتی در صورتی که فرد عمرش به این دنیا باقی نماند، پس از انداز ناشی از بیمه عمر بر اساس قرارداد، در اختیار تحت تکفل قرار می‌گیرد. بیمه عمر یک محصول مالی است که فرد در بخشی از عمر خود، به صورت ماهانه و سالانه آن را به صورت مرتب پرداخت کرده است. همچنین پس از مدت زمان تعریف شده می‌تواند برداشت کند و یا آن را به افراد تحت تکفل واگذار کند.

شاید این فکر به ذهن بسیاری از افراد خطور کند که مشکلات مالی فراوانی که این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، شرایط را برای پرداخت بیمه عمر محدود کرده است. بنابراین بدون اینکه به مزایای آن آشنایی داشته باشیم، مخالفت خود را نسبت به این بیمه اعلام می‌کنیم. در حالی که به این موضوع فکر نمی‌کنیم که با مرگ‌مان چه بر سر عزیزانمان خواهد آمد.

بعد از اینکه دست مان از این دنیا کوتاه شد، آیا خانواده ما می‌توانند امورات خود را سپری کنند؟ آیا می‌توانند از پس هزینه های سنگین زندگی برآیند؟ اگر برای این دو سال جوابی قانع کننده‌ای ندارید، نسبت به بهره‌مندی از بیمه عمر تمام جوانب را در نظر بگیرید و با دیدی وسیع‌تری دست به اقدام بزنید. لازمه هر اقدامی بهتر است تمامی اطلاعات لازم را در خصوص بیمه عمر شرکت‌های مختلف بیمه‌ای، بدست آورید و بهترین شرایطی را که صدمه به اوضاع اقتصادی‌تان وارد نمی کند، انتخاب کنید.

دسته بندی بیمه عمر

به طور کلی بیمه عمر به ۷ دسته بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، بیمه عمر زمانی، بیمه تمام عمر، مانده بدهکار انفرادی، آتیه فرزندان و خانواده، آتیه زنان خانه‌دار و بیمه عمر و پس‌انداز تقسیم بندی می‌شود. هر یک از این موارد گفته شده، از یکسری ویژگی‌هایی برخوردار است که فرد باید بر اساس شرایط خود، یکی از این هفته بیمه عمر را انتخاب کند.

شرکت‌های بیمه‌ای معمولا برای اینک حساب اشخاص خالی نشود، تمامی شرایط مالی را در پیش پای متقاضیان بیمه عمر قرار می‌دهند. اگر فرد توان پرداخت هزینه‌های بیمه عمر را به صورت ماهانه دارند، می‌تواند به صورت ماهانه مبلغ درخواست شده را پرداخت کند. در غیر این صورت به صورت ۳، ۶ و یا سالانه هم امکان پرداخت با مبلغ مورد نظر برای افرد میسر است.

بیمه درمان (بیمه تکمیلی)

یکی دیگر از بیمه های اشخاص، بیمه درمان و یا بیمه تکمیلی است که به منظور جبران هزینه های ناشی از درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بهره‌مندی از این بیمه می‌توان بخش زیادی از هزینه‌های ناشی از درمان بیماری را جبران کرد. افرادی که همواره به فکر سلامتی خود هستند، به این نوع از بیمه اشخاص توجه ویژه ای دارند، چرا که هیچکس از افراد از آینده خود خبر ندارند و نمی‌دانند چه اتقاقاتی رخ خواهد داد.

با توجه به افزایش هزینه‌های درمان در شرایطی که ممکن است اوضاع اقتصادی در شرایط خوبی قرار نگرفته باشد، این بیمه می‌تواند کمک حال این دسته از اشخاص باشد. معمولا تمامی شرکت‌های بیمه‌ای هزینه‌ها و پوشش‌های زیر را در اختیار افراد بیمه شده قرار می‌دهند.

۱- پرداخت خدمات آزمایشگاهی از جمله نوار قلب، رادیو گرافی

۲- پرداخت هزینه‌های سمعک و عینک

۳- پرداخت هزینه‌های پاراکلینیکی شامل اکوکاردیوگرافی، سونوگرافی و ام آر آی

۴- پرداخت هزینه‌های مربوط به عمل سرپایی مانند گچ گرفتن و ختنه کردن

۵- پرداخت هزینه‌های مربوط دندانپزشکی به جز دندان مصنوعی، ایمپلنت، جراحی لثه، ارتودنسی. (ممکن است برخی از شرکت‌های بیمه‌ای، این ۴ مورد را در لیست پرداخت هزینه‌ها قرار دهند.)

۶- پرداخت هزینه‌های دارو، ویزیت و خدمات اورژانسی

۷- پرداخت هزینه‌های مربوط به عمل‌های جراحی شامل مغز، کبد، اعصاب، سرطان و پیوند ریه

بیمه حادثه

بیمه حادثه به منظور تامین بخشی از هزینه‌های ناشی از حوادث و سانحه ناشی از کارافتادگی، صدمات بدنی، نقص عضو و یا فوت است. در صورتی که اشخاص از بیمه حادثه بهره مندی شوند، اگر در محل کار یا مسافرت با خطرات مختلفی روبه رو شوند، تحت پوشش بیمه‌ قرار خواهند گرفت.

بیمه حادثه و یا حوادث بر اساس گروه های زیر تقسیم می‌شود.

۱- بیمه حوادث انفرادی:

پوشش‌های بیمه حوادث فردی، به صورت ۲۴ ساعته و در کلیه نقاط جهان و بدون محدودیت زمان و مکانی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

۲- بیمه حوادث گروهی:

این نوع از بیمه‌ها برای کارکنان کارخانه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌های اداری و انواع مؤسسات و تجاری تهیه می‌شود.

۳- بیمه حوادث خانواده

بیمه حوادث خانواده از طرف سرپرستان خانواده برای اعضای خانواده تهیه می‌شود.

۴- بیمه حوادث ورزشی

این دسته از بیمه‌های حوادث برای اعضای تیم‌های ورزشی، باشگاه‌ها، استادیوم‌ها، تماشاگران سالن‌ها، و مسئولان شامل داوران، سرپرستان، متصدیان اماکن ورزشی تهیه می‌شود.

۵- بیمه حوادث سرنشین

بیمه حوادث سرنشین معمولا با بیمه اتومبیل و یا شخص ثالث عرضه می‌شود.

۶- بیمه حوادث تحصیلی

این دسته از بیمه‌های حوادث، برای دانش آموزان و دانشجویان ارائه می‌شود.

۷- بیمه حوادث ناشی از کار و حرفه

افراد ممکن است در طول فعالیت در محل کار با حوادث غیر قابل پیش بینی روبه رو شوند. بنابراین در صورتی که افراد تحت پوشش حادثه قرار گیرند، هزینه‎‌های ناشی از حوادث را دریافت خواهند کرد.

۸- بیمه حوادث ایام مأموریت

افرادی که در قالب ماموریت به شهرهای مختلف سفر می‌کنند، می‌توانند با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه حوادث تحت حمایت مالی قرار گیرند.

۹- بیمه حوادث مسافرتی و توریستی

بیمه حوادث مسافرتی و توریستی توسط شرکت‌های کمک رسان مختلف خارج از کشور ارائه می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code