راهنمای خرید تردمیل

۳ اسفند ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۶ دقیقه

برای خرید تردمیل باید به بررسی همه جوانب پرداخت تا بر اساس انتظاری که از این دستگاه می‌رود، بتوان به تناسب اندام رسید.

یکی از دغدغه‌هایی که با توجه به انواع مدل ها و رنگ و طرح های مختلف تردمیل، در ذهن هر خریداری بوجود می آید این است که از برای خرید تردمیل به چه موارد و نکاتی باید توجه کرد؟ چه مواردی مهم تر از مدل طرح بندی کلی یا وزن اصلی دستگاه وجود دارد که باید با چشم باز تر و با نگاه دقیق تری نسبت به خرید آن اقدام کرد؟ آیا وزن افرادی که می خواهند در آینده از آن استفاده کنند در خرید و انتخاب تردمیل مهم است؟ یا محل استفاده تردمیل فرقی دارد که در باشگاه ورزشی باشد یا در منزل مسکونی؟ در ادامه به بررسی کلی جهت انتخاب و خرید تردمیل می پردازیم.

بدنه تردمیل

از فولاد مخصوص با مقاومت بالا ساخته می شود و در بعضی مدل ها از آلمینیوم مقاوم نیز استفاده می گردد. جنس فلز استفاده شده ارتباط مستقیمی با قدرت موتور و میزان تحمل وزن آن ها دارد. به طور مثل تردمیلی که برای کاربر بالای ۱۵۰ کیلوگرمی ساخته می شود مقاومت بیشتری نسبت به تردمیلی که بالاترین وزن تحمل آن کاربر ۹۰ کیلوگرمی است دارد.

موتور تردمیل

یکی از مواردی که منجر به اختلاف قیمت در تردمیل ها می گردد، موتور تردمیل است. که از یک تا ۷ اسب بخار را شامل می شود. موتور تردمیل عامل حرکت تسمه ی چرخشی مخصوص پیاده روی است. هرچه قدرت موتور بالاتر باشد قیمت آن نیز گران تر خواهد بود. محاسبه واحد اسب بخار که با علامت اختصاری (HP) نشان داده می شود به دو روش میان گر و پیک انجام می پذیرد و به این معناست که در روش میانگین محاسبه قدرت موتور در حالت میان بار می باشد و قدرت خروجی محاسبه می شود ولی در حالت پیک، بالاترین قدرت خروجی موتور مورد محاسبه قرار می گیرد.

در تردمیل های خانگی اکثرا از موتور های (DC) استفاده می شود که این موتور ها از جریان مستقیم برق استفاده می کنند و جریان مستقیم همان مثبت و منفی است، مثل برق و باطری. نوع دیگر از موتور که بیشتر تردمیل های باشگاهی استفاده می شود (AC)است که از جریان متناوب برق استفاده می کند. مثل برق شهری یا همان فاز و نول. البته این موتور ها نوع بهتری هم دارد که به صورت ۳ فاز است.

ویژگی های موتور های (DC)

مزایا

قیمت مناسب تر نسبت به (AC)
سیستم کنترل الکترونیکی ارزان تر و ساده تر نسبت به (AC)
کم صدا بودن

معایب

بازدهی کم نسبت به جریان ورودی
گرم شدن موتور برای طول عمر بهتر باید بعد از یک ساعت استفاده نیم ساعت حداقل خاموش باشد.

ویژگی های موتور (AC)

مزایا

  • بازدهی بالا نسبت به جریان ورودی
  • امکان استفاده مداوم و بدون توقف (مناسب برای باشگاه)

معایب

  • گران قیمت بودن
  • سیستم کنترل پیچیده و گران تر نسبت به موتور های (DC)
  • پر سر و صدا بودن

سرعت تردمیل

حداکثر سرعتی که از تردمیل استفاده می کنید چقدر است؟ می خواهید بر روی تردمیل راه بروید یا بدوید؟ یا هر دو؟ این ها پارامتر هایی هستند که باید قبل از خریدن تردمیل از خود بپرسید. در اغلب موارد سرعت مورد استفاده بین ۳ تا ۷ کیلومتر در ساعت است و برای دویدن بین ۶ تا ۱۰ کیلومتر بر ساعت می باشد و بیشتر از این سرعت  برای دونده های حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین اکثر تردمیل ها دارای سرعت حداکثر ۱۰ کیلومتر بر ساعت است که برای مصارف عمومی مناسب است و نیازی به حساسیت بالا نیست.

