یخچال، یکی از لوازم ضروری آشپزخانه به شمار می آید. در گذشته یخچال ها، فقط دارای جا یخی و فضایی برای قرار دادن تخم مرغ بودند اما امروزه امکانات بیشتری به آن اضافه شده است که هر کدام کارایی خاص خود را دارد.
در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری قصد داریم مراحل خرید یخچال را مورد بررسی قرار دهیم و نکات مهمی که پیش از خرید باید بدانیم را مطرح می کنیم.
مرحله اول: بررسی بودجه خرید و هزینه‌های جانبی
هزینه‌ای که برای خرید یخچال می‌پردازید، علاوه‌بر امکانات موجود، برای شما حکم یک سرمایه‌گذاری است. یخچال‌های رده‌بالا که قیمت نسبتا بالایی دارد، مصرف انرژی کمتری در مقایسه با یخچال‌های میان‌رده و پایین‌رده دارند. این موضوع باعث می‌شود در چندسالی که قرار است یخچال مورد نظر را مورد استفاده قرار دهید، هزینه برق کمتری پرداخت کنید. همچنین به‌دلیل وجود قطعات مکانیکی، استهلاک مدل‌های رده‌بالا کمتر بوده و نیاز کمتری به هزینه‌ سرویس و تعمیر خواهد داشت.
یکی دیگر از مهم ترین فاکتورهای خرید یخچال، این است که پیش از حضور در فروشگاه، تعیین کنید که دقیقا چقدر می‌خواهید برای یک یخچال هزینه کنید. با توجه به اینکه بازه‌ی قیمتی یخچال‌ها خیلی گسترده ممکن است قیمت آن چند برابر بودجه ای باشد که از قبل کنار گذاشته اید.
مرحله دوم: بررسی رده‌بندی یخچال ها
یخچال‌های مختلفی در بازار موجود است که در کلاس‌های مختلفی رده‌بندی شده اند. تفاوت و قیمت این کلاس‌ها بسیار زیاد است، به‌طوری‌که فروشنده‌های یخچال، اغلب در فروش یک کلاس خاص از یخچال‌ها فعالیت می‌کنند. در زیر نمونه های مختلف یخچال را مورد بررسی قرار می دهیم.
۱- یخچال‌های مینی
یخچال‌های کوچک که با نام‌های مختلفی مثل «کامپکت»، «مینی» یا «هتلی» هم شناخته شده‌اند، مناسب دفاتر اداری کوچک یا خوابگاه‌ها هستند. این یخچال‌ها قیمت کمی دارند و فضای کمی هم اشغال می‌کنند؛ البته معمولا هیچ فناوری خاص و جدیدی در ساخت این یخچال‌ها استفاده نمی‌شود. سر‌و‌صدا و مصرف انرژی بالا و اغلب کیفیت ساخت پایینی دارند.
راهنمای خرید یخچال در ۵ مرحله
۲- یخچال و فریزر بالا پایین
رایج‌ترین نوع یخچال‌ها، آن‌هایی هستند که فضای بین یخچال و فریزر، توسط یک خط افقی از هم جدا شده است. این کلاس که کلاسیک‌ترین نوع یخچال هم محسوب می‌شود، برای کاربرانی مناسب است که فضای کمی برای دستگاه دارند و می‌خواهند از این فضا، حداکثر استفاده را داشته باشند.
۳- یخچال‌های ساید بای ساید
ساید بای سایدها مدل‌های بزرگی هستند که توسط یک خط عمودی نصف شده‌اند و یخچال در یک سمت و فریزر در سمت دیگر قرار دارد. این مدل‌ها به‌قدری محبوب شده‌اند که برخی فروشگاه‌ها به‌طور تخصصی تنها به فروش یخچال‌های ساید بای ساید می‌پردازند. فضای یخچال آن‌قدر هست که بتوان قابلمه، بطری، دیس و ظروف کوچک و بزرگ را در آن قرار داد، ولی قراردادن یک کیک‌تولد بزرگ یا دیس لازانیا در آن می‌تواند سخت یا حتی ناممکن باشد. یکی از خصوصیات ظاهری دستگاه‌های ساید بای ساید وجود آبریز و یخ‌ساز بیرونی است که روی در قسمت فریزر نصب می‌شود.
