رایج ترین و مرسوم‌ترین شیوه برای جلوگیری از سرقت خودرو در حال حاضر استفاده از سیستم ضد سرقت یا دزدگیر خودرو است.

علیرغم اینکه دزدگیر خودرو عمری نزدیک به یک قرن دارد و در طول زمان با تغییرات بسیار زیادی همراه بوده است اما به اندازه پیشرفت سیستم‌های امنیتی، روش‌های جدیدی برای سرقت خودروها به وجود آمده است. بنابراین توصیه می‌شود حتما در خرید و نصب دزدگیر دقت لازم را داشته باشید و سراغ سیستمی بروید که بتواند کارایی لازم را برای شما داشته باشد. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری با راهنمای خرید دزدگیر خودرو آشنا می شوید.

انواع دزدگیر خودرو

در حال حاضر در کشور ۳ نوع دزدگیر خودرو در بازار به فروش می رسد. دزدگیرهای ساده، سیم کارت خور و تصویری از جمله رایج‌ترین دزدگیرهای موجود در بازار است که در ادامه هر یک از آنها مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دزدگیرهای ساده

این دسته از دزدگیرها از جمله رایج‌ترین و ارزان‌ترین دزدگیرهای موجود در بازار می‌باشند. بر خلاف سایر دزدگیرهای ساخته شده، فقط در صورت ضربه زدن به خودرو و یا تکیه دادن به بدنه آن، صدای آژیر آن به صدا در می‌آید و صاحب خودرو هوشیار و مطلع می‌شود. در این دسته از دزدگیرها بر خلاف دزدگیرهایی از جمله دزدگیر سیم کارت خودرو و یا تصویری، شاهد قابلیت‌های ویژه‌ای نیستیم.

مزایای دزدگیر ساده

  • نسبت به دزدگیرهای دیگر ارزان تر است.

دزدگیرهای ساده را می‌توان با قیمت مناسبت نسبت به سایر دزدگیرها خریداری کرد. البته قیمت دزدگیر ساده همانند دیگر اقلام مصرفی خودرو، طی چند سال اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و نمی توان آن را ارزان خطاب کرد.

معایب دزدگیر ساده

  • صدای آژیر خودرو، مانع از سرقت نمی شود

علیرغم اینکه در دزدگیرهای ساده در صورت باز شدن در خودرو از طرف سارق، صدای آژیر خودرو به صدا در بیاید اما ممکن است سارق در کوتاه ترین زمان ممکن خودرو را سرقت کرده و صاحب خودرو به دلیل دوری از مسافت خودرو، متوجه صدای آژیر نشود.

قیمت دزدگیر ساده

همان طور که اشاره شد ارزان‌ترین دزدگیرهای رایج در بازار ایران، دزدگیرهای ساده می باشند که به طور میانگین با قیمت یک الی ۲ میلیون تومان به فروش می‌رسند. لازم به ذکر بر اساس شرکت سازنده دزدگیر ممکن است قیمت‌های این دسته از دزدگیرها، متغیر باشد.

دزدگیرهای سیمکارت خور

یکی از پیشرفته‌ترین دزدگیرهای ساخته شده، دزدگیرهای سیمکارت خور هستند که امکان اتصال به شبکه موبایل و ارتباط آنلاین را برقرار می‌کند. این دزدگیرها با استفاده از سیم کارت دیتا، امکان ارسال اطلاعات وضعیت و موقعیت مکانی خودرو روی نقشه از طریق اینترنت به صاحبان خودرو به وسیله نرم افزارهای طراحی شده فراهم می‌کند. همچنین صاحبان اتومبیل از طریق این دزدگیر می‌توانند قسمت‌های مختلف خودروی خود از جمله موتور تا قفل درها را روی تلفن همراه خود کنترل کنید. از ویژگی‌های دزدگیرهای سیمکارت نیز می‌توان به ردیابی پیشرفته همسر برای پیدا کردن محل خودرو دقیق همسر نیز اشاره کرد.

مزایای دزدگیر سیمکارت خور

  • از وضعیت خودرو از طریق نرم‌ افزار یا SMS، مطلع شوید

شما با استفاده از دزدگیرهای سیم کارت خور در هر لحظه می توانید نسبت به باز و یا بسته بودن قفل‌ها، درها، پنجره‌ها و همچنین روشن و یا خاموش بودن اتومبیل از طریق نرم افزار و یا SMS مطلع شوید. در صورتی که یکی از موارد گفته شده رخ دهد و بدون اجازه شما خودرو به حرکت دربیاید از طریق پیامک یا نرم افزار مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد و شما بلافاصله در جریان قرار خواهید گرفت.

  • خودرو خود را از راه دور کنترل کنید

یکی از قابلیت‌های ویژه این دسته از دزدگیرها، کنترل از راه دور خودرو است. شما با استفاده از این دزدگیرهای هوشمند می توانید از طریق نرم افزار یا ارسال کد اختصاصی به شماره پیامک مربوطه، درب خودرو خود را باز و یا بسته کنید و یا موتور اتومبیل را خاموش کنید.

