راهنمای نوشتن رزومه پرستار

۹ اسفند ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۴ دقیقه

 
درگذشته به تمام مراقبان بیماران و ناتوانان پرستار گفته می‌شد؛ اما امروزه برخلاف تصور عموم، پرستار به عنوان عضو مهم در یک تیم مراقبت بهداشتی، مسئول پذیرش، آماده سازی، مراقبت و حمایت‌های روحی، جسمی و اجتماعی بیمار است. کار پرستار، کنترل وضعیت بیماران و مراقبت از آنان مطابق دستورات پزشکان است. شغل پرستاری به گونه ای است که باید مهارت ارتباطی خوب، اخلاق مناسب، درک بالا و صبر زیادی داشته باشد. همچنین باید بتواند فشارهای کاری را تحمل کرده و آرامش خود را تحت هر شرایطی حفظ کند. باید دلسوز و مهربان بوده و با بیماران همدردی کند.
به طور کلی وظایف پرستار شامل موارد زیر است:
۱- ثبت مشخصات بیمار در پرونده های پزشکی او و گزارشات پرستاری
۲- بررسی منظم وضعیت بیماران از جمله گرفتن دمای بدن، اندازه گیری فشار خون و کنترل وضعیت تنفسی آنها
۳- کمک به پزشکان و سایر تیم درمان
۴- دادن داروی بیماران مطابق با دستور پزشک
۵- انجام تزریقات، تزریق خون، تمیز کردن و پانسمان زخم ها
۶- استفاده از تجهیزات و دستگاه های پیشرفته پزشکی
۷- احترام به بیماران و رعایت حقوق آنها
۸- همکاری با بخش های مختلف بیمارستان
۹- آرام سازی محیط فیزیکی، کنترل دما و نور، سر و صدای محیط و سایر عوامل محیطی و تامین شرایط استراحت به آرامش بیمار
۱۰- کنترل و نظارت بر کار واحد پرستاری و برنامه ریزی شیفت های کاری
یکی از گام های مهم در خصوص کسب جایگاه شغلی در شاخه پرستاری، نوشتن یک رزومه حرفه ای است. در صورتی که سابقه شغلی در بیمارستان و یا درمانگاهی دارید حتما با دقت بالا اطلاعات مربوط به آن را عنوان کنید تا کارفرما نسبت به تجربه شغلی آگاه شود.
نگارش رزومه پرستار
اطلاعات پایه
اطلاعات پایه از ۳ قسمت اطلاعات فردی، اطلاعات تماسی و توصیف شغلی تشکیل شده است.
اطلاعات فردی
عنوان رزومه یکی از مهم ترین بخش های اطلاعات فردی در هر رزومه به شمار می آید. در این قسمت از رزومه، عنوان شغلی که در آگهی استخدامی آمده است را به طور دقیق عنوان کنید.
همچنین توصیه می شود حتما رزومه ای عکس دار را در اختیار کارفرمایان قرار دهید. حتما از یک عکس رسمی استفاده کنید و از عکس هایی بصورت سلفی خودداری کنید.
اطلاعات تماس
در صورتی که بهترین رزومه شغلی را آماده و در اختیار کارفرمایان قرار دهید اما در دسترسی نباشید، رزومه شما از سوی کارفرمایان حذف خواهد شد. توصیه می شود راه های ارتباطی ممکن از جمله شماره همراه و ثابت و آدرس ایمیل دقیق را در رزومه وارد کنید که کارفرمایان بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار کنند.
خلاصه رزومه
به طور معمول بیشترین توجه کارفرمایان در نگاه اول، خلاصه رزومه متقاضیان به شغل مورد نظر است. در صورتی که بتوانید حرفه ای این قسمت را بنویسید امکان دعوت شما به مصاحبه حضوری افزایش پیدا می کند. دو نمونه از توصیف شغلی و یا خلاصه رزومه تایید شده در شغل پرستار را در زیر ملاحظه کنید:
**کارشناس پرستاری با ۵ سال سابقه کار در بخش اورژانس و اتاق عمل در بیمارستان X
**کارشناس پرستاری کودکان با ۹ سال سابقه پرستاری در بخش اطفال در بیمارستان Y
سوابق تحصیلی
در صورتی که دانشجو هستید یا مدرک دانشگاهی دارید دیگر نیازی نیست سوابق تحصیلی دوره متوسطه را بنویسید. همچنین اگر در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنید به این نکته دقت کنید که نوشتن دو مدرک اخیر در رزومه کافی است.
سوابق شغلی
در بخش سوابق شغلی در رزومه پرستار حتماً ترتیب زمانی معکوس را مدنظر داشته باشید و از آخرین شغلی که داشته اید یا دارید شروع به نوشتن کنید. نمونه رزومه باید تا حد امکان خلاصه باشد. همچنین سوابق شغلی شما باید بین ۳ تا ۵ مورد باشد و نیازی نیست که همه سوابق شغلی خود را در رزومه کاری تان بنویسید. در این بخش باید بر اساس عنوان رزومه و هماهنگ با آن رفتار کنید. یعنی اگر عنوان رزومه پرستار بخش اورژانس است و سابقه کار در اورژانس بیمارستان های دیگر را دارید، آن ها را در اولویت هستند و باید آن ها را در بخش سوابق شغلی بنویسید.
مهارت ها
مهارت نرم
یکی از مهارت هایی که از برای کارفرما از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مهارت نرم است. صبور بودن، صداقت در گفتار و رفتار، کنترل استرس و تصمیم گیری در شرایط بحرانی و غیره جزو مهارت های نرم یک پرستار هستند.
مهارت سخت
مهارت های فنی و تخصصی از جمله مهارت های سخت در شغل پرستاری می باشد. نسخه خوانی دارو،  تحلیل نتایج آزمایشات، اطلاعات دارویی، مراقبت های بیمار بعد از عمل جراحی، سونداژ گذاری و بخیه زدن نمونه ای مهارت های سخت در شغل پرستاری است.
مهارت زبان
سعی کنید که توانمندی خود را در زبان های پرکاربرد حوزه خود بالاتر ببرید و حتماً مهارت های زبان خارجی را در هر سطحی که هستید در رزومه خود بیاورید.
تحقیقات و پروژه ها
در صورتی که کتاب تالیفی یا ترجمه، مقاله و پایان نامه ای در پرستاری یا شاخه های مرتبط با آن دارید، می توانید آنها را با ذکر توضیحاتی مختصر و کوتاه در فرم رزومه خود بنویسید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code