رانندگان از طریق دو روش اینترنتی و پیامکی می‌توانند نسبت به استعلام نمره منفی گواهینامه خود اقدام کنند و نسبت به تخلفات صورت گرفته اطلاعات لازم را بدست آورند.

بر اساس قانون نیروی انتظامی در صورتی که رانندگان دچار تخلف شوند از سوی ماموران با جریمه نقدی روبه رو می‌شوند. در شرایطی که میزان تخلف صورت گرفته از سوی رانندگان بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با شدت زیادتری همراه باشد، این دسته از رانندگان علاوه بر جریمه نقدی، با جریمه نمره منفی نیز توبیخ می‌شوند. بنابراین لازم است رانندگان وسایل نقلیه مختلف بصورت مرتب نسبت به دریافت نمره منفی خود استعلامات لازم را انجام دهند تا در آینده مشکلی برای گواهینامه این دسته از افراد به وجود نیاید.

راهنمای و رانندگی نیروی انتظامی شرایط را برای استعلام نمره منفی برای رانندگان فراهم کرده است. بدین منظور رانندگان برای استعلام میزان نمره منفی گواهینامه خود می‌توانند یکی از دو شیوه استعلام اینترنتی و استعلام پیامکی را انتخاب کنند. در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری شما با این دو روش آشنا خواهید شد.

استعلام اینترنتی نمره منفی گواهینامه

  1. ابتدا وارد سایت پلیس راهور rahvar120.ir شوید.
  2. در قسمت دوم، گزینه استعلام نمره منفی را کلیک کنید.
  3. شماره گواهینامه خود را در کادر مورد نظر وارد کرده و پس از وارد کردن واژه امینتی، جستجو را کلیک کنید.
  4. در صفحه بعد در صورت دریافت نمره منفی، امکان مشاهده تعداد تخلف مرتکب شده امکان پذیر است.
  5. در صورتی که قصد دارید نمره منفی شخص دیگری را مورد بررسی قرار دهید، با کلیک بر روی گزینه بازگشت و وارد کردن شماره گواهینامه مورد نظر، استعلام بگیرید.

با توجه به اینکه سایت راهور به صورت آفلاین اطلاعات را در اختیار کاربران می‌گذارد، معمولا اطلاعات در اختیار مخاطبان با تاخیر چند روزه قابل استناد است.

 

استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق پیامک

در صورتی عدم برخورداری از اینترنت با ارسال شماره ۱۰ رقمی گواهینامه به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰، می‌توانید نمرات منفی گواهینامه رانندگی خود را استعلام نمایند. در روش پیامکی همانند روش آنلاین اطلاعات مورد نیاز رانندگان با تاخیر ۳ روزه در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

شرایط دریافت نمره منفی گواهینامه

بر اساس قانون پلیس راهنمای و رانندگی نیروی انتظامی ۱۷۱ تخلف رانندگی در جدول جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۰ تعیین شده است. از بین تعداد تخلف کلی اعلام شده، ۲۰ مورد در لیست تخلفات حادثه ساز در نظر گرفته شده است. اگر راننده‌ای به یکی از تخلفات مرتکب شود، نمره منفی دریافت خواهد کرد.

میزان جریمه نمره منفی گواهینامه

در صورتی که راننده متخلف ۳۰ نمره منفی دریافت کند، به مدت ۳ ماه گواهینامه وی ضبط شده و حق رانندگی را نخواهد داشت. همچنین فرد متخلف به نفع خزانه عمومی، ۴۰ هزار تومان جریمه نقدی خواهد شد. اما چنانچه راننده مورد نظر پس از ۳ ماه مرتکب تخلف حادثه ساز شود، بر اساس مقررات ۲۵ نمره منفی دریافت خواهد کرد و گواهینامه متخلف ۶ مدت ضبط خواهد شد و از سوی مقامات راهنمای و رانندگی نیروی انتظامی ۶۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

چنانچه متخلف پس از ۶ ماه تخلفات جدیدی مرتکب شود، با دریافت ۲۰ نمره منفی، گواهینامه‌اش باطل خواهد شد و پس از یکسال می‌تواند با حضور در آموزشگاه‌های رانندگی و پس از طی دوره قانونی، مجددا درخواست گواهینامه دهد. گفتنی است فرد مذکور همچنین پس از دریافت نمره منفی باید یک میلیون ریال به نفع خزانه عمومی پرداخت کند.

پاک شدن نمره منفی گواهینامه

در صورتی که راننده‌ها در سوابق گواهینامه خود به دلیل ارتکاب تخلف‌های حادثه ساز نمره منفی داشته باشد، براساس قانون امکان پاک شدن نمره منفی این شخص وجود خواهد داشت. در صورتی که راننده‌ای به مدت ۶ ماه مرتکب هیچ تخلف حادثه سازی نشود و نمره منفی دریافت نکند، تمامی نمرات منفی او پاک خواهد شد.

اگر گواهینامه شخصی به دلیل دریافت نمره منفی توقیف شده باشد و فرد مذکور به مدت یک سال هیچ تخلف حادثه سازی مرتکب نشده باشد، نمره منفی گواهینامه‌اش پاک خواهد شد. گفتنی است روال پاک شدن نمره منفی گواهینامه کاملا به صورت اتوماتیک انجام خواهد گرفت.

تخلفات منجر به دریافت نمره منفی گواهینامه

همان طور که در بالا گفته شد از بین ۱۷۱ تخلف رانندگی، فقط ۲۰ مورد تخلف عنوان شده است که فرد مرتکب مشمول دریافت نمره منفی گواهینامه خواهد شد. لیستی از نمرات منفی وسایل نقلیه شخصی و وسایل نقلیه عمومی سنگین بر اساس تخلف صورت گرفته که شامل موارد زیر است:

ردیف

نوع تخلف

نمره منفی وسایل نقلیه عمومی

نمره منفی وسایل نقلیه شخصی

۱

هرگونه حرکات نمایشی

۱۰

۸

۲

تجاوز از سرعت مجاز

۱۵

۱۰

۳

سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه

۱۰

۵

۴

عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی

۱۰

۵

۵

حرکت به طور مارپیچ

۵

۳

۶

حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها

۷

۵

۷

رانندگی در حالت مستی

۲۰

۱۰

۸

عبور از محل ممنوع

۶

۴

۹

تجاوز به چپ از محور راه

۹

۵

۱۰

عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو

۷

۵

۱۱

عدم رعایت حق تقدم عبور

۶

۴

۱۲

دور زدن در محل ممنوع

۵

۳

۱۳

استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی

۵

۳

۱۴

قص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی

۶

۳

۱۵

عدم رعایت مقررات ایمنی

۸

۸

۱۶

عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه

۷

۰

۱۷

عدم توجه به فرمان ایست

۵

۳

۱۸

عدم رعایت مقررات حمل بار

۸

۵


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code