جابه‌جایی وسایل خانه و چیدمان درست آنها به منظور زیباسازی دکوراسیون، امری است ضروری اما در این بین استفاده از پارکت مناسب، دکوراسیون را کاملا متحول می‌سازد.

یک کف پوش مناسب و هماهنگ با مبلمان و نورپردازی، محیط بسیار گرم و دوست داشتنی را در منزل و یا محل کار ایجاد می‌کند. یکی از کفپوش‌هایی که شرایط را برای داشتن یک دکوراسیون بسیار فوق العاده فراهم می‌کند، پارکت است. به منظور آشنایی با این پارکت، انواع و مزایای آنها، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری را تا پایان مطالعه کنید.

پارکت چیست؟

پارکت نوعی از کفپوش با جنس چوب است که به منظور کاور کردن سطح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از کفپوش‌ها، به دلیل برخورداری از ظاهری چشم نواز و رنگ‌های متنوع طبیعی، کمک زیادی به زیبایی دکوراسیون داخلی منزل، محل کار، مکان های تجاری و فروشگاه کار می‌کند. با توجه به قیمت بالای چوب، امروزه برای ساخت پارکت و تنوع محصولات، از انواع متریال‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود. اما به طور کلی برای ساخت پارکت از چوب درختان متفاوتی از جمله کاج، بلوط، بامبو، افرا و زبان گنجشک استفاده می‌شود.

بر خلاف تصور که پارکت طی چند سال اخیر وارد بازار دکوراسیون داخلی شده است، اما قدمت این دسته از کفپوش‌‎ها به اواخر سده ۱۶۰۰ بر می‌گردد. کشور فرانسه به عنوان اولین کشور در ساخت و استفاده از کفپوش پارکت شناخته می‌شود که پس از مدت کوتاهی در تمامی کشورهای اروپایی و سپس سایر کشورهای جهان استفاده از چنین پارکت‌هایی رواج پیدا کرد.

انواع پارکت

در حال حاضر علاقمندان به استفاده از کفپوش پارکت به منظور زیبایی دکوراسیون منزل یا محل کار، باید یکی از ۴ نوع پارکت، پارکت چوب یک‌تکه، پارکت مهندسی‌شده، پارکت لمینت و پارکت‌های وینیلی را به شرکت‌های تولید کننده درخواست دهند. جهت آشنایی با هر یک از پارکت‌های نام برده، به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

پارکت لمینت (Laminate)

به عنوان یکی از پرطرفداران پارکت‌های مورد استفاده، پارکت لمینت است که به عنوان یک لمینت پوشش چند لایه با فرایند لمینت ترکیب شده است. برای ساخت این نوع از پارکت‌ها، از مواد اچ دی اف یا HDF مورد استفاده قرار گرفته است. HDF به معنای تخته‌ فیبر متراکم یا تخته فیبر با چگالی بالاست و در ساخت آن بر خلاف MDF، از میزان فیبر و چسب بیشتری استفاده شده است.

همچنین این دسته از تخته‌ها به دلیل حجم الیاف بیشتر، مقاومت بهتری نسبت به MDF در برابر رطوبت دارد. پارکت لمینت به طور کلی از ۴ بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول مربوط به لایه رویی است که یک لایه ضدخش است و مقاومت آن با درجه مقاومت سایشی و یا AC سنجیده می شود. دومین بخش پارکت لمنیت، لایه طرح است که شامل یک عکس از چوب یا سنگ است. مغزی لمینت سومین بخش اصلی این پارکت به شمار می‌آید.

در این بخش، لایه مربوطه از HDF و یا اچ دی اف ساخته شده است که با چگالی‌های مختلفی تولید شده و با درجه AC رابطه مستقیم دارد. و چهارمین بخش پارکت لمینت لایه زیرین است که به منظور ایجاد توازن و عدم قوس پذیری تخته مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت عدم استفاده از چنین بخشی ممکن است به دلیل استفاده از لایه ضد خش و کاغذ طرح، موجب شکستگی پارکت شود.

مزایای استفاده از پارکت لمینت

  • این دسته از پارکت‌ها در برابر ضربه و خراش مقام بوده و کاملا ضد لک نیز می‌باشند. چنین قابلیتی باعث خواهد شد تا برای محیط‌های پر رفت و آمد مانند راهروها و اتاق های نشیمن، بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
  • پارکت لیمنت به دلیل برخورداری از طرح‌های زیبا و رنگ‌های متنوع بیشتر از سایر پارکت‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی سازندگان این نوع از پارکت‌ها، بر اساس سلایق مشتریان، طرح‌های مختلفی روی پارکت ایجاد کرده و در اختیار آنها بگذارند.
  • پارکت لمینت به نسبت سایر پارکت‌ها، راحت‌تر نصب شده و نیازی به چسب ندارد.
  • یکی از مزایای اصلی استفاده از پارکت لمینت، سازگاری آن با محیط زیست است. چرا که به دلیل استفاده از لایه‌های چوب کمتر، جایگزین بسیار مناسبی برای چوب های جنگلی به شمار می‌آید.

معایب استفاده از پارکت لمینت

  • یکی از معایب اصلی پارکت لمینتی، عدم تعمیر آن است. در صورتی که هنگام نصب، قطعاتی از آن آسیب دیده باشد، امکان تعویض آنها فراهم است اما پس از نصب، به دلیل تابش نور خورشید، نمی‌توان تکه‌ای مشابه با پارکت آسیب دیده پیدا کنید.
  • در صورتی که مایع‌ای بر روی پارکت لمینت ریخته شود و به موقع خشک نشود، باعث ورم کردن محدوه‌ای از پارکت می‌شود. با وجود آنکه از سوی بسیاری از شرکت‌ها در خصوص ضد آب بودن این نوع از لمینت‌ها تبلیغات می‌شود، اما توصیه می‌شود، در مدت زمان کوتاهی محیط مورد نظر را خشک کنید.
  • پارکت لمینت‌ بی‌کیفیت باعث خورده شدن توسط موریانه می‌شود.