۴- یخچال فریزر دوقلو
این مدل از یخچال ها، از دو قسمت مجزا (یکی یخچال و دیگری فریزر) تشکیل شده است که می‌توان از این دو بخش به‌صورت کاملا جدا از هم یا به‌صورت بهم چسبیده و مانند یک یخچال ساید بای ساید استفاده کرد. همچنین می‌توان هر یک را جداگانه خرید و استفاده کرد یا در کنار هم قرار داد و یک مجموعه‌ی هماهنگ و یک‌دست یخچال و فریزر داشت.
۵- یخچال‌های در فرانسوی
یخچال‌های در فرانسوی شامل دو در کشیده در بالا و یک تا دو کشو در پایین هستند که حداقل یکی از آنها به فریزر اختصاص دارد. این یخچال‌ها از لحاظ صرفه‌جویی در فضا، در سطح پایین‌تری در مقایسه با یخچال‌های بالا پایین قرار دارد و مقداری از فضای دستگاه، غیرقابل استفاده است، ولی کاربر کمبودی حس نخواهد کرد.
مرحله سوم: بررسی گنجایش و ابعاد یخچال
اکثر یخچال‌ها با گنجایش‌های مختلفی تولید می شوند که با واحدهای فوت یا لیتر اندازه‌گیری می‌شود. ظرفیت، نشان‌دهنده‌ی تمام فضای قابل‌استفاده‌ی یخچال است. شرکت‌های سازنده‌ی یخچال، معمولا گنجایش کل دستگاه را کمی بیشتر از میزان واقعی اعلام می‌کنند؛ بنابراین بهتر است که هنگام خرید با گنجایش مورد‌نظر، یخچالی تهیه کنید که ظرفیت اسمی بیشتری از ظرفیت مورد نیاز شما داشته باشد.
مرحله چهارم: بررسی امکانات و قابلیت‌ها
شرکت‌های سازنده‌ی یخچال، سعی می‌کنند که بیشترین فناوری‌ها را در مدل‌های رده‌بالا مثل یخچال‌های ساید بای ساید و در فرانسوی بگنجانند. همین موضوع یکی از دلایل اصلی اختلاف قیمت بین این نوع یخچال‌ها با مدل‌های دیگر است. بررسی سه نوع از قابلیت های یخچال جدید:
۱- آب‌ریز بیرونی
آب‌ریز بیرونی که روی یکی از درهای یخچال یا فریزر تعبیه شده، آب سرد و همچنین یخ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ البته وجود این وسیله، معایبی هم دارد که برای مثال می‌توان به کاهش فضای قابل استفاده‌ی فریزر یا یخچال و افزایش مصرف انرژی آن اشاره کرد.
۲- فضای Door in Door:
در یخچال‌هایی که به این قابلیت مجهز شده‌اند، در اصلی دارای یک درپوش دیگر نیز هست و به این ترتیب دسترسی به مخزنی ایجاد می‌شود که معمولا با بطری نوشیدنی‌های دم‌دستی، سس‌ها و آبمیوه‌ها پر شده است؛ به‌این‌ترتیب برای استفاده از آن‌ها، لزومی به باز کردن کامل در یخچال نیست.
۳ – محفظه‌ی ویژه با امکان تنظیم دما:
برخی از یخچال‌ها، قابلیت تنظیم دما دارند. به این صورت که می‌توانید دمای یک محفظه را پایین‌تر از بقیه‌ یخچال تنظیم کنید.
مرحله پنجم: میزان مصرف انرژی یخچال
یخچال‌ همیشه جزو پرمصرف‌ترین وسایل برقی می باشد و نقش زیادی در ارقام موجود روی قبض برق ایفا می کند. امروزه به‌لطف فناوری‌های پیشرفته، مصرف برق یخچال‌ها بسیار کم شده است. شرکت‌های سازنده‌ی این لوازم‌خانگی هم، از مصرف انرژی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار برای بازاریابی یخچال‌هایشان استفاده می‌کنند. هنگام خرید یخچال، بد نیست که نگاهی هم به مصرف برق دستگاه بیندازید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code