راهنمای کمپ زمستانی

۱۲ بهمن ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۵ دقیقه

دوست دارید در اکیپ‌های کمپ زمستانی شرکت کنید اما نمی‌دانید چه مهارت و لوازمی نیاز دارید؟ نمی‌دانید چه مواد غذای برای سالم و سرحال ماندن در کمپ بودن نیاز دارید؟

چنین تفریح مهیجی نیازمند مراقبت‌های ویژه و برنامه ریزی‌های گروهی است. برای شرکت در کمپ کوهستانی باید چند هفته زودتر اقدام به تهیه وسایل مورد نیاز است و نسبت به مسیر و افرادی که قرار است با شما هم سفر شوند شناخت پیدا کنید و مسائل مهم را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه با راهنمای کمپ زمستانی شما را آشنا خواهیم کرد.

لباس‌های مورد نیاز کمپ کوهستانی

به منظور راحتی در رفت و آمد به سمت کوهستان و کلافه نشدن حتما از روش لباس پوشیدن لایه‌ای استفاده کنید. به این صورت که لباس‌های شما دارای سه سطح از نظر جنس و ضخامت تقسیم می شوند.

  • لایه اول که اصلی‌ترین لایه است و بدن را از اذیت شدن توسط لایه‌های بعدی حفظ می‌کند بهتر است از جنس نخ باشد تا هم بدن را گرم نگه دارد و هم از عرق سوز شدن بدن جلوگیری کند.
  • لایه دوم به عنوان عایق عمل کرده و شامل لباس‌های گرم با ضخامت مناسب و لباس‌هایی از جنس پشم شیشه و لباس‌های پشمی را شامل می‌شوند. این لایه جهت حفظ گرمای بدن در طول مسیر و پس از استقرار است.
  • لایه سوم حکم محافظ در برابر بادهای سوزناک، آب، گل، برف، و هرچیز دیگر را دارد. این لایه از جنس کورتکس است و در برابر نفوذ باد و آب مقاومت دارد.

کفش مناسب کوهنوردی

کفشی که برای تردد در این مسیر انتخاب می‌کنید باید مناسب پای شما باشد و در آن احساس راحتی کنید. البته کفی کفش خیلی نرم یا بیش از اندازه مستحکم نباشد که تعادل خود را از دست بدهید. کفش نباید قابلیت نفوذ آب را داشته باشد. تا از پای شما در برابر یخ زدگی محافظت کند. اصطلاحا نباید پای شما را بزند. غیر از کفشی که به پا دارید، حتما از کفش یدکی نیز استفاده کنید و با خود همراه داشته باشید.

گتر و کوله پشتی

گتر برای محافظت از مچ پا و ساق پا مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه‌ای نازک و از جنس کورتکس است و محدوده روی کفش تا زانو را پوشش می‌دهد. گتر انواع مختلفی دارد که بهتر است با توجه به مسیری که در پیش دارید گتر مناسب تهیه کنید. کوله پشتی‌های مخصوص کوهنوردی باید سبک باشد و وزن وسایل داخلی را به خوبی در بندهای کوله به تعادل برساند. برای کوله پشتی کوهنوردی از اصطلاح لیتر استفاده می‌شود. کوله پشتی‌های دارای لیتر کمتر برای سفرهای یک روزه و با لیتر بیشتر برای سفرهای طلانی‌تر است.

چادر، کیسه خواب و زیر انداز

برای وزن کمتر وسایل بهتر است هر شخص نهایتا یک چادر دو نفره همراه داشته باشد. چادر باید حالت عایق و ضد آب بودن را حفظ کند تا آب و سرما به داخل چادر نفوذ نکند. کیسه خواب‌های تک نفره باید علاوه بر سبک بودن، عایق گرمایی خوبی باشند چرا که در هنگام خواب به طور عادی دمای بدن کمتر هم می‌شود. زیر انداز باید سبک و عایق باشد و می‌تواند فومی یا بادی باشد. برای ایجاد یک فاصله مناسب نسبت به زمین در هنگام خواب تا سرما و رطوبت زمین به کیسه خواب نفوذ نکند و شرایط مطلوب تری را برای خواب ارائه کند.

لوازم ایمنی

کارابین یک حلقه فلزی است (معمولا از جنس استیل)، با یک ورودی فنری که برای اتصال ۲ سیستم از آن استفاده می‌شود، به طور مثال این دو سیستم می‌توانند یک طناب و یک مهار باشند. از آنجایی که برای صعود به منطقه ای نسبتا مرتفع و مناسب کمپ کوهستانی، نیازمند پیاده روی و کمی کوهنوردی دارید، لازم است برای ایمنی خود چند حلقه کارابین همراه داشته باشید تا به دوستانتان متصل شوید. کرامپون وسیله‌ای کشی و به صورت عاج‌دار است که در کف کفش نصب می شود. تا کفش مناسب محیط‌های یخ زده و یا لیز شود. این عاج‌های فلزی برای کمک به ثبات بهتر و محکم قدم برداشتن و عدم سر خوردن روی برف کاربرد دارد. طناب از الزامات مسیرهای کوهنوردی است که برای متصل شدن افراد به یکدیگر جهت صعود راحت تر استفاده می شود. طناب‌های کوهنوردی رشته‌های در هم تنیده الیاف است که آن را محکم‌تر و در عین حال نرم‌تر ساخته است تا حرکت کارابین در طول طناب راحت تر شود.

باتوم کوهنوردی

یکی از ملزومات کوهنوردی، باتوم مخصوص کوهنوردی است که باعث ایجاد راحتی در صعود و در برگشت برای کوهنوردان می‌شود. باتوم کوهنوردی حکم دستگیره و تکیه گاه دارد و می‌تواند از سر خوردن و یا لغزندگی در مناطقی که امکان گرفتن جایی برای بالا یا پایین رفتن را ندارد جلوگیری کند.

غذا و نوشیدنی گرم

سعی کنید همراه خود غذای نیمه آماده و یا آماده برای روز اول داشته باشید. البته غذاهای کنسروی که از قبل جوشانده باشید گزینه مناسبی است. حتما همراه خود وسایل گرمایشی مثل ژل آتش زنه، کبریت و فندک، چند تکه چوب و کاغذ برای روشن کردن آتش داشته باشید و یک کتری یا ماهیتابه جهت گرم کردن غذا و یا جوشاندن کنسرو و آب گرم برای تهیه چای و سایر نوشیدنی‌های گرم داشته باشید.

سخن آخر

سعی کنید در چیدمان کوله پشتی و جایگذاری وسایل دقت کنید تا بار وزنی وارده بر بندهای کوله پشتی تقسیم گردد. از برداشتن وسایل غیر ضروری خودداری کنید. ولی این امر موجب حذف وسایل ضروری نگردد. با رعایت نکات و همراه داشتن وسایل ضروری ذکر شده در این مقاله، سفر کوهستانی خوبی را تجربه خواهید کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code