پارکت چوب یک‌ تکه (Solid)

این پارکت از ۱۰۰ درصد چوب یک تکه ساخته شده است و اتصال آنها با استفاده از شیارها و زبانه‌ها امکان پذیر است. نصب این نوع از پارکت‌ها، معمولا با استفاده از چسب و میخ روی کف سطح مورد نظر امکان پذیر است. در پارکت‌های چوبی، از مرغوب‌ترین و گران‌ترین چوب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوام این نوع از پارکت‌ها به گونه‌ای است که پس از مدت‌ها استفاده و رفت و آمد، تغییری در فرو رفتگی آنها ایجاد نمی‌شود و فقط ممکن است ظاهرشان کمی رنگ‌تر شود. گفتنی است ضخامت چوب پارکت‌های یک‌تکه معمولا بین ۱۲ و ۲۳ میلی‌متر است.

مزایای استفاده از پارکت چوب یک‌ تکه

  • یکی از مزایای اصلی پارکت چوب یک تکه، مقاومت و استحکام بالا آن به نسبت سایر پارکت‌ها است. در صورتی که در بخشی از پارکت‌ها خراشی مشاهده شد، می‌توان آن را سمباده کشید و بارها مورد استفاده قرار داد.
  • نصب این نوع از پارکت‌ها بسیار آسان است و معمولا در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.
  • هماهنگی پارکت چوب یک‌تکه با سایر پارکت‌های نصب شده در مکان‌های مختلف خانه بسیار آسان است.
  • در صورتی که قصد تعویض پارکت منزل و محل کار خود را داشته باشید، پارکت چوب یک‌ تکه به عنوان کالای دست دوم قابل فروش است.

معایب استفاده از پارکت چوب یک‌تکه

  • از معایب مهم استفاده از پارکت چوب یک تکه، می‌توان به مقاوم نبودن آن در برابر رطوبت اشاره کرد. در صورت ریخته شدن مایع‌ای بر روی این نوع پارکت‌ها، در مدت زمان کوتاهی قسمت مربوطه باد می‌کند.
  • امکان نصب این نوع از کفپوش‌ها روی سطح مجهز به سیستم گرمایشی امکان پذیر است و باید پیش از هر گونه اقدامی، زیر ساخت‌های لازم فراهم شود.

پارکت مهندسی‌ شده (Engineered)

این نوع از پارکت‌ها، از سه لایه با ضخامت‌های ۱۰ الی ۱۵ میلی متر ساخته شده است که به صورت پرس شده به صورت تک لایه فشرده بر روی اتاق و یا محل کار کف نصب می‌شود. لایه اصلی پارکت مهندسی شده از چوبی با فیبر با تراکم بالا ساخته می‌شود. همچنین لایه وسطی نیز از فیبر چوب معمولی تولید شده که منجر به ثبات و افزایش استحکام پارکت می‌شود. سومین لایه این نوع از پارکت‌ها محسوب می‌شود که به لایه روکش معروف است. چوب در نظر گرفته شده برای این لایه، باید چوب بلوط و یا چوب تمام تکه باشد.

مزایای استفاده از پارکت مهندسی‌شده

  • برای نصب این پارکت نیازی به زیر ساخت چوبی نیست و حتی در صورتی که کف محل مورد نظر از بتن باشد، می توان پارکت‌ها را مستقیم روی آنها را نصب کرد.
  • این نوع از پارکت‌ها در مکان‌های مختلفی از جمله زیر زمین قابل نصب باشد.
  • پارکت مهندسی به دلیل برخورداری از مقاومت بیشتر به نسب پارکت چوب یک تکه، کمتر دچار انبساط و انقباض می‌شود.

معایب استفاده از پارکت مهندسی‌شده

  • ضخامت لایه روی پارکت فوق به اندازه‌ای نیست که بتوان به وسیله جلا دادن، آن را به خوبی تعمیر کرد.
  • پارکت‌های مهندسی‌شده فقط زمانی نوسازی می‌شوند که لایه رویی حتما ۲.۵ میلی‌متر باشد.

پارکت وینیلی (Vinyl)

برای ساخت پارکت وینیلی کاملا از پلاستیک استفاده می شود و مشابه پارکت لمینت، می توان با قیمت ارزان تری از این کف پوش بهره‌مند شد. البته برخی از پارکت وینیلی از از ترکیب چوب و پلاستیک ساخته می‌شود که مراتب قیمت آنها افزایش پیدا می‌کند.

مزایای استفاده از پارکت وینیلی

  • فرایند نصب پارکت وینیلی بسیار آسان است و حتی خود شما هم می‌توانید آن را نصب کنید.
  • تمیز و نگهداری این نوع از پارکت‌ها بسیار آسان است و با یک تی و یا دستمال می‌توانید سطح آن را تمیز کنید.
  • اگر آب ریخته شده روی این پارکت‌ها را تمیز نکنید، آسیبی به آن وارد نخواهد شد.

معایب استفاده از پارکت وینیلی

  • این نوع از پارکت‌ها قابل تعمیر نیست و به راحتی نمی‌توان لایه رویی آن را جلا داد.
  • عمر استفاده از پارکت وینیلی به نسبت سایر پارکت‌ها کوتاه‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code