بعضی اوقات به علت منفجر شدن باتری خودرو، شاهد حوادث ناگواری هستیم که خطرات جدی به همراه داشته است.

دلایل بسیاری کمی برای ترکیدن باتری خودرو وجود دارد، بنابراین می‌توان با انجام کارهای ضروری، نسبت به وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کرد. تعویض باتری فرسوده یکی از راهکارهای ساده است که علاوه بر ممانعت از ترکیدن باتری، باعث افزایش طول عمر خودرو و در نهایت دور نگه داشتن راننده و سرنشینان از خطرات احتمالی خواهد شد. توصیه می شود حتما نسبت به بررسی باتری خودرو طی مدت زمان مشخص توسط مکانیک متخصص اقدامات لازم را انجام دهید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از ترکیدن باتری

باتری، وظیفه برق رسانی به خودرو را برعهده دارد و خراب شدن آن منجر به اختلال در حرکت خودرو می شود و در بدترین حالت نیز ممکن است خودرو دیگر روشن نشود. سولفاته شدن سر باتری و سیستم شارژ باطری از جمله موارد مهم رسیدگی به باتری خودرو می باشد که در بازه زمانی مشخص باید مورد بررسی قرار گرفته و به طور کامل سرویس شود. رسیدگی به وضعیت باتری، ترکیدن آن را به حداقل می رساند.

دلایل اصلی ترکیدن باتری

تست باتری به صورت دستی

یکی از اشتباهات رایج بسیاری از تعمیرکاران موقع تست باتری خودرو این است که به صورت دستی این اتصال را برقرار می کنند. اشتباهی که سال هاست در بین تعمیرکاران رواج پیدا کرده است. چنین عملی می تواند منجر به ترکیدن باتری خودرو در حین حرکت شود و حوادث ناگواری به وجود آورد. کثیف بودن کلکتور سیم پیچ نیز می تواند موجب اتصال کوتاه شود که مکانیک باید آن را مورد بررسی قرار دهد تا از وقوع حوادث جلوگیری شود.

مسدود شدن دریچه های خروج گاز اسیدی

سیستم باتری های اسیدی به گونه ای طراحی شده است که برای خروج گاز و بخارات اسید، محلی در نظر گرفته شده است. چنانچه بخار اسیدی از باتری متساعد شود از طریق دریچه های مخصوص به بیرون هدایت می شود. روزنه های کوچکی برای خروج گاز تعبیه شده که از تجمع بخار و گاز اسیدی در داخل باتری جلوگیری می کند. گاهی این روزنه ها به دلیل کثیفی و یا وجود اشیاه خارجی ممکن است مسدود شود. در نهایت احتمال جمع شدن گاز در داخل باتری افزایش خواهد یافت. به این ترتیب هر بار که ماشین را روشن می کنید و با هر استارت، خطر ترکیدن باتری خودرو نیز وجود دارد. فراموش نکنید که سیستم استارت جرقه تولید می کند. در صورتی که روی باطری توسط بست محکم شود امکان مسدود شدن روزنه ها به حداقل می رسد.

شارژ بیش از حد باتری

یکی از موارد بسیار مهم در ترکیدن باتری خودرو، عدم توجه به سطح ولتاژ هنگام شارژ باتری است. در صورتی که باتری مورد نظر بیش از از حد شارژ شود خطر تساعد بخار اسید و انفجار باتری را افزایش می دهد. بنابراین توصیه می شود حتما از مکانیک بخواهید که حتما تنظیمات محدود کردن جریان شارژ باتری را طبق مشخصات باتری انجام دهد.

استفاده از باتری فیک

موقع تعویض باتری حتما از باتری اورجینال ماشین استفاده کنید. در بسیاری از موارد تنها به دلیل خرید باتری نامرغوب، مشکل ترکیدن اتفاق افتاده است. توصیه می شود از یک باتری اورجینال هنگام تعویض استفاده کنید و هرگز به سراغ باتری های فیک و ارزان قیمت نروید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code