  • از محل دقیق خودرو مطلع شوید

دزدگیرهای سیم کارت خور همانند یک گنج یاب عمل می‌کنند و شما با استفاده از این دزدگیرها می‌توانید از محل دقیق خودرو از طریق نرم افزار مطلع شوید. حتی در صورتی که خودرو شما به سرقت رفته باشد شما با استفاده از این دزدگیر به راحتی می‌توانید محل سرقت را در نقشه شناسایی کنید.

معایب دزدگیر سیمکارت خور

  • به آنتن وابستگی دارد

یکی از ضعف‌های اصلی دزدگیرهای سیم کارت خور وابستگی به آنتن است و باید به شبکه دسترسی داشته باشید. در صورتی که خارج از محدوده آنتن دهی باشید، دسترسی به قابلیت‌های این دزدگیر برای شما امکان پذیر نیست.

  • برای شارژ سیم کارت باید هزینه صرف شود

از دیگر معایب این نوع از دزدگیرها صرف هزینه شارژ سیم کارت است. سیم کارت‌های مورد استفاده در این نوع دزدگیرها همانند گوشی‌های تلفن همراه باید دائما شارژ داشته باشند که بتوان از قابلیت‌های آن استفاده کرد.

  • سارقین حرفه‌ای، سیستم ضدسرقت را قطع می کنند

علیرغم اینکه این نوع از دزدگیرها از یک سیستم هوشمند بهره می برد، اما دزدهای حرفه‌ای این امکان را دارند که بتوانند سیستم ضد سرقت این دزدگیرها را قطع کنند. در صورت قطع شدن این سیستم، شما به هیچ عنوان دیگر امکان بهره مندی از امکانات این دزدگیر را نخواهید داشت.

قیمت دزدگیر سیم کارت خور

دزدگیرهای سیم کارت خور بر اساس قابلیت‌ها در انواع مختلفی طراحی و ساخته شده است. دزدگیرهای سیم کارت خور ارزان تنها دارای امکانات پایه‌ای مثل اطلاع از وضعیت خودرو و باز و بسته کردن درها را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر قصد دارید دزدگیری با کیفیت با ارائه خدمات مناسب در خودروی خود نصب کنید، باید مبلغی بین ۴ تا ۵ میلیون تومان برای خرید دزدگیر سیم کارت خور در نظر بگیرید.

دزدگیر تصویری

بهترین دزدگیر موجود در بازار، دزدگیر تصویری است که با قابلیت‌های مناسب‌تر نسبت به سایر دزدگیرها در حال حاضر بیشتر مورد استقبال قرار دارد. دزدگیرهای تصویری از یک نمایشگر کوچک برخوردار هستند که در صورت باز شدن در کاپوت و یا درب خودرو و یا وارد شدن ضربه‌ به بدنه اتومبیل، شما را مطلع می‌سازند. این دزدگیر همچنین کنترل خودرو از فواصل چند کیلومتری نسبت به محل پارک خودرو را برایتان مهیا می‌کند.

مزایای دزدگیر تصویری

  • ایمنی کودکان و سرنشینان را فراهم می کند

یکی از مزایای مهم دزدگیرهای تصویری می‌توان به قفل کودک اشاره کرد. زمانی که سرعت خودرو فراتر رود تمامی در‌های خودرو به‌صورت اتوماتیک قفل می‌شوند. همچنین این دزدگیر همانند دزدگیرهای ساده این قابلیت را دارند که پس از طی شدن مسافت تعیین‌شده، باعث قفل شدن تمام درهای خودرو شوند.

  • از راه دور خودرو را روشن و یا خاموش کنید

از جمله قابلیت‌های مهم دزدگیرهای تصویری می‌توان به روشن یا خاموش کردن خودرو از راه دور اشاره کرد. شما حتی از طریق این دزدگیرها می‌توانید بخاری‌ها را یک ربع قبل از سوار شدن به خودرو روشن کنید.

معایب دزدگیر تصویری

  • برد کوتاهی دارد

یکی از ایرادات اصلی دزدگیر تصویری برد کوتاه آن است و فقط در محدوده خاصی می‌توان کنترل خودرو را در دست گرفت. هر چه فاصله ریموت دزدگیر با خودرو فاصله داشته باشد؛ دیگر نمی‌توان از قابلیت‌ها آن بهره‌مند شد.

  • قیمت دزدگیر تصویری

با توجه به اینکه در اکثر دزدگیرهای تصویری ویژگی‌ها و قابلیت‌ها مشابه هم عمل می‌شود، معمولا بر اساس کیفیت ساخت قیمت گذاری می‌شوند. به طور معمول میانگین قیمت دزدگیرهای تصویری حدود ۴ الی ۵ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code