تمامی افرادی که یک و یا دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند می‌تواند برای دریافت کارت واکسن دیجیتال خود را به صورت رایگان اقدام کنند.

تزریق واکسن کرونا در کشور از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ بر اساس شرایط سنی و گروه بندی افراد خاص آغاز شد. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، مجموعاً ۶۴ میلیون و ۷۷ هزار و ۵۵۲ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. تا امروز ۵۷ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۲۰۱ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. همچنین ۲۶ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۵۷۴ نفر دوز سوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۱۴۷ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۲۹۷ مورد رسید.

گسترش تزریق واکسن کرونا در ایران، باعث شده تا محدودیت حضور افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند در امکان مختلف عمومی اعمال شود. در بسیاری از کشورهای جهان از ماه‌های گذشته محدودیت‌های برای سفرهای خارجی اعمال کرده‌اند که در این بین ورود گردشگران را به ارائه کارت واکسن مشروط کرده‌اند. بدین منظور وزارت بهداشت، به منظور ورود بدون دغدغه افراد مسافران به کشورهای خارجی، سامانه صدور کارت واکسن دیجیتال را راه اندازی کرد. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری شما را با نحوه دریافت کارت واکسن دیجیتال راهنمایی می‌کنیم.

کارت واکسن دیجیتال

افرادی که در مراکز واکسیناسیون تحت نظر وزارت بهداشت، واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، کارتی حاوی اطلاعات واکسن تزریق شده، دریافت می‌کنند. این کارت‌ بیشتر به منظور اطلاع از تاریخ و نوع واکسن تزریق شده برای افراد کارایی دارد. این دسته از اشخاص نمی‌توانند با این کارت به کشورهای خارجی سفر کنند. بدین منظور مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، سامانه‌ای برای صدور کارت واکسن دیجیتال فارسی و انگلیسی برای سفر به کشورهای خارجی راه اندازی کرد.

تمامی افراد متقاضی این کارت می‌توانند با ورود به سامانه صدور کارت واکسن دیجیتال به نشانی vcr.salamat.gov.ir اقدام کنند. افراد مختلف با استفاده از این کارت علاوه برای اینکه می‌توانند به کشورهای خارجی سفر کنند، امکان بهره‌مندی از خدمات مختلف اجتماعی برای آنها مهیا می‌شود.

کارت واکسن دیجیتال کرونا اطلاعات مربوط به فرایند تززیق واکسن را به صورت PDF در اختیار افراد قرار می‌دهد و حتی می‌توان به صورت اسکرین‌شات آن را چاپ کرد. لازم به ذکر است ثبت نام و فرایند دریافت کارت دیجیتال برای تمامی افراد رایگان است و نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای نیست.

خدمات قابل ارائه با کارت واکسن دیجیتال

افرادی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند می‌توانند با ثبت نام در سامانه تعبیه شده نسبت به دریافت کارت واکسن دیجیتال اقدام کنند. این اشخاص باید دو هفته قبل از سفر برای دریافت کارت واکسن اقدام کنند.

بر اساس اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی، واکسن‌های فایزر، مادرنا، جانسون اند جانسون، آسترازنکا، کووی شیلد (آسترازنکا تولید هند)، سینوفارم و سینوواک مجوز مصرف اضطراری را از این سازمان را دریافت کرده‌اند. کشورهای مختلف اروپایی جدا از دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا، ممکن است قوانین مختلفی را وضع کرده باشند و در این بین باید پیش از سفر به کشورهای اروپایی نسبت به قوانین اطلاعات کامل را بدست آورد. در سایت VisaGuide.World قوانین سفر به کشورهای مختلف اروپا بر اساس وضعیت کرونا درج شده است.

راهنمای دریافت کارت واکسن دیجیتال

بر اساس آخرین اخبار، در برخی از اماکن عمومی از جمله سازمان‌های مختلف از حضور افرادی که واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند ممانعت به عمل آید. لزوم دریافت کارت واکسن دیجیتال کرونا علاوه بر سفرهای خارجی، برای حضور در اماکن عمومی و مشاغل مختلف اهمیت پیدا می‌کند.

ثبت نام کارت واکسن دیجیتال داخلی

  1. ابتدا وارد سامانه ثبت درخواست کارت واکسن به نشانی salamat.gov.ir شوید.
  2. پس از ورود به سایت فوق، گزینه ثبت نام کارت واکسن دیجیتال فارسی را کلیک کنید.
  3. در صفحه مربوطه شماره ملی، تاریخ تولد و شماره موبایل خود را به طور کامل وارد کرده و سپس کد امینی خواسته شده را درج نمایید.
  4. در مرحله آخر کد پیامک ارسال شده را وارد کنید تا بتوانید کارت واکسن دیجیتال را دریافت کنید.
  5. با وارد کردن کد تأیید ارسال شده، مراحل مربوط به احراز هویت به پایان می‌رسد. پس از آن پیغامی مبنی بر ارسال لینک کارت دیجیتال شما نمایش داده می‌شود.

ثبت نام کارت واکسن دیجیتال برای سفرهای خارجی

  1. ابتدا وارد سامانه ثبت درخواست کارت واکسن برای سفرهای خارجی به نشانی vcr.salamat.gov.ir شوید.
  2. در صفحه مربوطه شماره موبایل، شماره ملی، تاریخ تولد و نام و نام خانوادگی انگلیسی و شماره گذرنامه خود را وارد کنید. در قسمت پایین سایت کد امینی را به طور کامل وارد کنید.
  3.  کد پیامک ارسال شده را در قسمت مربوطه درج و وارد مرحله بعدی شوید.
  4. با وارد درج کد تأیید، مراحل احراز هویت شما به پایان می‌رسد و شما می‌توانید کارت واکسن دیجیتال را ملاحظه و یا چاپ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code