تحمل وزن تردمیل

تحمل وزن تردمیل یعنی بالاترین وزن کاربر که به صورت استاندارد توسط تردمیل تحمل می شود و تمامی فرایند اصلی تردمیل مثل حرکت موتور یا اعمال شیب بدون ایراد انجام می شود. این عامل ارتباط مستقیم با قدرت موتور، ابعاد دستگاه، ابعاد تسمه، ابعاد غلطک، جنس و ضخامت تخته، جنس و ضخامت تسمه و بدنه تردمیل دارد. مشخص است هر چقدر تحمل وزن دستگاه بالاتر باشد باید موتور قوی تر، سایز دستگاه بزرگتر و بدنه محکم تر باشد.

ایمنی در حرکت

بعضی از تردمیل‌ها دارای گیره‌ای هستند که با اتصال به لباس ایمنی شما را در حین حرکت تضمین می‌کنند، به ‌طوری که اگر در هنگام راه‌ رفتن یا دویدن تعادل خود را از‌دست بدهید با تکان ناگهانی شما گیره از لباس کنده شده و دستگاه به‌ طور اتوماتیک خاموش می‌شود. به صورت استاندارد تمامی تردمیل ها باید این وسیله را داشته باشند. علاوه بر این، این قطعه به عنوان قفل کودک هم مورد استفاده قرار می گیرد و اگر بر روی دستگاه نباشد، موتور تردمیل حرکت نمی کند.

تردمیل ها دارای دو نوع صفحه نمایشگر LCD و یا LED می باشند:

  1. نمایشگر LCD همان صفحه طوسی یا مشکی رنگ است که مانند صفحه نمایش ماشین حساب، اعداد به رنگ مشکی روی آن نمایش داده می شود که در بعضی از انواع تردمیل ها با نور رنگی هم این صفحه روشن می شود که در اغلب موارد آبی رنگ است و به صورت تک پنجره یا چند پنجره می باشد که نمایشگر سرعت، مسافت ،کالری ،ضربان قلب و برنامه در حال اجرا است.
  2. نمایشگر LED این صفحه نمایش با استفاده از چراغ های کوچک که عموما  به رنگ قرمز است اعداد مختلف را نشان می دهد. و بیشتر در مدل های قدیمی یا ارزان قیمت استفاده می شود ولی در بعضی از مدل های جدید گران قیمت هم به خاطر خرابی کمی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

کلید ایمنی

تمامی تردمیل ها در حالت استاندارد باید دارای کلید ایمنی باشند که بدون این وسیله روشن نشوند و در هنگام استفاده اگر از روی مانیتور برداشته شود بلافاصله موتور تردمیل از حرکت بایستد. این کلید به صورت کشویی، آهنربایی و شاخکی بر روی مانیتور ها دیده می شود.

دکمه های مانیتور

به حالت لمسی، میکروسوئیچ و فشار بر روی مانیتور تردمیل استفاده می شود که هر کدام مزایایی دارد ولی نمی توان دقیق گفت کدام بهتراست.

برنامه های از پیش تعیین شده

بر روی مانیتور برنامه هایی به صورت استاندارد تعبیه شده که در مدت زمان های مختلف با استفاده از کم و زیاد کردن سرعت و شیب برنامه مناسب برای اهداف گوناگون را پیگیری می کند که به مراتب اگر تعداد برنامه ها بیشتر باشد، بهتر است و تقریبا از ۴ تا ۱۲ برنامه یا بیشتر می باشد.

سنسور ضربان قلب

بر روی دستگیره های تردمیل سنسور هایی وجود دارد که از اتصال هر دو دست و سپری شدن چند ثانیه، ضربان قلب ورزشکار را نشان می دهد و این امکان برای استفاده جهت ورزش های هوازی و چربی سوزی مورد استفاده قرار می گیرد و میتوان از این امکان برای قرار دادن ضربان قلب در ۷۰ تا ۸۰ درصد استفاده کرد و بهترین بهره برای چربی سوزی را برد.(این امکان به صورت استاندارد بر روی همه تردمیل ها موجود می باشد.)

کلید های روی دسته

برخی از تردمیل ها بر روی دسته، کلید سرعت  دارند که برای کند یا تند شدن سرعت مورد استفاده قرار میگیرد همچنین در تردمیل هایی که شیب برقی دارند بر روی دسته هم این امکان وجود دارد که شیب را کم یا زیاد کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code